Bucurii fără mari ambiţii/ de Ovidiu Pecican
Autor:
Ziarul de Duminica
16.03.2011
Deschis în noiembrie 2010 acasă, la Ploieşti, Salonul Artelor, organizat de Filiala prahoveană a Uniunii Artiştilor Plastici, a traversat între timp munţii, poposind la Bistriţa la începutul lui februarie. Asemenea itinerarii între un judeţ şi altul, odinioară curente, se singularizează astăzi în peisajul artistic românesc atunci când se mai petrec, datorită împrejurării că banii s-au împuţinat şi interesul pentru simezele din Capitală sau din străinătate prevalează.
Nu lipsesc nici saloanele naţionale, dar adevărul este că
alianţele între artiştii din două judeţe reprezintă o verigă
intermediară care merită înviorată, neputând fi înlocuită de nimic
altceva; poate doar completată de expoziţiile cu trei, patru, cinci
ş.
a.m.d. unităţi administrative implicate, nu neapărat din aceeaşi
provincie istorică. Din acest punct de vedere ar fi de aşteptat mai
multă imaginaţie organizatorică de la toate filialele UAP, iar
stimularea ei poate surveni nu doar dinspre autorităţi, muzee şi
colecţionari, ci şi dinspre publicul rafinat al plasticii.
La Bistriţa, vernisajul i-a întrunit în faţa microfonului pe
artistul Marcel Lupşe, pe directorul Bibliotecii Judeţene Bistriţa,
Mircea Oliv, pe curatorul expoziţiei, oaspetele Valter
Paraschivescu, preşedinte al UAP Ploieşti şi pe Alice Neculea,
director adjunct al Muzeului de Artă Ploieşti. Găzduită de galeria
de Su Gălete - spaţiu medieval consacrat artistic, în chiar scuarul
central al oraşului -, etalarea talentelor prahovene a însumat
lucrări de pictură, grafică, artă decorativă şi sculptură. Nu mai
puţin de 68 de artişti şi-au propus manierele de interpretare a
lumii cu mijloacele propriei muze, creând un pod simbolic a cărui
consecinţă imediată va fi deplasarea, în martie, a bistriţenilor la
Ploieşti.
Întâmplare sau rezultat al unei emulaţii zonale, lucrările nu
părăsesc figurativul. Nimeni nu pare interesat să se avânte în
teritoriul expresionismului abstract, al experimentului pur sau al
unor abordări mai neconvenţionale. Aceasta nu spune nimic despre
calitatea lucrărilor, dar este o circumstanţă grăitoare pentru
tipul de sensibilitate artistică şi de raportare la lume a
artiştilor din Prahova. Cu ei rămânem în zona unui anume
previzibil, a tihnei - nu neapărat comodităţii - burgheze, într-o
exploatare a agreabilului şi chiar într-o cultivare a
decorativului. Peisajele abundă, deşi nu lipsesc nici naturile
moarte. Nu vezi aproape niciun portret (excepţii: femeia
mov-albastră a Ritei Bădulescu, gravorul yoghin al lui Adrian
Nicolae sau capul sculptat al Lucreţiei Milea). Un aer de
ilustraţie de carte pentru copii planează asupra lucrărilor Anei
Oprişorean şi Tiberiu Adet ori Valeriu Scărlătescu.
Anticariatul lui Valter Paraschivescu şi Catedrala de
Veniamin Caminschi atrag şi intrigă, deopotrivă, prin atmosfera
onirică pe care o degajă. Altminteri, numeroase interpretări
personalizate ale ambianţei, cu mijloacele profesionismului, dar nu
neapărat şi ale saltului într-o creativitate care oferă
interpretări mai puţin docile ale realităţii.
S-ar spune, văzând majoritatea lucrărilor ploieştenilor, că
arta multora dintre ei corespunde mai degrabă mobilului de a îmbia
publicul să cumpere decât aceluia de a înainta, ei înşişi, în
defrişarea unor configuraţii interioare care să îi contureze mai
pregnant ca artişti. Altminteri, contemplarea exponatelor oferă
confort şi bună dispoziţie, atmosferă minunată pentru ambientarea
altor evenimente artistice. E suficient?
OVIDIU PECICAN (n. 8 ian. 1959, în Arad) are
o licenţă în istorie-filosofie şi un doctorat în istorie (ambele la
Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca). Profesor de liceu (din
1985), apoi redactor la Apostrof (1990-1991) şi cercetător
ştiinţific, din 1994 predă la Facultatea de Studii Europene a
Universităţii clujene. Semnează critică literară, critică
istoriografică, comentarii filosofice şi este realizatorul unor
emisiuni televizate. A publicat romane (Eu şi
maimuţa mea, 1990; Razzar, 1998;
Imberia, 2006), volume de proză scurtă, teatru, poezie şi
critică literară. Este autorul unor monografii de istoria culturii
(Lumea lui Simion Dascălul, 1998;
Haşdeenii, 2002; B.P. Hasdeu istoric,
2003), al Istoriei românilor (2010) şi al mai multor
culegeri de studii de istorie şi europenistică.