Henkel se pregăteşte de creşterea consumului cu o fabrică de 10 milioane de euro

Autor: Ioana Mihai 17.03.2011

Henkel, companie cu afaceri de peste 130 mil. euro anual, cu activităţi în industria bunurilor de larg consum şi în domeniul materialelor de construcţii, va începe anul acesta construirea celei de-a treia fabrici.



Faptul că facem fabrica spune clar ce aşteptări avem de la piaţă", spune Liviu Sfrija, preşedinte al Henkel România. Pentru noua fabrică bugetul de investiţii este de 10 mil. euro, o parte din sumă, adică 2,85 mil. euro, urmând să fie acoperită prin finanţare europeană. Valoarea totală a investiţiilor realizate până acum pe piaţa românească pentru capacităţi de producţie ajunge la 30 mil. euro. Noua unitate ar putea începe producţia la finalul anului viitor şi vor fi angajaţi în jur de 50-60 de oameni, scrie revista BUSINESS Magazin (www.businessmagazin.ro). La începutul anului trecut Henkel a cumpărat terenul pentru această nouă unitate de producţie, în Roznov, judeţul Neamţ.

Planurile iniţiale vizau începerea producţiei în cursul acestui an, dar semnalele pozitive s-au lăsat aşteptate. Sectorul construcţiilor a înregistrat şi anul trecut o scădere (17%) faţă de 2009, an în care reducerea vânzărilor s-a plasat între 15 şi 20%. În plus, investiţiile în real estate au fost anul trecut mai mici cu 30% faţă de 2009, iar cererea a scăzut dramatic pe segmentul clienţilor industriali. "Persoanele private nu vor începe să construiască mai devreme de 2012", apreciază Sfrija, care precizează că se aşteaptă totuşi ca spre finalul acestui an să demareze investiţii de anvergură.

"Adevărul este că involuţia din ultimii doi ani şi ceva şi-a cam făcut cheful; e cazul să începem să vedem semnale pozitive". El precizează însă că prea multe indicii încurajatoare nu există, iar previziunile sunt bazate mai degrabă pe fler.

Henkel România a realizat anul trecut o cifră de afaceri de 133 de milioane de euro, după ce în 2009 bifase o scădere de 16% (minus 3% în lei) faţă de 2008. Cu alte cuvinte, scăderile s-au oprit. Rezultatele sunt considerate cu atât mai bune cu cât efectele negative asupra cifrei de afaceri au venit dinspre cursul de schimb şi scăderea dramatică a construcţi­ilor.

Mai mult, pe fondul crizei, efectele măsurilor de austeritate au avut urmări ample anul trecut. Conform companiei de cercetare de piaţă GfK, anul trecut consumul casnic a scăzut cu 5%. Cele mai mari reduceri s-au înregistrat pentru cheltuielile cu produsele de îngrijire personală, în lei scăderea fiind de aproape 11%.

"Printre categoriile cu cele mai drastice reduceri în volum se numără deodorantele

(-19%), şamponul (-14%), dar şi pasta de dinţi şi săpunul de toaletă (-12% fiecare). Pe piaţa produselor cosmetice, care are o valoare anuală apropiată de jumătate de miliard de euro, Henkel se duelează cu Nivea, L'Oréal, P&G şi producătorul român Farmec. În segmentul detergenţilor şi al produselor pentru igiena locuinţei, principalii competitori sunt P&G şi Unilever.

Sfrija spune că veştile care vin din vestul Europei nu sunt cu totul şi cu totul bune. Recesiunea acolo s-a sfârşit. În schimb, "preţurile la materii prime pentru detergenţi şi cosmetice cresc, în unele cazuri şi cu procente de două cifre", spune şeful Henkel. Plusuri care, mai devreme sau mai târziu, se regăsesc şi pe rafturi. "Noi am început deja să creştem preţurile la unele produse", declară Sfrija. El crede că şi competiţia este forţată să procedeze la fel, pentru a nu-şi periclita şi mai mult profiturile. "Marjele noastre au fost deja erodate puternic şi nu ne permitem să suportăm diferenţa de cost", spune Sfrija.

Liviu Sfrija se aşteaptă ca prima jumătate a acestui an să fie şi mai slabă decât perioada similară din 2010. Spre finalul anului "ar trebui să vedem o îmbunătăţire în consum, dar nu pe baze macro, ci politice, dat fiind că anul viitor este unul electoral". În acest context, Henkel se aşteaptă ca în 2011 să treacă pe plus, cu o creştere a cifrei de afaceri în jurul a zece procente.

"Şi anul trecut, şi 2011 reprezintă pentru noi o perioadă foarte agitată, nu ne-am plictisit nicio săptămână", spune directorul. În 2010, compania a avut nu mai puţin de 40 de noi produse şi nu intenţionează să încetinească ritmul nici acum. În plus, numărul de promoţii a crescut foarte mult. Este un cerc vicios - în decizia de cumpărare promoţia joacă un rol tot mai mare. Cu toate acestea, în ianuarie şi februarie s-au înregistrat scăderi de până la 20% faţă de perioada similară a anului trecut. Sfrija, care deţine frâiele companiei de 17 ani, crede că industria este cea care va da cel mai judicios semn de revenire economică.