Ruxandra Brutaru îşi încheie mandatul de şefă Tarom cu pierderi de 100 de milioane de euro

Autor: Mirabela Tiron 15.03.2011

Ruxandra Brutaru, directorul general al companiei aeriene de stat Tarom, şi-a dat ieri demisia din funcţia în care a fost numită în ianuarie 2009 de către fostul ministru al transporturilor Radu Berceanu.

"Vă comunicăm că Ruxandra Brutaru şi-a depus demisia din funcţie din motive personale. Demisia va intra în vigoare începând cu 1 aprilie", au transmis repre­zentanţii Ministe­rului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). Ruxandra Brutaru şi Radu Ber­ceanu nu au putut fi contactaţi pentru declaraţii.
Întrebaţi de ZF dacă şefa Tarom şi-a îndeplinit obiectivele pe durata celor doi ani de mandat şi cum au fost evaluate rezultatele ei, oficialii Ministerului Trans­por­tu­rilor nu au transmis niciun răspuns. Acum, ministru este Anca Boagiu.

În timpul celor doi ani şi două luni de mandat ai Ruxandrei Brutaru, 30 de ani, compania de stat a înregistrat pierderi estimate la aproape 100 de milioane de euro în ultimii doi ani. Tarom a obţinut o cifră de afaceri de 193 mil. euro în 2009 şi pierderi de 55 mil. euro, de 34 de ori mai mari decât cele din 2008.
Pentru a creşte numărul de pasageri, Brutaru a introdus încă din primăvara lui 2009 mai multe bilete de avion la preţuri similare cu cele ale operatorilor low-cost. Deşi a reuşit să crească traficul anul trecut, numărul pasagerilor transpor­taţi ajungând la 2,2 milioane, mai mult cu 24% faţă de anul anul anterior, Tarom nu a reuşit să iasă de pe pierderi. Toată industria aviatică a fost afectată în ulti­mii doi ani din cauza crizei.


Cum sunt evaluaţi managerii de la companiile aeriene străine

"Oglinda performanţei ca director al unei companii aeriene sunt indicatorii de performanţă obţinuţi de companie. Când se face evaluarea unui director de companie aeriană se ţine cont de abilitatea de-a menţine relaţii de afaceri şi bineînţeles de indicatorii de performanţă ai companiei", a declarat pentru ZF Alexandru Dobrescu, directorul general al Air France KLM pe România şi Republica Moldova. În mediul privat, şefii de companii aeriene sunt numiţi pe bază de competenţe, experienţă pro­fesională şi studii. "Numirea în funcţia de director de ţară al unei companii aeriene se face în funcţie de competenţele candi­datului, experienţa profesională, dar şi studiile lui, care consti­tuie un contributor foarte important", a mai precizat Dobrescu.

În opinia lui, deşi Ruxandra Brutaru a fost numită politic, competenţele pe care le are ea în acest domeniu au fost cele care au propulsat-o în funcţia pe care a ocupat-o în ultimii doi ani.

Brutaru are studii în aviaţie, fiind absolventa Facultăţii de Mana­gementul Aviaţiei din SUA. Ea mai deţine o diplomă de Executive Aerospace MBA, obţinută în 2001 la Şcoala Superioară de Comerţ din Franţa. Ea este fiica unui fost director al Tarom din perioada 1995-1996, Nicolae Brutaru. S-a alăturat echipei Tarom în 2007 pe postul de director general adjunct, când ministru al transporturilor era Ludovic Orban. Înainte a lucrat la compania aeriană low-cost Blue Air ca director de marketing.

În februarie anul acesta PSD a cerut demisia Ruxandrei Brutaru, acuzând-o că prin managementul defectuos aduce pre­judicii statului român. "Faptul că Brutaru a dus compania Tarom pe pierderile de milioane de euro din 2009 prin deciziile luate constituie un prejudiciu adus statului român. Mai mult, neparticiparea la anumite licitaţii, precum cea de transport al coletelor expediate prin Poşta Română, este o do­vadă a sabotării companiei de stat", a de­clarat Olguţa Vasilescu, senator şi purtă­torul de cuvânt al departamentelor PSD. Ea a mai spus că Brutaru a luat decizii greşite de manage­ment cu privire la achiziţiile realizate, inclusiv cea privind realizarea unei campanii de imagine a companiei. "Brutaru a dus compania pe pierderile care se înregistrau şi în 1999. Cu un management bun, aşa cum a fost în 2004, Tarom poate obţine profit. Deciziile legate de intro­ducerea unor curse, care nu au fost profita­bile, şi renunţarea la cele care erau profitabile în anii anteriori au fost greşite".

În februarie Tarom a fost inclusă pe lista companiilor monitorizate de FMI din noul acord, urmând ca instituţia financiară să evalueze atât pierderile, cât şi arieratele operatorului aerian. Mai mult, Guvernul s-a angajat să găsească un investitor strategic până la sfârşitul anului pentru a privatiza compania de transport aerian, atunci când condiţiile pieţei o vor permite.