CEO Arctic: Ne-am întors în timp, la maşina semiautomată

Autor: Cristina Roşca 23.03.2011

Monica Iavorschi, 37 de ani, directorul general al producătorului de electrocasnice Arctic din Găeşti, spune că ne-am întors cu câţiva ani în urmă în ceea ce priveşte consumul de electrocasnice, în condiţiile în care a revenit cererea pentru maşinile de spălat semi-automate şi pentru frigiderele care îndeplinesc funcţii elementare.

"În 2010 ne-am întors în timp din punctul de vedere al nevoilor de consum. Oamenii au achiziţionat produse standard, cu care să îşi satisfacă nevoi de bază precum cele de a spăla, de a răci."

Iavorschi crede că scăderea consumului şi implicit a pieţei se datorează contextului economic în principal, componenta psihologică - optimismul/pesimismul consumatorilor - jucând doar un rol secundar.

Scăderea PIB-ului, creşterea şomajului, a fiscalităţii şi un TVA mai mare din iulie sunt foarte multe lucruri extrem de concrete care au dus la scăderea puterii de cumpărare şi la o cerere mai mică decât anterior. "Comportamentul de consum s-a schimbat pe toate categoriile de produse. În cazul frigiderelor, unde se cumpărau combine şi produse de mari dimensiuni - tendinţă vizibilă în 2005-2008 -, acum lucrurile s-au întors la 180 de grade. Oamenii au schimbat combina cu frigiderul cu două uşi şi aparatele mari cu altele cu volume mai mici. Mai mult, au mai renunţat la nişte funcţii ale aparatului şi sunt mai sensibili la consumul energetic. Totul ţine de un portofel unde banii sunt număraţi."

În aceste condiţii Iavorschi nu crede că putem vorbi despre o schimbare semnificativă a comportamentului de consum în 2011, pentru că nu ne putem întoarce şi mai mult înapoi, la frigiderele cu o uşă. "Nu mai sunt produse astfel de frigidere pentru că dacă ar fi după consumatori, poate s-ar întoarce."

Managerul Arctic mai spune că 2011 ar trebui să arate similar cu 2010 atât din punctul de vedere al cererii, cât şi al preţurilor la produse. În ceea ce priveşte compania pe care o conduce, ea spune că doreşte să menţină sau să majoreze cota de piaţă a Arctic.

"2011 nu ar trebui să fie foarte diferit de 2010 atât în ceea ce priveşte nivelul cererii, cât şi structura ei, dar şi nivelul preţurilor. Din păcate nu cred că vom vedea schimbări nici în sens pozitiv." Anul trecut un frigider Arctic costa în medie 265 de euro, în timp ce preţul mediu al Beko a fost de 395 de euro, potrivit companiei de cercetare GfK.

Afacerile Arctic au crescut în 2010 cu 6% faţă de anul anterior, până la 200 de milioane de euro. Cifra de afaceri cuprinde vânzările de aparate frigorifice produse la Găeşti (frigidere Arctic şi Beko) şi vânzările de electrocasnice Arctic produse în celelalte fabrici din grupul Arcelik. Arctic este un brand vândut exclusiv pe piaţa locală, în timp ce Beko merge atât în România, cât şi la export. Din cifra de afaceri totală, piaţa locală a reprezentat 78 de milioane de euro, diferenţa venind de la export.

Creşterea businessului a fost susţinută de vânzările de la export, în timp ce valoarea afacerilor pe piaţa locală a scăzut faţă de 2009. Din producţia de la Găeşti - unde s-au realizat anul trecut circa 1,2 milioane de frigidere Arctic şi Beko, cu 15% mai multe decât în 2009 - 80% merge la export. "Exporturile au crescut faţă de 2009 şi acest lucru a susţinut creşterea întregului business şi ne-a susţinut pe linia de plutire într-un context nefavorabil. Exporturile au fost peste aştep­tări, în timp ce businessul pe piaţa locală a fost sub aşteptări. Piaţa din România a continuat să scadă în pofida estimărilor noastre de piaţă în uşoară creştere sau constantă. Nu ne-am aşteptat la scădere."