De ce reîncep investiţiile în retail: comerţul românesc va creşte cu peste 60% în zece ani
România este piaţa europeană cu cea mai puternică creştere a pieţei de retail în ultimii zece ani, de 123% în intervalul 2000-2010, iar consultanţii apreciază că potenţialul pieţei este în continuare printre cele mai mari, comparabil doar cu cel al Bulgariei, Poloniei şi al ţărilor baltice (Estonia, Letonia, Lituania).
"Este de aşteptat ca toate pieţele din Europa Centrală şi de Est să înregistreze o creştere a pieţei de retail de peste 40% în următorii zece ani, un avans mai semnificativ urmând să consemneze ţările baltice, România şi Bulgaria, toate cu peste 60%. Deşi puternică, această creştere este de fapt mai puţin explozivă decât cea înregistrată în ultimii zece ani, dovadă a maturizării pieţelor", spun autorii studiului.
La începutul acestui an o serie de dezvoltatori imobiliari au reînceput investiţii în centre comerciale de zeci de milioane de euro în oraşe precum Bucureşti, Craiova, Oradea sau Constanţa, pe fondul cererii manifestate de retaileri puternici la nivel european, care mizează pe România pe termen lung.
Oraşele mari din România care au potenţial de creştere cu peste 60% sunt Bucureşti, Piteşti şi Timişoara, în timp ce la Iaşi, Cluj-Napoca, Brăila şi Braşov piaţa are potenţial de creştere de peste 50%, potrivit aceluiaşi studiu. Cu alte cuvinte, dacă românii cheltuiesc în prezent în comerţul modern aproximativ 1.060 de euro anual, bugetul mediu pentru cumpărături ar putea ajunge în 2020 la 1.736 de euro. Diferenţa faţă de ţările europene s-ar micşora în acest timp, astfel că dacă în prezent românii cheltuiesc un sfert faţă de media europeană, care este de 4.269 euro/an, în decurs de zece ani ponderea ar putea ajunge la 32,6%.
Pentru acest an consultanţii se aşteaptă la o creştere de 2,2% a retailului, în timp ce media de creştere anuală pentru perioada 2008-2020 este de 5,2% pe an.
Pe de altă parte, şi preţurile de pe piaţa locală vor creşte în România cu cel mai mare procent la nivelul Europei în următorii zece ani, în medie cu 3,5% pe an, fapt ce va duce la anularea în bună măsură a creşterii puterii de cumpărare: vom cheltui mai mult, dar numărul produselor "din coş" nu va fi semnificativ mai mare.
Cifrele
comerţului
- 22 de miliarde de euro - valoarea pieţei de retail modern în 2010;
- 123% este creşterea pieţei de retail în intervalul 2000-2010;
- 2,2% este creşterea estimată a pieţei de retail în acest an;
- 62% este creşterea estimată a pieţei de retail în intervalul 2010-2020;
- 1.058 euro/persoană - cheltuiala medie în comerţ în 2009;
- 1.736 euro/persoană - cheltuiala medie în comerţ în 2020;
- 3,5% va fi creşterea anuală a preţurilor bunurilor de larg consum în următorii zece ani (consumer price index).