Preţul, criteriul-cheie după care firmele aleg şi renunţă la mobil

Autor: Adrian Seceleanu 17.03.2011

Acoperirea reţelei şi reputaţia sunt şi ele mai importante pentru companii decât disponibilitatea serviciului de relaţii cu clienţii, potrivit unei cercetări a Gallup.



Trei dintre cele mai importante cinci criterii după care o firmă sau o instituţie îşi alege furnizorul de servicii de telefonie mobilă sunt legate de tarife, arată datele dintr-o cercetare realizată de compania Gallup în perioada martie-aprilie 2010 pentru Autoritatea de Reglementare în Comunicaţii (ANCOM). În iunie 2010 companiile aveau aproximativ 2,4 milioane de abonamente la telefonie mobilă, din totalul de 24,4 milioane de cartele sim active pe piaţă (abonamente şi cartele prepay).

Cel mai important criteriu rămâne cel al acoperirii în teritoriu al reţelei, dar următoarele trei criterii sunt tariful pentru abonament şi pentru apelurile în aceeaşi reţea mobilă şi către alte reţele mobile. Pe locul cinci în top se află reputaţia companiei, potrivit datelor Gallup.

"Criterii precum acoperirea sunt într-ade­văr importante pentru că dacă ai oameni de vânzări în întreaga ţară şi nu «ai reţea», atunci e greu să-ţi atingi obiectivele. Pe acest segment însă lucrurile au evoluat mult şi între primii trei operatori de pe piaţă diferenţele sunt mici", a comentat cifrele pentru ZF Adrian Ciobanu, managing partner al Reimens Group, o companie care oferă consultanţă în reducerea costurilor cu serviciile de comunicaţii. "Doar la RCS&RDS este o situaţie diferită, dar compania se adresează mai puţin firmelor mari."

"Vânătoarea" după cele mai mici preţuri nu este însă tot impul cea mai bună "metodă" de selectare a operatorului, spune Ciobanu, care şi-a deschis firmă de consultanţă după ce a lucrat anterior patru ani în vânzări la Vodafone.

"Dacă este un factor care nu este suficient luat în calcul atunci acela este calitatea servici­ilor. Companiile care îşi aleg furnizorul de telefonie mobilă trebuie să se gândească cum se va comporta operatorul atunci când vor avea o problemă, pentru că, inevitabil, acestea apar pe durata contractului. Un rol-cheie în această relaţie îl joacă persoana de contact desemnată de operator pentru companie. Dacă implicarea persoanei desemnate de operator să se ocupe de client nu este aşa cum ar trebui, atunci compania face o afacere proastă chiar dacă a obţi­nut o factură mai mică. Problema care se pune este care e preţul plătit dacă firma nu merge, dacă eu nu pot să fac business pentru că persoana de contact desemnată de operator nu mă ajută să rezolv rapid o problemă."

Potrivit datelor din cercetarea Gallup, existenţa şi disponibilitatea serviciului de relaţii cu clienţii se află pe locul şapte în topul criteriilor după care firmele aleg firmele de telefonie mobilă.

Per total, 72% din angajaţii din companiile şi instituţiile din România în care se utilizează servicii de telefonie mobilă au acces la aceste servicii la locul de muncă, dar în 44% din companii şi instituţii nu există niciun fel de restricţie sau recomandare privind utilizarea telefoanelor mobile. Este o abordare greşită care duce la majorarea facturilor telecom, spune Ciobanu. "Le recomand companiilor să introducă asemenea reguli pentru că economiile la factura de comunicaţii pot ajunge şi la 15% sau mai mult, în funcţie de stricteţea cu care acestea sunt respectate", spune el.

Regulile nu sunt neapărat complicate, unele dintre ele fiind logice: "Un număr de fix se apelează de pe un număr de fix, sau să nu se sune de pe mobil într-o reţea fixă, exceptând situaţii precum cea dintre Romtelecom şi Cosmote. De asemenea, mulţi operatori de telefonie mobilă oferă mii de minute gratuite de apeluri în reţea, iar această oportunitate poate fi exploatată şi în firmele mari prin adăugarea unor module GSM în centrală, pentru ca aceste numere de mobil să fie folosite când se sună în aceeaşi reţea." Potrivit Gallup, în 31% dintre firme şi instituţii există recomandări de utilizare a telefoanelor, iar în 22% se aplică restricţii. Cercetarea de piaţă a Gallup a fost efectuată pe un eşantion total reprezentativ la nivel naţional de 5.983 de persoane fizice şi 2.832 de companii şi instituţii publice.