Cum a ajuns Mădălina Suceveanu prima femeie din grupul France Telecom numită director tehnic

Autor: Adrian Stefan Seceleanu 16.03.2011
La 14 ani de când se angaja ca expert în reţea la Orange, Mădălina Suceveanu a fost promovată pe cea mai înaltă funcţie tehnică din numărul unu în telecom din România, şi e prima femeie din grupul France Telecom care ajunge Chief Technical Officer.


Intrarea în urmă cu doi ani în boardul Orange România şi preluarea funcţiei de şef peste operaţiunile de dezvoltare şi implementare a reţelei, poziţie din care a interacţionat mai des cu top managementul France Telecom şi a dobândit o altă viziune asupra businessului, sunt factorii care au jucat un rol-cheie în promovarea în funcţia de director tehnic al companiei, spune într-un interviu pentru ZF Mădălina Suceveanu.

"În momentul în care eşti parte din comitetul executiv al Orange România ai o altă vizibilitate asupra necesităţilor de business şi transformărilor pe care trebuie să le faci pentru a sprijini piaţa", spune ea.

Angajată ca expert în reţea la ceea ce în anii '90 era un start-up cu un viitor necunoscut - compania de telefonie mobilă MobilRom (cu brandul Dialog) -, Mădălina Suceveanu a urcat constant în ierarhia companiei devenită între un timp un gigant cu 10 milioane de clienţi şi un business de un miliard de euro - una dintre cele mai mari firme din România.

Absolventă a Facultăţii de electronică şi telecomunicaţii a Politehnicii bucureştene, ea este în prezent, cu peste 400 de oameni în subordine şi cu putere de decizie asupra unui buget anual de zeci de milioane de euro, femeia cu cea mai înaltă funcţie tehnică din industria telecom locală, dar şi din cele 32 de ţări în care are operaţiuni gigantul France Telecom, proprietarul companiei.

Promovarea într-o funcţie de top management a fost o mutare pregătită în ultimii doi ani şi jumătate, care putea avea ca finalitate accederea într-o poziţie de acest tip în orice altă ţară din grupul France Telecom, menţionează ea. "Am fost recunoscută formal ca parte a unui program de top talent pentru top managementul France Telecom, după care a urmat o perioadă de doi ani şi jumătate de pregătire intensă în vederea acestei posibile promovări. Pentru mine, faptul că am ajuns CTO în România este clar o oportunitate extraordinară şi este ceea ce mi-aş fi dorit foarte mult să fac întotdeauna. Nu a fost o oportunitate absolut singulară. Puteam aplica pentru o poziţie de director tehnic sau alt post executiv în orice altă ţara din grupul France Telecom."

Ce schimbări aduce noua funcţie? Sunt "foarte mari", precizează ea. Nu este vorba neapărat de faptul că acum coordonează o echipă de aproape patru ori mai mare, ci mai ales de faptul că acum este vorba de echipe distribuite regional, în toată ţara. "Faptul că echipele mele sunt distribuite în România va însemna din prima lună o deplasare în toate regiunile. Va fi o transformare majoră în modul meu de lucru pentru că planurile mele sunt să am o prezenţă constantă în toate regiunile. Am fost pe teren şi până în prezent, dar de acum aceste deplasări vor deveni parte din agenda mea de business." Nu este singurul lucru: "Schimbarea fundamentală constă în faptul că în afara dezvoltării şi implementării reţelei, voi fi responsabilă şi cu operarea şi mentenanţa şi implicit direct responsabilă de calitatea reţelei Orange".

Odată cu promovarea Mădălinei Suceveanu, în comitetul executiv al Orange a fost numită şi Ioana Marcu, directorul de resurse umane al companiei.


Ce spune despre…

Investiţiile Orange în reţea în 2010
Anul trecut reţeaua Orange s-a dezvoltat puternic în toată ţara, dar în special în Moldova, unde s-au acoperit zeci de localităţi rurale. Am extins reţeaua noastră de voce în zonele rurale din Moldova pentru că în respectivele regiuni s-a văzut o cerere specifică.

Smartphone-uri în România
Traficul de date şi utilizarea smartphone-urilor sunt concentrate în zonele urbane, dar începem să vedem cum piaţa începe să dea semnale foarte clare că nevoia de utilizare de smartphone-uri se extinde şi în restul ţării. Din a doua jumătate a anului trecut nevoia de utilizare a datelor mobile a început să depăşească graniţele strict urbane.

Diferenţa între operatori
Într-o piaţă ca a noastră calitatea contează şi va începe să conteze din ce în ce mai mult. Toată lumea are telefon mobil, oamenii încep să folosească din ce în ce mai mult internetul şi smartphone-urile, ceea ce înseamnă că diferenţa dintre noi şi concurenţii noştri va putea fi măsurată numai prin calitatea serviciilor, prin comunicarea şi prin modul în care noi răspundem cerinţelor utilizatorilor.

Echipa tehnică a Orange
Voi coordona mai mult de 400 de oameni care sunt distribuţi în Bucureşti şi în regiuni, în toată ţara. Anterior echipa mea avea peste 100 de oameni şi era localizată în principal în Bucureşti.

Ce aduce funcţia de CTO
Schimbarea fundamentală constă în faptul că în afara dezvoltării şi implementării reţelei de telecom de care am fost responsabilă până cum voi fi responsabilă şi cu operarea şi mentenanţa şi implicit direct responsabilă de calitatea reţelei.

Stilul de management
Sunt ferm convinsă că numărul ridicat de şedinţe şi durata lor nu sunt totdeauna elementul cel mai de succes pentru business. Un alt obiectiv al meu care ţine de stilul meu de management este să reduc şi să scurtez numărul de şedinţe.

Scurt CV