Berea câştigă lupta cu sucurile şi apa, deşi consumul scade

Autor: Ioana David 24.03.2011

Consumul de bere, care anul trecut s-a situat la nivelul de 78 de litri pe cap de locuitor, se încadrează în media europeană, berea fiind una dintre puţinele băuturi cu care românii pot ţine piept europenilor.



O comparaţie cu alte produse, precum apa, sucurile sau vinul, arată că berea conduce în topul preferinţelor ro­mâ­nilor atunci când vine vorba de băuturi. Consumul de apă spre exemplu, este la mai puţin de jumătate din media europeană, fiecare român consumând în jur de 50 de litri, în timp ce restul europenilor aproape 120 de litri, potrivit unor estimări ale lui Jean Valvis, care este prezent în această piaţă cu brandul Aqua Carpatica.

Pe de altă parte, consumul local de bău­turi carbonatate locale este de 60 de litri pe an, mai ridicat decât media altor pieţe mari din regiune precum Ucraina (30,19 litri) sau Rusia (33 de litri), însă sub cel al Bulgariei (105 litri), Slovaciei (87 de litri) sau Cehiei (122,83 litri). Datele au apărut anul trecut într-un raport al al Coca-Cola Hellenic, cel mai mare îmbuteliator local de sucuri.
Totodată consumul de băuturi spirtoase se ridică la aproximativ 4 litri pe cap de locuitor, conform calculelor ZF. Fiecare român consumă în medie 24 de litri de vin, valoare care include şi vinul produs invidual, în timp ce francezii consumă în jur de 50 de litri. La acest capitol consumul din România este similar cu cel al Greciei sau Germaniei.
"În 2010, România a fost în media europeană în ceea ce priveşte consumul de bere. Sunt trei ţări care au un consum mai mare de 100 de litri pe cap de locuitor: Republica Cehă, Grmania şi Austria", a spus Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei Berarii României.
Compania de consultanţă A.T. Kearney a realizat un raport aferent anului 2008 care arată că cea mai consumată băutură din Ro­mâ­nia este berea, urmată de apa îmbuteliată şi sucurile carbogazoase, cele trei băuturi rea­lizează împreună două treimi din con­su­mul total de băuturi comercializate.
Piaţa totală de bere s-a ridicat anul tre­cut la 17 mil. hectolitri, cu 3,4% mai puţin faţă de 2009, iar companiile gru­pa­te în Asociaţia Berarii Ro­mâniei rulează 90% din acest volum. În Aso­ciaţie sunt pre­zente com­pa­niile Ber­genbier, Hei­ne­ken Ro­mâ­nia, Roma­qua Group, United Ro­ma­nia Bre­weries, Ur­sus, iar re­cent şi Soufflet Malţ Ro­mânia şi Aso­ciaţia Pro­du­că­torilor de Ha­mei din Ro­mâ­nia.

2010 a fost al doilea an de scă­de­re a consumului, astfel că s-a ajuns de la volu­me de 20,2 mil. hectolitri în 2008 la numai 17 mil. hectolitri anul trecut. Scăderile accentuate au determinat com­paniile să închidă fabrici, astfel că pe trei centre de producţie acţionarii au pus lacăt. Este vorba despre fabrica de la Cluj (operată de către Ursus), Blaj (Bergenbier) şi Haţeg (Heineken). În total, companiile membre ale Asociaţiei au renunţat la aproape 2.000 de angajaţi în numai un an. Ei operează acum numai 10 fabrici. Comparativ, în 1994 existau 125 de unităţi. România deţine 5% din producţia totală de bere a Europei.


Cei mai mari berari

Ursus Breweries
Heineken România
Romaqua Group Borsec
Bergenbier
United Romanian Breweries Bereprod
European Drinks