Pianul călător şi Horia Mihail/ de Oltea Şerban-Pârâu

Autor: Parau Oltea Serban 22.03.2011

După opt turnee naţionale în trio sau duo, pianistul Horia Mihail porneşte în luna aprilie într-un original turneu solo ce va cuprinde recitaluri în 12 oraşe din România, programate între 1 şi 21 aprilie, pentru ultimele dintre acestea pianistul urmând să călătorească alături de pianul său.

"Liszt de la început până la sfârşit. E practic un pariu pe care l-am făcut cu mine însumi. Aş fi putut să combin Liszt cu alţi compozitori fără nici un fel de problemă, însă până acum nu prea am cântat Liszt, iar în ultimii ani aproape deloc. De ce? Fiindcă este mai comod să nu cânţi Liszt. Fiind un pianist de excepţie la rândul său, Liszt a revoluţionat tehnica pianistică, iar ceea ce a scris el acum un secol şi jumătate sunt lucrări care pun probleme şi pianiştilor din secolul XXI", declară Horia Mihail.

O istorie de acum mai bine de 150 de ani

De unde a pornit ideea acestui original turneu a cărui ultimă parte presupune călătoria pianistului alături de pianul său la Hunedoara, Alba Iulia, Deva, Dumbrăveni şi Mediaş? Marele compozitor şi pianist Franz Liszt a realizat un turneu de concerte în ţările române în anii 1846 şi 1847. Concertele oferite de Liszt unor comunităţi în care astfel de evenimente erau extrem de rare au fost primite de public cu mult entuziasm. Însăşi sosirea lui Liszt în oraşe precum Timişoara, Arad, Cluj, Iaşi sau Bucureşti a reprezentat un eveniment în sine. Aceste concerte erau susţinute pe un pian Erard ce călătorea alături de pianist. Multe dintre recitalurile turneului său au avut caracter umanitar. Franz Liszt a donat onorariul în scopul înfiinţării unor şcoli, o parte din bani fiind împărţiţi săracilor, iar o altă parte diverselor asociaţii de muzicieni.

Vorbind despre Franz Liszt şi fantastica lui carieră de pianist concertist, Horia Mihail afirma: "Fani peste tot. Oamenii erau înnebuniţi să-l asculte, să-l vadă, să-l atingă, să primească autografe, să stea de vorbă cu el. Era într-adevăr un megastar al mijlocului de secol XIX. Turneul în România s-a desfăşurat pe parcursul a două luni, la cumpăna dintre anii 1846-1847. Liszt, care nu mai avea nevoie de onorarii, a întreprins tot felul de acţiuni umanitare. Dona onorariile diverselor asociaţii, spitale, cămine de bătrâni din comunităţile pe care le vizita."

Înapoi în viitor. Pianul călător 2011

Parcurgând ţara alături de colegii săi Alexandru Tomescu şi Răzvan Suma pe parcursul turneelor Music On şi Stradivarius, Horia Mihail a descoperit că, deşi oameni doritori să asculte muzică clasică se găsesc cam peste tot în ţară, piane pe care să se poată cânta se găsesc mai greu. Aşadar, la iniţiativa Radio România Cultural şi Accendo, pentru a marca împlinirea a 200 de ani de la naşterea lui Franz Liszt, pianistul Horia Mihail - solist concertist al Orchestrelor şi Corurilor Radio - va realiza în luna aprilie acest turneu de recitaluri în 12 oraşe din România, turneu ce va purta numele "Pianul călător". Programul acestora va cuprinde în exclusivitate muzică scrisă de compozitorul maghiar, iar primele şapte concerte vor anunţa cea de a doua parte a turneului, cea a pianului itinerant. Recitalul din 15 aprilie de la Sala Radio va marca plecarea unui pian de concert spre destinaţia finală, Mediaş, acest pian pus la dispoziţie de Radio România urmând a fi încredinţat comunităţii locale pentru ca şi alţi pianişti să poată susţine concerte pe el. Pianul va călători alături de Horia Mihail, care va susţine concerte în la Hunedoara, Deva, Alba Iulia, Dumbrăveni şi în final Mediaş.

"Pornesc pe urmele lui Liszt, nu neapărat pe acelaşi traseu, dar dacă în prima parte a turneului voi merge în acea parte a ţării unde există piane... încep la Sibiu, pe 1 aprilie, urmează Braşov, Cluj-Napoca, Baia Mare, Târgu-Mureş, Iaşi si 15 aprilie concertul de la Bucureşti, de acolo voi lua acest pian cu mine la propriu, alături de o echipă de domni care mă va ajuta să fac acest lucru şi voi călători timp de cinci zile în cinci oraşe unde nu există pian de concert sau nu există pian deloc."

Mediaşul este un centru istoric de o frumuseţe aparte, iar alegerea acestuia ca prim beneficiar al turneului "Pianul călător" se datoreaza în primul rând faptului că în Mediaş există un număr impresionant de melomani, la ultimul concert al formaţiei Romanian Piano Trio din cadrul turneului "Music On" din toamna trecută participând peste 600 de spectatori.

Turneul din acest an nu este o acţiune singulară, intenţia fiind dotarea cât mai multor săli de concert cu instrumente performante. "Este un proiect care are susţinerea Radio România pentru cel puţin trei ediţii, aşa că putem spera că va exista şi Pianul Călător II în 2012 şi Pianul Călător III în 2013. Este o experienţă nouă, turnee am făcut, recitaluri solo şi concerte solo de asemenea, foarte multe, însă un astfel de turneu este o premieră pentru mine, categoric există un alt gen de emoţie", declară Horia Mihail.

Fiecare turneu va fi marcat de înregistrarea unui CD al pianistului Horia Mihail, album ce va conţine atât piesele prezentate în turnee, cât şi alte lucrări din repertoriul pianistic românesc şi universal.

Detalii privind programul turneului se pot găsi pe www.pianulcalator.ro.

OLTEA ŞERBAN-PARAU (n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste 2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România în 2006.