Toată Europa joacă după cum cântă Germania
În schimbul îndeplinirii condiţiilor cerute, Germania a fost de acord să sporească puterea de creditare a fondului de urgenţă de la 250 la 500 miliarde de euro. Nu este clar cum va fi realizat acest lucru cu ratingul AAA al fondului deşi ameninţarea de a trage agenţiile de rating la răspundere pentru ratinguri incorecte ar putea asigura o oarecare flexibilitate.
Merkel a fost de asemenea de acord să permită fondului să achiziţioneze obligaţiuni ale statelor salvate "ca excepţie".
Ea nu a fost de acord cu eurobondurile sau cu o "restructurare soft" în care ţările îşi răscumpără propriile obligaţiuni la un discount de pe piaţă şi nici cu achiziţionarea obligaţiunilor ţărilor cu probleme în scop preventiv sau cu transferuri suplimentare către Europa de Sud sau Irlanda.
Condiţiile puse de Germania Greciei privesc o vânzare rapidă de active naţionale în valoare de 50 de miliarde de euro în decurs de patru ani, de zece ori mai mult decât suma de 5 miliarde de euro cu care căzuse de acord premierul George Papandreou cu un an în urmă.
Când Fondul Monetar Internaţional a propus această sumă luna trecută, premierul grec a spus inspectorilor să nu se "amestece în treburile interne ale ţării".
În schimbul îndeplinirii acestor condiţii, cancelarul german Angela Merkel a fost de acord cu reducerea dobânzii pentru contribuţia Uniunii Europene din cadrul pachetului de susţinere de 110 miliarde de euro acordat Greciei cu 1% şi cu prelungirea scadenţei la 7,5 ani. Aceste măsuri nu vor reface solvabilitatea Greciei, spirala datoriilor ţării fiind mult prea avansată. Nivelul datoriei se va apropia de 150% din PIB în acest an, iar costurile legate de serviciul datoriei reprezintă 14,4% din veniturile fiscale.
Între timp, efectele măsurilor de austeritate se fac simţite din ce în ce mai puternic. Numărul şomerilor a urcat cu aproape 1%, până la 14,8% în ianuarie, rata şomajului în rândul tinerilor fiind de 39%.
În cazul Portugaliei, reducerile au fost adâncite. Pensiile, beneficiile sociale şi de sănătate vor fi reduse, după reducerile salariale deja în curs.
O aripă a Partidului Socialist aflat la putere a anunţat că nu va vota "o politică dezastruoasă". Reprezentanţii acesteia au declarat că guvernul nici nu a ştiut de la început de reducerile impuse de autorităţile de la Bruxelles.
O înăsprire a politicii fiscale de o asemenea amploare într-o ţară cu o datorie public-privată de 330% din PIB, o monedă supraevaluată, şi dependentă de finanţare externă, nu reprezintă o perspectivă fericită.
"Va fi afectată stabilitatea sistemului bancar local", a declarat Giada Giani din cadrul Citigroup. Randamentele obligaţiunilor pe cinci ani ale Portugaliei au atins un nivel record de 8% în urma veştii privitoare la noile reduceri.
Pentru Irlanda, una dintre condiţii, încă neîndeplinite, este majorarea impozitului pe profit de 12,5%.
Peter Sutherland, fost comisar european pentru concurenţă, spune că Irlanda este sancţionată pentru transparenţă. Rata reală a impozitului pe profit din Franţa este de 8,2% atunci când sunt incluse stimulentele ascunse, susţine el.
Condiţia pentru Spania, Italia, Belgia şi alte ţări priveşte o supraveghere strictă a sistemului de pensii, a politicilor salariale, a nivelurilor de productivitate, precum şi o frânare a datoriei.
Exact după cum se temeau euroscepticii, uniunea monetară a condus la o situaţie în care, pentru a "salva euro", după cum spune Merkel, vechile state europene sunt nevoite să accepte un grad de subjugare care nu ar fi fost altfel tolerat.
Cancelarul german s-a declarat mulţumit de rezultat. "Ne-am atins obiectivele naţionale", a declarat aceasta.
Totuşi, vor conduce aceste măsuri la ieşirea din criză? Statele debitoare sunt făcute să suporte consecinţele a ceea ce este la bază o criză bancară paneuropeană'