Berea câştigă lupta cu sucurile şi apa, deşi consumul scade
Autor:
Ioana David
24.03.2011
Consumul de bere, care anul trecut s-a situat la nivelul de 78 de litri pe cap de locuitor, se încadrează în media europeană, berea fiind una dintre puţinele băuturi cu care românii pot ţine piept europenilor.
O comparaţie cu alte produse, precum apa, sucurile sau vinul, arată că berea conduce în topul preferinţelor românilor atunci când vine vorba de băuturi. Consumul de apă spre exemplu, este la mai puţin de jumătate din media europeană, fiecare român consumând în jur de 50 de litri, în timp ce restul europenilor aproape 120 de litri, potrivit unor estimări ale lui Jean Valvis, care este prezent în această piaţă cu brandul Aqua Carpatica.
Pe de altă parte, consumul local de băuturi carbonatate
locale este de 60 de litri pe an, mai ridicat decât media altor
pieţe mari din regiune precum Ucraina (30,19 litri) sau Rusia (33
de litri), însă sub cel al Bulgariei (105 litri), Slovaciei (87 de
litri) sau Cehiei (122,83 litri).
Datele au apărut anul trecut
într-un raport al al Coca-Cola Hellenic, cel mai mare îmbuteliator
local de sucuri.
Totodată consumul de băuturi spirtoase se ridică la
aproximativ 4 litri pe cap de locuitor, conform calculelor ZF.
Fiecare român consumă în medie 24 de litri de vin, valoare care
include şi vinul produs invidual, în timp ce francezii consumă în
jur de 50 de litri. La acest capitol consumul din România este
similar cu cel al Greciei sau Germaniei.
"În 2010, România a fost în media europeană în ceea ce
priveşte consumul de bere. Sunt trei ţări care au un consum mai
mare de 100 de litri pe cap de locuitor: Republica Cehă, Grmania şi
Austria", a spus Constantin Bratu, directorul general al Asociaţiei
Berarii României.
Compania de consultanţă A.T. Kearney a realizat un raport
aferent anului 2008 care arată că cea mai consumată băutură din
România este berea, urmată de apa îmbuteliată şi sucurile
carbogazoase, cele trei băuturi realizează împreună două treimi
din consumul total de băuturi comercializate.
Piaţa totală de bere s-a ridicat anul trecut la 17 mil.
hectolitri, cu 3,4% mai puţin faţă de 2009, iar companiile
grupate în Asociaţia Berarii României rulează 90% din acest
volum. În Asociaţie sunt prezente companiile Bergenbier,
Heineken România, Romaqua Group, United Romania Breweries,
Ursus, iar recent şi Soufflet Malţ România şi Asociaţia
Producătorilor de Hamei din România.
2010 a fost al doilea an de scădere a consumului, astfel că s-a ajuns de la volume de 20,2 mil. hectolitri în 2008 la numai 17 mil. hectolitri anul trecut. Scăderile accentuate au determinat companiile să închidă fabrici, astfel că pe trei centre de producţie acţionarii au pus lacăt. Este vorba despre fabrica de la Cluj (operată de către Ursus), Blaj (Bergenbier) şi Haţeg (Heineken). În total, companiile membre ale Asociaţiei au renunţat la aproape 2.000 de angajaţi în numai un an. Ei operează acum numai 10 fabrici. Comparativ, în 1994 existau 125 de unităţi. România deţine 5% din producţia totală de bere a Europei.
Cei mai mari berari
Ursus Breweries
- Deţine trei fabrici, la Timişoara, Buzău, Braşov, iar în 2011 deschide o miniunitate de producţie în Cluj
- În cadrul companiei lucrează 1.400 de oameni;
- Brandurile din portofoliu sunt Ursus, Timişoreana, Ciucaş, Azuga, Stejar, Redd's, Grolsch, Peroni Nastro Azzurro, Pilsner Urquell şi Miller;
- Preşedintele Ursus este Gary Whitlie.
Heineken România
- Are patru fabrici situate la Constanţa, Craiova, Miercurea-Ciuc şi Târgu Mureş;
- Echipa este formată din 1.100 de angajaţi;
- Portofoliul este format din branduri precum Heineken, Silva, Ciuc Premium, Golden Brau, Neumarkt, Bucegi, Edelweiss (import), Zipfer (import), Gosser, Schlossgold, Gambrinus, Harghita şi Haţegana;
- Managing director al Heineken România este Jan Derck van Karnebeek.
Romaqua Group Borsec
- Are în portofoliu mărcile de bere Albacher şi Dorfer ;
- Fabrica de bere este localizată în Lancrăm (Alba), în apropierea oraşului Sebeş;
- În mai 2008 a intrat pe piaţa berii;
- Managing director al Romaqua este Radu Lăzăroiu.
Bergenbier
- Are o singură fabrică operaţională, localizată la Ploieşti;
- În cadrul producătorului lucrează 600 de angajaţi;
- Are în portofoliu branduri precum Bergenbier, Noroc, Stella Artois, Beck's, Lowenbrau şi importă Leffe şi Hoegaarden;
- La conducerea companiei se află Mihai Ghyka.
United Romanian Breweries Bereprod
- Are o singură unitate de producţie, fabrica Tuborg din Bucureşti;
- Are în portofoliu branduri precum Tuborg, Carlsberg, Skol, Holsten şi importuri ca Guinness şi Kilkenny;
- A intrat pe piaţa românească în 1994;
- Preşedintele URBB este Hezy Ovadia.
European Drinks
- A intrat în 2003 pe piaţa berii prin investiţii într-o fabrică la Drăgăneşti (judeţul Bihor);
- European Food are în portofoliu branduri precum Buger, Servus Guttenbier şi Meister, conform datelor de pe site-ul propriu;
- Este una dintre cele mai mari companii deţinute de antreprenori români cu activitate pe piaţa produselor răcoritoare, a apelor minerale, a băuturilor alcoolice şi a mâncărurilor conservate. Nu face parte din Asociaţia Berarii României.