Credit Europe schimbă ţinta de la retail spre firmele medii

Autor: Liviu Chiru 16.03.2011

Cu o nouă echipă de conducere, turcii de la Credit Europe schimbă şi strategia - accentul trece de la retail la companiile de talie medie, iar canalele alternative vor ţine locul de noi agenţii.



Credit Europe Bank, o bancă de talie medie controlată de miliardarul turc Husnu Ozyegin, şi-a bugetat pentru anul acesta un profit brut de 5,4 mil. euro, în creştere cu 50% faţă de 2010, în timp ce activele ar urma să stagneze pe palierul de 1,2 mld. euro.

"Nu ţintim o creştere generală a activelor sau a cotei de piaţă. Vrem însă să creştem pe anumite segmente selectate - la companii în zona de producţie, textile, agricultură şi energie, iar la retail pe carduri şi produse de economisire", a spus Omer Tetik, numit în noiembrie anul trecut preşedinte al băncii, la o conferinţă de presă organizată pentru prezentarea strategiei pe 2011, dar şi a noii echipe de conducere.

Din vechea echipă de conducere şi-au păstrat posturile doar vicepreşedinţii Mirela Bordea şi Paul Prodan, în timp ce Tetik a fost promovat de pe postul de prim-vicepreşedinte pe cel de preşedinte.

Noii vicepreşedinţi vin din cadrul grupului, cu excepţia noului director financiar (CFO) Savas Sepin, care a fost recrutat de la filiala din Turcia a companiei de consultanţă PricewaterhouseCoopers. Retailul va fi condus de Etem Birinci, venit de la Credit Europe Turcia. Segmentul de corporate va fi condus de Yakup Cil, iar Orhan Hatipoglu va coordona opera­ţiunile băncii (chief operating officer), ambii având funcţii de vicepreşedinte.

Acum Tetik spune că accentul va fi pus pe dezvoltarea afacerilor în zona companiilor de talie medie. Spre deosebire de retail, unde este nevoie de multe unităţi pentru a vinde credite de valoare mică, în zona companiilor pot fi realizate deal-uri de valoare considerabil mai mare. Noua orientare diferă vizibil de vechea strategie a băncii, care serveşte în prezent 400.000 de clienţi, dintre care 385.000 de persoane fizice, iar restul firme de diferite talii. Pe viitor distribuţia va fi realizată preponderent prin canalele alternative (internet şi mobile banking), în care s-a investit deja un milion de euro pentru dezvoltare şi care ar trebui să compenseze lipsa unei reţele teritoriale foarte dense.

Grupul FIBA, controlat de Husnu Ozyegin, a intrat pe piaţa locală în anul 2000, când a cumpărat Banca pentru Comerţ şi Industrie. Banca s-a dez­voltat preponderent ca o bancă de retail, sub brandul Finansbank. Ofensiva a fost bazată pe vânzarea cardului de credit Card Avantaj, care a adus în premieră programul de rate fără dobânzi şi bonus la cumpărături. Turcii au reuşit să îşi consolideze poziţia de lider pe piaţa cardurilor de credit, cu un portofoliu de 325.000 de carduri active în prezent.

Din 2007 numele băncii a fost schimbat în Credit Europe Bank, după ce Ozyegin a vândut grecilor de la National Bank of Greece dreptul de proprietate asupra brandului odată cu Finansbank Turcia - instituţia centrală a grupului FIBA.

Dacă în anii de boom Credit Europe reuşea chiar să îşi dubleze operaţiunile de la un an la altul, după 2008 activele au intrat pe o pantă uşoară. Turcii au luat măsuri dure de ajustare în criză, astfel că din 2008 şi până în prezent numărul de unităţi a coborât de la 118 la 84, iar cel al angajaţilor de la circa 2.000 la mai puţin de 1.400 de persoane.

"Ajustările din anii trecuţi încep să îşi arate roadele. Costurile au fost reduse, creditele neperformante şi provizioanele sunt sub control, iar asta ne dă curaj pentru 2011", spune Tetik. Potrivit oficialilor băncii, din portofoliul de credite de 812 milioane de euro, expuneri de 90 mil. euro au probleme la rambursare.

Pentru anul acesta banca şi-a planificat să menţină soldul creditelor, care ar trebui să în­cheie anul la 820 mil. euro, după scăderi în anii precedenţi. "Vânzările de credite noi vor fi cu 20% mai mari decât anul trecut, dar aşa doar vom acoperi rambursările", spune Tetik. El afirmă că vede semne "încurajatoare", clienţii venind din nou în sucursale spre deosebire de anii trecuţi. Totodată, o parte din clienţii care încetaseră de mult timp plata ratelor şi-au reluat plăţile, chiar dacă în volume mai mici.