Senatul îi dă undă verde lui Udrea să reabiliteze 10.000 km de drumuri locale
Senatul a aprobat ieri ordonanţa de urgenţă prin care Ministerul Dezvoltării (MDRT), condus de Elena Udrea, va prelua de la autorităţile locale sectoare de drum de interes judeţean sau local, pentru a putea demara lucrările de reabilitare şi modernizare a 10.000 de kilometri de astfel de drumuri.
Reabilitarea şi modernizarea a 10.000 de kilometri de drumuri de interes judeţean şi local face parte din Programul Naţional de Infrastructură, care mai cuprinde şi "modernizarea satului românesc" şi realizarea "sistemului de canalizare, epurare a apelor uzate şi alimentarea cu apă a localităţilor".
Programul este considerat cea mai mare licitaţie din istoria României din punctul de vedere al valorii, fiind estimat la 3,3 mld. euro, însă ministerul a transmis la începutul lunii ianuarie un singur anunţ de intenţie pentru toate proiectele, deşi în mod normal, pentru fiecare contract se impune un singur astfel de anunţ. În concluzie, din punctul de vedere tehnic, procedura urmează să fie extrem de complicată şi complexă.
Mai mult, spre deosebire de modul uzual de finanţare a altor lucrări de infrastructură, finanţarea acestor programe se va face iniţial de către constructori, urmând ca începând cu 2013 guvernele viitoare să achite valoarea lucrărilor, pe măsură ce acestea vor fi finalizate.
Astfel, acesta ar fi primul program prin care statul se angajează să plătească abia după doi ani furnizorii de lucrări, însă nu este clar încă cine va suporta dobânda la finanţarea acestor lucrări şi nici cât va fi aceasta.
Conform Institutului Naţional de Statistică (INS), la sfârşitul anului 2008 erau în România aproape 82.000 de kilometri de drumuri publice, dintre care 17.000 drumuri naţionale şi restul de 65.000 de kilometri drumuri judeţene şi comunale (locale).
Dintre cei 65.000 de km de drumuri judeţene şi locale erau modernizate la sfârşitul anului 2008, de când sunt ultimele date statistice detaliate, circa 7.800 km, iar alţi 21.400 km erau acoperiţi cu îmbrăcăminte uşoară rutieră (asfaltate).
Ca urmare, restul de peste 35.800 km sunt drumuri de pământ sau de pietriş.
Practic, guvernul se angajează să majoreze cu o treime lungimea drumurilor judeţene şi comunale modernizate şi asfaltate în cinci ani, până în 2015.