Sculptorul nebun sau sfârşitul cuvintelor
Autor:
Daniel Nicolescu
16.03.2011
Pare că i s-a interzis să vorbească. Pare că, deşi are toată
durerea lumii adunată undeva în gerul gurii, nu i se îngăduie s-o
elibereze şi s-o facă sunet. Stă sub legământul tăcerii,
ascultător, deşi nu i s-a cerut vreo clipă părerea. L-am văzut
prima oară la Viena, la Belvedere, în nişte săliţe mici,
întunecate, de la parterul muzeului. Şoc întreţesut cu seducţie;
spaimă şi curiozitate, simultan. În penumbra locului, fiecare
dintre capetele ("Charakterköpfe") lui Xavier Messerschmidt este
iluminat blând de mai multe spoturi, punere în scenă ce face şi mai
insuportabilă, mai înspăimântătoare tensiunea fiecărui chip şi a
fiecărui strigăt pecetluit în muţenie. Până pe 25 aprilie 2011,
Muzeul Luvru, graţie unor împrumuturi spectaculoase, a izbutit să
expună cea mai amplă selecţie de până acum din opera lui
Messerschmidt, sculptorul nebun, poate cel mai modern pe care l-a
dat Secolul Luminilor.
În catalogul expoziţional de la Paris, Maria Pötzl-Malikova îl
califică sec: "Printre sculpturile cele mai impresionante ale
sfârşitului de secol XVIII figurează fără îndoială operele lui
Messerschmidt, cunoscute sub numele de studii sau «capete de
caracter». E vorba despre o colecţie de busturi din metal sau din
alabastru la care expresia este marcantă, dificil de interpretat şi
exersează asupra spectatorului o fascinaţie din vraja căreia se
poate cu greu sustrage. Aceste capete imită şi, deopotrivă,
interpelează, neîngăduindu-ne o clipă să ghicim adevărata intenţie
a artistului."
Viaţa lui Messerschmidt e înconjurată de enigme şi de nebunie.
S-a născut în 1736, într-o familie de artizani. Studiază sculptura
la Munchen, în atelierul unui unchi, slujbaş al curţii bavareze. La
16 ani se înscrie la Academia de Belle-Arte din Viena, unde învaţă
rapid tehnicile de lucru în lemn, piatră şi metal. După absolvire,
e angajat la Arsenalul Imperial, unde e însărcinat să decoreze
tunuri şi să toarne busturile membrilor familiei imperiale. În
timpul anilor fericiţi, după perioada rococo, opera sa se îndreaptă
către un naturalism pur, al asemănării, fără concesie, cu
realitatea. Treptat, însă, destinul i se întunecă. Profesor adjunct
la Academia din Viena, încă din 1769, Messerschmidt este respins de
la titularizare în 1774 şi iese din graţiile împărătesei. Motivele?
"Tulburări de comportament", "imaginaţie morbidă", "pierderea
temporară a raţiunii". Profund rănit, sculptorul se retrage la
Presburg (actuala Bratislva), unde îşi duce traiul vânzând
medalioane şi sculpturi mici. Anevoie, reuşeşte să-şi cumpere o
casă pe malul Dunării, unde va avea, până la sfârşitul vieţii, în
1783, doar doi apropiaţi: un ucenic şi un valet.
Adevărata sa operă, cea care face obiectul principal al
actualei expoziţii de la Luvru, se stivuieşte însă în adâncul
atelierului. Aici adună, fără osteneală, cu o frenezie ciudată,
"capetele de caracter", busturile neliniştii. A dorit să atingă o
cifră mistică, 100, dar nu a ajuns decât la 69. Expuse, în grup, la
un spital din Viena, spre delectarea curioşilor, ele vor ajunge,
după moartea artistului, să fie risipite. La începutul secolului
XX, în plin avânt al modernităţii, aceste capete fără echivalent în
lume, privite până atunci ca nişte bizarerii de iarmaroc, încep să
fie preţuite de artiştii Secession şi de medicii psihiatri şi prind
să fie integrate unor colecţii prestigioase.
"Persecutat de spirite", asaltat de demonii interiori,
Messerschmidt stătea, se pare, în faţa oglinzii şi se tortura, se
înţepa sau se pişca până la sânge, ca să obţină în reflecţie
imagini ale chinului şi ale durerii, pe care apoi le traducea în
aliaje de plumb şi cositor sau în marmură şi alabastru. Feţele sunt
crispate şi, în mod ciudat au, uneori, un căluş în gură. Predicând
castitatea şi practicând devoţiunea faţă de cauze morale înalte,
artistul încerca alteori să-şi scoată durerea (de data asta reală,
cauzată de boală) din pântece într-un mod magic, capturând-o în
imagini exterioare. Nu a reuşit să se elibereze până la moarte, dar
şi-a făcut chinul nemuritor.