Întoarcerea poetului (II)
Autor:
Daniel Cristea Enache
16.03.2011
Deşi în cartea Alcool* apare şi o poezie (foarte frumoasă) de numai patru versuri, Facerea lumii, preferinţa lui Ion Mureşan pentru poemul lung este imediat sesizabilă.
Cele mai puternice texte din volum sînt, în majoritatea lor,
de dimensiuni generoase: de la Tunelul şi Noi mergem
acasă, Poemul alcoolicilor şi Sentimentul mării
într-o cîrciumă mică, Amantul bătrîn şi tînăra doamnă
ori Ci eu singur sub pămînt, pînă la megapoemele
Întoarcerea fiului risipitor şi Bătaia. Deosebirea
faţă de textele dedicate (nu formal) celor şase mari poeţi
contemporani se observă şi din acest aspect, aparent, pur
cantitativ. Dimovian sau stănescian, Ion Mureşan nu este decît o
dată şi pe spaţii mici.
Pentru a fi făcută, demonstraţia lui nu are
nevoie de mai multe pagini. "Fandarea" e precisă şi rapidă,
plecăciunea s-a văzut. Omagiul nu mai trebuie prelungit, fiindcă
atunci el ar părea fie redundant, fie parodic.
Dar iată că acelaşi poet ce nu are nevoie, în şase rînduri,
decît de o pagină-două pentru a sesiza şi a vizualiza conturul
exterior şi interior al unui alt artist - simte pentru el însuşi o
caracteristică nevoie de spaţiu. Şi Nichita Stănescu a scris poeme
de mare întindere; însă Ion Mureşan nu putea duce operaţiunea de
decantare pînă la punctul în care lirismul său vizionar şi
aluvionar să intre într-o tensiune conflictuală cu lirismul
abstract, la prima vedere despletit, din 11 elegii. E
semnificativ pentru mine, ca admirator al ambilor poeţi, că Mureşan
a preferat aici o lecţie de erotică stănesciană, şi nu una de
lirică "filozofică" şi metafizică. Ştie bine ce face autorul
"optzecist"; cunoaşte diferenţa dintre a ilustra şi a se aventura.
În terenul poeziei altora, este prudent şi economicos, ca şi cum ar
juca în deplasare (şi chiar asta face autorul nostru, joacă în
deplasare!). În schimb, pe teren propriu, pe acea platformă ce
devine tot mai vizibilă, el îşi ia toate riscurile şi ridică enorm
miza poetică.
Aici, imaginaţia lui Ion Mureşan îşi desenează un traseu
secvenţial şi are un ritm declamator-fabulatoriu uimitor.
Vizionarismul poetului se desface în toate direcţiile, pentru a
cuprinde cele mai mărunte lucruşoare şi cele mai banale fotograme:
spuma dintr-un pahar cu bere, "bumbuţii", un sughiţ, figura unui
barman... Iar poetul nu pleacă de la acest nivel al cotidianului
banal pentru a cîştiga detentă vizionară. Un bun cunoscător de
poezie ca Dan Cristea scria că "poetul decolează, în genere, chiar
«de jos», de la situaţii umile, de la scene de viaţă cotidiană şi
de la personaje obişnuite, de toată mîna", pentru "a ajunge,
uneori, într-un mod adesea surprinzător, la înălţimi ameţitoare de
puritate şi de ingenuitate". Desigur, se poate afirma orice despre
orice, libertatea interpretativă fiind nelimitată. Numai că
direcţia interpretării criticului este contrazisă de toate
poemele ce poartă, în cartea Alcool, marca Ion Mureşan.
Scriind şi subliniind toate, mă refer, de bună seamă, şi la
următoarea capodoperă (să nu ne ferim, în cazul de faţă, de
cuvintele mari; a venit în fine timpul cuvintelor mari), intitulată
Amantul bătrîn şi tînăra doamnă: "Am văzut roşu în faţa
ochilor,/ un munte roşu la ieşirea din bar,/ căci era frig şi aerul
umed, un dezastru pentru astmatici./ Cu cît tuşeam mai tare, ea tot
mai tandru mă ţinea de braţ,/ tandră din cauza frigului./ Iar cînd
m-am liniştit, umblam ca un cocostîrc, şi/ parcă eram cu capul
într-un borcan, şi/ nu prea sigur pe picioare.// Aşa înaintam
printre băltoace, declamînd din Pound,/ cît ţin minte, cu o mînă
ridicată în sus, un pic teatral:/ «Dacă un bărbat ibovnic/ el poate
umbla pe malul scit,/ nu se va găsi nici un barbar să meargă
pînă-ntr-acolo încît să-l vatăme,/ Cupidon o să-i meargă-nainte cu
aprinse făclii/ şi va-nlătura de la călcîiele sale cîinii
turbaţi».../ Şi ea cu glas de asistentă medicală: «Liniştiţi-vă,
liniştiţi-vă,/ o să vă apuce iar tusea!»...// Pe Dumnezeul meu, nu
ştiu de unde au apărut!/ Doi de-o parte, doi de alta./ Iar unul cu
un arici mov pe cap zice:/ «Aţi văzut cum o mai pipăia, boşorogul,
pe sub masă/ şi cum o ameţea cu prostii din Platon?»./ Iar altul,
ce părea un copil, mai arţăgos:/ «Cînd mă gîndesc că-i suge cu
buzele zbîrcite/ sînişorii ei ca piersica, ptiu, îmi vine să vărs!/
Ia, să-i dăm noi la pisicuţă lăptic proaspăt!»./ Iar cel cu ariciul
pe cap:/ «Iar lui nenea să-i dăm la gămălie,/ că-i vremea să facă
nani!»,/ şi-mi arde o palmă./ Iar ea ca o pisică cusută pe
mînecă.// Pe Dumnezeul meu, numai ce am văzut trotuarul cum se
mişcă,/ şi trece deasupra, învelindu-mă ca o pătură umedă./ Iar
clădirile cu capu-n jos./ Şi o baltă neagră mi-a căzut ca o pernă
peste urechi./ Nani, nani-n cîmp cu flori!/ Iar cînd m-am trezit,
încercam să mă dezvelesc şi nu puteam./ Şi iar nani, nani-n cîmp cu
flori şi iar palme/ şi ea plîngînd şi sărutîndu-mă, învineţită la
ochi,/ cu buzele muşcate ca de şoareci şi cu rochia ruptă:/
«Liniştiţi-vă, liniştiţi-vă, o să vă apuce iar tusea!»./ M-am
ridicat greu, iar ea şi-a cules chiloţeii roz de lîngă gard/ şi i-a
pus în poşetă.//Acum, la nici 25 de ani, e o doamnă bătrînă:/ pungi
negre sub ochi,/ fruntea încreţită, buzele ridate, sînii căzuţi./
Iar eu ce pot să fac, dacă ea şi-a propus să-mbătrînească şi/
îmbătrîneşte planificat?/ «Din multă iubire - zice - în doi ani o
să fiu ca şi dumneavoastră,/ să nu vă mai fie ruşine cu mine/ seara
la bar!»/ Şi o fac tîrfă. Dar şi îngeraş./ Şi ea, cu glas de
asistentă medicală:/ «Linişitiţi-vă, liniştiţi-vă, o să vă apuce
iar tusea!»."
Am citat un singur poem marca Ion Mureşan, dar integral. Fără
să semene cu vreuna dintre poeziile à la manière de..., el a
fost proiectat pe o anumită întindere; şi proiectul poetului
trebuie, dacă nu înţeles, măcar urmărit. A-l cita pe Mureşan
extrăgînd o strofă din restul e ca şi cum ai lua un fragment din
Rebreanu şi a spune că acela este romanul rebrenian. Scrisul
marelui romancier interbelic e incolor; un fragmenţel din el nu
înseamnă mai nimic. La rîndul ei, poezia din cartea Alcool
are o anumită respiraţie şi un ritm de performare şi evoluţie care
nu poate fi întrerupt. Căci versurile lui Ion Mureşan nu o iau "de
jos" ca să ajungă la înălţimi "de puritate şi de ingenuitate";
poetul este de fiecare dată şi de la bun început instalat în toate
dimensiunile şi cotloanele poemului. Cînd, în Întoarcerea fiului
risipitor, el îşi începe secvenţa a şaptea cu paranteza
"explicativă" O viziune, eu o iau ca pe o inteligentă,
subtilă ironie. Fiindcă vizionarismul său defrişează şi modifică
totul şi în celelalte poeme purtînd la vedere amprenta lui Ion
Mureşan. Citind şi apoi recitind Amantul bătrîn şi tînăra
doamnă, vom observa nu numai jocul serios pe mai multe planuri,
ci şi faptul că fiecare strofă era necesară, şi încă imperios
necesară, în construcţia de întreg a textului. Ultima,
excepţională, vine după o ruptură de plan şi de nivel minuţios
pregătită de poet. Din zece poeţi români contemporani şi
"onorabili", "promiţători", "nu răi", oare cîţi nu s-ar fi oprit
după ultimul vers al penultimei strofe, pentru a se scuza apoi cu
scuza "minimalismului"? La Ion Mureşan, registrul poate fi inclusiv
minimalist, dar miza pusă în joc sparge orice registru. Ca orice
mare poet, autorul "optzecist" îşi face singur regulile, pentru a
le respecta cu o dureroasă exactitate. Abia astfel, imaginaţia
poetului a devenit imaginarul lui.
Dar vizionarism ce înseamnă? O formulă goală ce poate
fi umplută cu orice, o etichetă sub care se pot livra toate
produsele, indiferent de calitatea şi de originalitatea lor? Se
vede, din exemplul de mai sus, că un poem de formulă vizionară nu
implică obscuritate, limbaj ininteligibil, versificare confuză,
lirism împiedicat. Coerenţa paginilor e absolut impresionantă, dat
fiind că un mare poet lasă, în textele lui de vîrf, ca limbajul -
măcar pe anumite secvenţe - să lucreze autonom. Or, Mureşan nu face
aşa ceva. El îşi asistă pe tot parcursul şi pînă în fibra
fibrei poemul, îl creează şi totodată îl controlează la sînge, fără
a da senzaţia că o face. Textul este în acelaşi timp "sincer" şi
teatral, direct şi declamativ, prozaic şi liric, comic şi tragic,
"realist" şi abisal. Se înţelegea oare ceva din strofa finală, fără
etapele parcurse în toate cele patru strofe de pînă la ea? Era
altceva decît o replică oarecare, bună să mai umple pagina, acel
"liniştiţi-vă, liniştiţi-vă...", dacă ea n-ar fi căzut iarăşi, la
final, într-un alt nivel decît cele anterioare, într-o altă
adîncime, "subit" descoperită, a poemului?
Am pus "subit" între ghilimele fiindcă noi o descoperim aşa,
dintr-o dată, la prima lectură. Poetul a gîndit însă îndelung
această dimensiune de adîncime şi cred că a plecat invers, în
conceperea şi scrierea textului său: avînd întîi intuiţia
sfîrşitului, lucrînd apoi cu infinită răbdare etapele, episoadele,
fiecare imagine de pînă la el. Marea poezie nu se leagă, niciodată,
de o găselniţă norocoasă. Poezia mare se scrie greu şi rar; şi
găsesc în chiar acest fapt o explicaţie pentru sterilitatea lui Ion
Mureşan sau a lui Ioan Es. Pop ori pentru renunţarea la poezie a
lui Mircea Cărtărescu. Şi sînt mîhnit să văd cîţi dintre criticii
noştri de întîmpinare, care scriu elogios despre orişice
manufactură editorială, au ratat întîlnirea cu această mare carte
de poezie a unui mare poet contemporan. Li se par cuvinte mari?
Posibil; dar, în acest caz, baremi ele sînt pe deplin meritate.
Astfel de momente sînt rare în viaţa unui cronicar al actualităţii
literare; şi a rata unul dintre ele este, pentru mine,
impardonabil. Voi prelungi aşadar întîlnirea cu cartea
Alcool, scriind un studiu despre întreaga operă poetică a lui
Ion Mureşan.
Formula lui, singulară, în această a treia carte: ceremonial
de dedicaţie şi invocare; decantare de poetici şi demarcare a
propriului teritoriu; eliminarea oricărei tensiuni conflictuale, la
fundamentul vizionarismului poetic; evitarea cu graţie a
parodicului, ca şi a autopastişei; narativitate mai accentuată, în
raport cu volumele dinainte; păstrarea histrionismului tragic;
tehnica rezonanţei şi a reverberaţiei, învăţată de la Blaga şi
zăpăcind critica de poezie: acolo unde sînt, şi încă de la primul
vers, cel puţin două planuri implicate unul în altul, cîţiva
comentatori au văzut numai unul, de la care poezia s-ar înălţa
treptat, pînă la... ingenuităţi; suprarealism invadînd, în
Întoarcerea fiului risipitor,scenariul biblic, aşa cum în
proza de tinereţe a lui D. Ţepeneag asistam la o contaminaţie
onirică; largi desfăşurări imagistice şi cîte-un "pleoasc!"
formidabil; o "cîrciumă cu vad bun", în care oricine poate intra,
pentru a vedea - ce?
Nimic altceva decît cel mai bun volum de poezie românească din
ultimii ani; şi unul care, în opinia mea, îl consacră definitiv pe
Ion Mureşan ca mare poet.
*) Ion Mureşan, cartea Alcool, Editura Charmides,
Bistriţa, 2010, 80 p.
DANIEL CRISTEA-ENACHE (n. 19 februarie 1974) este
conferenţiar universitar la Facultatea de Litere, Universitatea
Bucureşti şi consilier editorial la Editura Polirom. A ţinut
cronica literară în Adevărul literar şi artistic
(1997-2005), apoi în România literară (2005-2009).
Colaborări la Cultura, Suplimentul de cultură,
Idei în dialog, Bucureştiul cultural,Caiete
critice, precum şi la ziarele Evenimentul zilei şi
Adevărul. Are o rubrică la Radio România Cultural şi una pe
portalul LiterNet. Din 2005 este doctor în Filologie (summa cum
laude) al Universităţii Bucureşti, cu o teză despre Ion D.
Sîrbu. Volume publicate: Concert de deschidere (Premiul de
Debut al României literare, Premiul pentru Debut al Uniunii
Scriitorilor din România şi Premiul "Titu Maiorescu" al Academiei
Române); Ileana Mălăncioiu, Recursul la memorie.
Convorbiri cu Daniel Cristea-Enache; Sertarul Scriitorului
Român. Dialoguri pe hârtie; Bucureşti Far West. Secvenţe de
literatură română; Un om din Est (Premiul pentru Critică
şi Istorie Literară al Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti);
Convorbiri cu Octavian Paler; Timpuri noi. Secvenţe de
literatură română.