Circa 20.000 de firme cu dificultăţi financiare vor putea să-şi eşaloneze datoriile fiscale

Autor: Claudia Medrega 21.03.2011

Un număr de aproximativ 20.000 de firme care au dificultăţi financiare vor avea posi­bilitatea să-şi eşaloneze la plată obligaţiile fis­cale pentru o perioadă de până la 5 ani.
Executivul a adoptat duminică o ordo­nanţă de urgenţă privind reglementarea acor­dării eşalonărilor la plată, pentru maximum 5 ani, a obligaţiilor fiscale ale firmelor cu pro­bleme financiare, condi­ţionat de constituirea unor garanţii şi achitarea datoriilor curente, a ratelor eşalonate şi a dobânzilor datorate pe perioada eşalonării.

"De prevederile acestei ordonanţe de urgenţă, ar putea beneficia - conform esti­mărilor Ministerului de Finanţe - aproxi­mativ 20.000 agenţi economici. Multe întreprinderi vor fi salvate. Dacă nu ar beneficia de o eşalonare, ar trebui să le fie blocate conturile, să fie în executare silită sau să intre în insolvenţă", a declarat Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finan­ţelor.
Ordonanţa de urgenţă va intra în vigoare în 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, în intervalul de o lună urmând să fie aprobate şi normele metodologice, conform proiectului.

Creanţele care fac obiectul eşalonărilor sunt impozitul pe profit, contribuţiile sociale, accize, TVA, impozitul pe venit, deci creanţe care sunt declarate la admi­nistraţia fiscală. Beneficiarii facilităţilor pot fi persoane fizice sau companii din sectorul public sau privat.

Unii consultanţii fiscali s-au declarat sceptici în legătură cu impactul măsurii asupra mediului de afaceri, singurul avantaj important fiind faptul că beneficiarii vor scăpa de executare silită pe parcursul reeşalonării. Consultanţii au amintit că vor putea beneficia de ordonanţă doar cei care se află în dificultate economico-financiară conform criteriilor ce vor fi stabilite prin normele metodologice, criterii pe care acum nu le ştim şi care pot reprezenta în fapt cheia problemei.

Perioada acordării eşalonării va fi în func­ţie de cuantumul obligaţiilor şi capaci­tatea financiară a contribuabilului, potrivit minis­trului finanţelor. Garanţiile pe care tre­buie să le prezinte contribuabilii sunt fie ga­ranţii reale, fie scrisori de garanţie bancară.

În cazul în care se constituie garanţie reală şi se solicită eşalonare pe o perioadă mai mare de un an, se va constitui o ga­ran­ţie supli­mentară, între 10 şi 40%, în funcţie de pe­rioadă. Dacă perioada este de peste un an, se constituie o garanţie suplimentară de 10% şi se ajunge, dacă se solicită până la 5 ani, o garanţie supli­mentară de 40%.
Contribuabilii care constituie garanţii prin scrisoare de garanţie vor suporta o do-bândă de 0,03%, iar cei care constituie ga­ranţii reale vor plăti o dobândă de 0,04%.
Volumul arieratelor fiscale executabile administrate de ANAF a crescut cu 32% în anul 2009 faţă de 2008 şi cu 20% în 2010 faţă 2009.

Pentru ce nu se acordă eşalonările
Eşalonarea la plată nu se acordă pentru impozitele care se declară, potrivit legii, în vamă şi pentru amenzile de orice fel care se fac venit la bugetul de stat.
Totodată, facilitatea nu va fi aplicată pentru obligaţiile fiscale de a căror plată de­pinde acordarea sau menţinerea unei auto­rizaţii, pentru cele care au făcut obiectul unei eşalonări ce şi-a pierdut valabilitatea, pre­cum şi pentru obligaţiile care fac obiectul eşalonărilor la plată în sumă totală mai mică decât limita stabilită prin norme metodo­logice.

Condiţiile de acordare a eşalonărilor

Creanţele care fac obiectul eşalonărilor sunt impozitul pe profit, contribuţiile sociale, accize, TVA, impozitul pe venit, deci creanţe care sunt declarate la administraţia fiscală. Beneficiarii facilităţilor pot fi persoane fizice sau companii din sectorul public sau privat.