Circa 20.000 de firme cu dificultăţi financiare vor putea să-şi eşaloneze datoriile fiscale
Un număr de aproximativ 20.000 de firme care au dificultăţi
financiare vor avea posibilitatea să-şi eşaloneze la plată
obligaţiile fiscale pentru o perioadă de până la 5 ani.
Executivul a adoptat duminică o ordonanţă de urgenţă privind
reglementarea acordării eşalonărilor la plată, pentru maximum 5
ani, a obligaţiilor fiscale ale firmelor cu probleme financiare,
condiţionat de constituirea unor garanţii şi achitarea datoriilor
curente, a ratelor eşalonate şi a dobânzilor datorate pe perioada
eşalonării.
"De prevederile acestei ordonanţe de urgenţă, ar putea beneficia -
conform estimărilor Ministerului de Finanţe - aproximativ 20.000
agenţi economici. Multe întreprinderi vor fi salvate. Dacă nu ar
beneficia de o eşalonare, ar trebui să le fie blocate conturile, să
fie în executare silită sau să intre în insolvenţă", a declarat
Gheorghe Ialomiţianu, ministrul finanţelor.
Ordonanţa de urgenţă va intra în vigoare în 30 de zile de la
publicarea în Monitorul Oficial, în intervalul de o lună urmând să
fie aprobate şi normele metodologice, conform proiectului.
Creanţele care fac obiectul eşalonărilor sunt impozitul pe profit,
contribuţiile sociale, accize, TVA, impozitul pe venit, deci
creanţe care sunt declarate la administraţia fiscală. Beneficiarii
facilităţilor pot fi persoane fizice sau companii din sectorul
public sau privat.
Unii consultanţii fiscali s-au declarat sceptici în legătură cu
impactul măsurii asupra mediului de afaceri, singurul avantaj
important fiind faptul că beneficiarii vor scăpa de executare
silită pe parcursul reeşalonării. Consultanţii au amintit că vor
putea beneficia de ordonanţă doar cei care se află în dificultate
economico-financiară conform criteriilor ce vor fi stabilite prin
normele metodologice, criterii pe care acum nu le ştim şi care pot
reprezenta în fapt cheia problemei.
Perioada acordării eşalonării va fi în funcţie de cuantumul
obligaţiilor şi capacitatea financiară a contribuabilului,
potrivit ministrului finanţelor. Garanţiile pe care trebuie să le
prezinte contribuabilii sunt fie garanţii reale, fie scrisori de
garanţie bancară.
În cazul în care se constituie garanţie reală şi se solicită
eşalonare pe o perioadă mai mare de un an, se va constitui o
garanţie suplimentară, între 10 şi 40%, în funcţie de perioadă.
Dacă perioada este de peste un an, se constituie o garanţie
suplimentară de 10% şi se ajunge, dacă se solicită până la 5 ani, o
garanţie suplimentară de 40%.
Contribuabilii care constituie garanţii prin scrisoare de garanţie
vor suporta o do-bândă de 0,03%, iar cei care constituie garanţii
reale vor plăti o dobândă de 0,04%.
Volumul arieratelor fiscale executabile administrate de ANAF a
crescut cu 32% în anul 2009 faţă de 2008 şi cu 20% în 2010 faţă
2009.
Pentru ce nu se acordă eşalonările
Eşalonarea la plată nu se acordă pentru impozitele care se declară,
potrivit legii, în vamă şi pentru amenzile de orice fel care se fac
venit la bugetul de stat.
Totodată, facilitatea nu va fi aplicată pentru obligaţiile fiscale
de a căror plată depinde acordarea sau menţinerea unei
autorizaţii, pentru cele care au făcut obiectul unei eşalonări ce
şi-a pierdut valabilitatea, precum şi pentru obligaţiile care fac
obiectul eşalonărilor la plată în sumă totală mai mică decât limita
stabilită prin norme metodologice.
Condiţiile de acordare a eşalonărilor
- contribuabilul să aibă depuse toate declaraţiile fiscale;
- să se afle în dificultate generată de lipsa temporară de disponibilităţi băneşti conform criteriilor din norme;
- să aibă constituită garanţia;
- să nu se afle în procedura de insolvenţă;
- să nu se afle în dizolvare.
Creanţele care fac obiectul eşalonărilor sunt impozitul pe profit, contribuţiile sociale, accize, TVA, impozitul pe venit, deci creanţe care sunt declarate la administraţia fiscală. Beneficiarii facilităţilor pot fi persoane fizice sau companii din sectorul public sau privat.