De ce reîncep investiţiile în retail: comerţul românesc va creşte cu peste 60% în zece ani

Autor: Cristi Moga 23.03.2011

România este piaţa europeană cu cea mai puternică creştere a pieţei de retail în ultimii zece ani, de 123% în in­ter­valul 2000-2010, iar con­sultanţii apreciază că potenţialul pieţei este în continuare printre cele mai mari, com­parabil doar cu cel al Bulgariei, Poloniei şi al ţărilor baltice (Estonia, Letonia, Lituania).

Valoarea pieţei de retail din România, estimată la 22 mld. euro în 2010, va creşte cu 62% în următorii zece ani, în timp pe ce în ţări precum Portugalia, Spania, Italia sau Gre­cia avansul va fi de doar aproximativ 10%, potrivit unui studiu al firmei Oxford Economics, citat într-un raport al firmei de con­sultanţă imobiliară King Sturge.

"Este de aşteptat ca toate pieţele din Europa Centrală şi de Est să înre­gistreze o creştere a pieţei de retail de peste 40% în urmă­torii zece ani, un avans mai semni­fi­ca­tiv urmând să con­sem­neze ţările baltice, Ro­mânia şi Bul­garia, toate cu peste 60%. Deşi pu­ternică, această creştere este de fapt mai puţin explozivă decât cea înre­gis­trată în ultimii zece ani, dovadă a ma­tu­rizării pieţelor", spun autorii stu­diului.

La începutul acestui an o serie de dezvoltatori imobiliari au reînceput investiţii în centre comerciale de zeci de milioane de euro în oraşe precum Bu­cureşti, Craiova, Oradea sau Con­stan­ţa, pe fondul cererii ma­nifes­tate de retaileri puternici la nivel european, care mizează pe România pe termen lung.

Oraşele mari din România care au potenţial de creştere cu peste 60% sunt Bucureşti, Piteşti şi Timişoara, în timp ce la Iaşi, Cluj-Napoca, Brăila şi Braşov piaţa are potenţial de creştere de peste 50%, potrivit aceluiaşi studiu. Cu alte cuvinte, dacă românii chel­tuiesc în prezent în comerţul modern aproximativ 1.060 de euro anual, bugetul mediu pentru cumpărături ar putea ajunge în 2020 la 1.736 de euro. Diferenţa faţă de ţările europene s-ar micşora în acest timp, astfel că dacă în prezent românii cheltuiesc un sfert faţă de media europeană, care este de 4.269 euro/an, în decurs de zece ani ponderea ar putea ajunge la 32,6%.

Pentru acest an consultanţii se aşteaptă la o creştere de 2,2% a re­tailului, în timp ce media de creştere anuală pentru pe­rioada 2008-2020 este de 5,2% pe an.

Pe de altă parte, şi preţurile de pe piaţa locală vor creşte în România cu cel mai mare procent la nivelul Europei în următorii zece ani, în medie cu 3,5% pe an, fapt ce va duce la anularea în bună măsură a creşterii puterii de cum­părare: vom cheltui mai mult, dar nu­mărul produselor "din coş" nu va fi semnificativ mai mare.


Cifrele comerţului