Un BCA rezistent

Autor: Ioan Dornescu 27.03.2011

Pe uşa fabricilor a ieşit anul trecut BCA de aproximativ 110 milioane de euro, dar doar către "consumatorii casnici" şi investitorii care aveau proiecte începute demult. În aceste condiţii, principalii jucători din această piaţă se aşteaptă la un an de stabilitate, pe principiul că "mai rău de atât nu se poate".



Criza din construcţii şi imobiliare a diminuat anul trecut volumul vânzărilor de BCA cu 10-15%, spun producătorii. În condiţiile în care investitorilor străini le lipseşte în continuare încrederea, creditarea a rămas dificilă, iar programele guvernamentale de susţinere a pieţei nu sunt suficiente, firmele văd în 2011 un an fără o creştere reală, termenii folosiţi pentru evoluţia pieţei oscilând între "stagnare" şi "stabilizare".

Piaţa este împărţită între o serie de companii cu afaceri de ordinul zecilor de milioane de euro, care trebuie să lupte şi cu importurile din ţări non-UE, care vin la preţuri mai mici, dar oferă mai puţine garanţii.

"Evoluţia pieţei de BCA în România în 2010 faţă de 2009 a fost una descrescătoare, de aproximativ 10% în volum şi 20% în valoare. Există mai mulţi factori care au influenţat negativ volumul vânzărilor, precum şi profitabilitatea afacerii, din care amintim doar criza în domeniul imobiliar şi al construcţiilor în general şi instabilitatea politică şi socială (fapt care conduce la blocajul investiţiilor) la nivelul tuturor sectoarelor de activitate. Conform informaţiilor economice, financiare şi sociale care ne-au parvenit şi luând ca reper startul din acest început de an, prognozăm o stabilizare a pieţei BCA-ului în 2011 la nivelul celei din anul anterior", spune Niculae Duşu, acţionar al producătorului de materiale de con­strucţii Celco şi preşedintele PRO BCA, asociaţie a pro­ducătorilor de profil din România.

Directorul executiv al asociaţiei, Marius Du­mitru Marin, estimează că piaţa de BCA a scăzut anul trecut cu 13% în volum, dar se fereşte să facă previziuni pentru acest an.

"Este dificil, în această perioadă, să emitem prognoze pentru anul în curs, însă considerăm că piaţa de BCA se va situa la un nivel aproximativ egal cu cel al anului 2010", a spus Marin, care este şi CEO al Macon Deva. Macon şi Celco sunt printre cei mai mari jucători de pe această piaţă, cu afaceri de peste 100 de milioane de lei fiecare la nivelul anului 2009, dar reprezentanţii companiilor nu au furnizat informaţii referitoare la vânzările de anul trecut.

Firma InterBiz research & consulting estimează că piaţa de BCA a scăzut anul trecut cu aproximativ 7% în volum şi cu 9-10% în valoare. Astfel, vânzările de BCA au totalizat aproximativ 110 milioane euro "la poarta fabricii", respectiv 140-150 de milioane de euro în retail, conform companiei de cercetare.

Piaţa stă în "casnici". "Piaţa de BCA supravieţuieşte şi în 2011 datorită consumatorului casnic şi proiectelor mari private începute în anii anteriori", afirmă Gabriel Colo­baţiu, directorul general executiv al Somaco Grup Prefabricate.

Per total, piaţa materialelor de zidărie a totalizat anul trecut circa 3,64 milioane metri cubi, din care aproximativ 53% au reprezentat vânzările de BCA, susţine Marius Dragne, marketing manager al companiei Xella Baustoffe South-East Europe, care acoperă pieţele din Bulgaria, Ungaria şi România.

Datele producătorilor nu sunt însă unanim acceptate, astfel că directorul Somaco susţine că BCA-ul a generat anul trecut 45% din totalul pieţei de zidărie, în vreme ce reprezentantul Celco estimează că BCA-ul este preferat de consumatori în proporţie de peste 60%.

Una dintre marile probleme ale producătorilor în ultima perioadă este recuperarea banilor din piaţă, în condiţiile în care unii clienţi au încetinit ritmul plăţilor sau au apelat la varianta intrării în insolvenţă. O altă problemă a fost generată de importurile de materiale de zidărie "de o calitatate îndoielnică", provenind din ţări non-UE, la pre­ţuri foarte mici, potrivit reprezentantului Ma­con. El apreciază că Guvernul ar trebui să ia măsuri în sensul stopării acestor importuri, având în vedere nu doar distorsionarea pieţei, ci şi nesiguranţa construcţiilor realizate cu aceste materiale.

Preţurile, la minim. Duşu, preşedintele Celco, susţine că preţurile de vânzare au scăzut anul trecut, în medie, cu 20%, ajungând la cel mai scăzut nivel al ultimilor 10 ani. Explicaţia este simplă: toţi jucătorii s-au luptat pentru menţinerea cotei pe piaţa materialelor de zidărie.

"Pentru anul 2011 estimăm o uşoară creştere a preţurilor faţă de anul 2010, impusă de creşterea preţurilor la combustibili, la materii prime şi alte materiale, precum şi la toată gama de servicii", a afirmat Duşu.

Reprezentantul Macon estimează că preţurile au scăzut cu 14-17% anul trecut, cu variaţii de la o regiune la alta a ţării, iar în acest an se vor diminua cu 2-3% în primul semestru, urmând ca în a doua jumătate a anului să înregistreze un avans de 4-7%, in­fluenţate de preţurile la energie şi combustibili.

"Anul 2010 a urmat acelaşi trend descendent al preţurilor, început în 2009, odată cu recesiunea economică. Din păcate, această luptă a preţurilor a avut efecte negative atât asupra producătorilor de materiale de construcţii, cât şi asupra calităţii în con­strucţ­ii. În medie, preţurile au scăzut cu 7%, până la 10%, iar pentru 2011 estimăm o stagnare a preţurilor sau chiar o uşoară creştere, pe fondul măririi costului pentru materii prime, energie şi combustibili, pen­tru că la costurile actuale cu greu pot fi acoperite costurile de producţie", a afirmat reprezentantul Xella.

Colobaţiu de la Somaco apreciază că preţurile au ajuns aproape de costurile de producţie şi estimează o menţinere a acestora la nivelul de anul trecut, fiind imposibil să operezi majorări pe o piaţă "inertă", cu o cerere fluctuantă şi imprevizibilă.

Speră la creşteri. Deşi estimările generale privind volumul vânzărilor totale de BCA indică o stagnare la nivelul anului trecut, unii jucători, specializaţi şi în producţia altor materiale, estimează că afacerile companiei pe care o reprezintă ar putea creşte în anul acesta.

Astfel, reprezentantul Celco speră la un avans uşor al afacerii în 2011, după ce anul trecut rulajul a scăzut cu peste 17% faţă de rezultatul din 2009, când Celco a înregistrat afaceri de 104,8 milioane de lei (25 de milioane de euro). Compania controlată de oamenii de afaceri Niculae şi Ion Duşu produce BCA, cu o pondere de 75% în totalul vânzărilor, dar şi var şi adezivi.

Şi compania Somaco Grup Prefabricate, controlată de fondul de investiţii suedez Oresa Ventures, estimează că afacerile vor creşte în 2011.

"După un an 2010 în care ne-am realizat obiectivele de creştere, ne-am propus ca în 2011 să creştem cu 15% cifra de afaceri. Noi credem că este un obiectiv realizabil deoarece există semnale că economia românească în ansamblu va avea o uşoară creştere în 2011, deoarece vom introduce linii noi de produse prefabricate (prefabricate din beton pentru instalaţii de apă şi canalizare) şi datorită strategiei noastre de extindere teritorială. În volume de vânzări ne dorim o creştere cu 10% pe piaţa BCA şi peste 30% pe piaţa prefabricatelor industriale şi civile", a declarat reprezentantul Somaco.

Afacerile producătorului de materiale de construcţii au totalizat 49,7 milioane lei (11,7 mil. euro) în 2009, compania fiind implicată în producţia de BCA, prefabricate pentru infrastructură şi prefabricate pentru construcţii civile şi industriale. Planurile de investiţii ale companiei în intervalul 2011 - 2012 se ridică la 8 - 10 milioane lei (2 milioane de euro). Colobaţiu afirmă că unităţile de producţie de la Adjud, Roman şi Buzău, achiziţionate de Oresa de la fostul Somaco Bucureşti în 2008, permit companiei să livreze şi să implementeze proiecte în Moldova, Muntenia şi Bucureşti şi nu există intenţia deschiderii unor fabrici noi.

Un nou sezon de achiziţii? După ce a fost zguduită de mai multe preluări în intervalul 2006-2008, piaţa de BCA a intrat într-o perioadă de linişte pe segmentul achiziţiilor după declanşarea crizei.

Reprezentantul grupului german Xella, care a inaugurat în aprilie 2010 prima fabrică din România, susţine că este în continuare interesat de extinderea prin achiziţii sau unităţi noi. "Monitorizăm atent evoluţia în ansamblu a economiei şi a sectorului de construcţii şi ne păstrăm interesul de a continua investiţiile în piaţa din Ro­mânia, fie prin achiziţia unui jucător local, fie printr-o nouă investiţie greenfield", a afirmat Dragne. Afa­ce­rile Xella Ro s-au ridicat la 18,6 millioane lei (4,4 mil. euro) în 2009.

Şi reprezentanţii Macon Deva, grup controlat de Enterprise Investors, au anunţat la începutul lui 2010 că nu exclud în următorii doi ani achiziţia unui jucător local, activ pe segmentul materialelor de zidărie. Enterprise Investors, fond de investiţii din Polonia, a achiziţionat în 2006 Macon Deva, printr-o tranzacţie de 35 milioane de euro, iar în 2008 a preluat cu 53 milioane de euro grupul Simcor Oradea, prin intermediul Macon.

După ultima achiziţie, Macon şi Simcor au trecut printr-un proces de consolidare a activităţilor. Grupul, specializat în producţia de BCA, prefabricate, var şi cahle de teracotă, şi-a bugetat investiţii de 4,8 mil. euro în acest an, proiectele vizând creşterea performanţelor operaţionale şi reducerea costurilor. Potrivit datelor de la Registrul Comerţului, compania Macon SRL a avut în 2009 afaceri de 133,4 milioane lei (31,5 mil. euro). Grupul nu a furnizat informaţii privind valoarea vânzărilor din 2010.

Asociaţia Producătorilor de BCA din România este membră a Asociaţiei Europene a Producătorilor de BCA - EAACA - şi reuneşte companiile Macon, Celco, Xella RO, Elpreco, Soceram, Somaco Grup Prefabricate, Ecoblock, precum şi producătorul de pastă de aluminiu Alba Aluminiu.

"Reduceţi TVA-ul în construcţii". PRO BCA este una dintre cele mai active asociaţii ale pro­ducătorilor de materiale de construcţii din România, făcând publice în repetate rânduri propuneri şi cereri adresate autorităţilor pentru remedierea situaţiei segmentului pe care îl reprezintă, dar şi a domeniului general al construcţiilor.

"Autorităţile ar trebui să creeze un mediu legislativ favorabil dezvoltării activităţilor economice, prin toate pârghiile economico-financiare care-i stau la dispoziţie: impozite, taxe şi contribuţii obligatorii la bugetul de stat, asigurări, subvenţii acordate în anumite domenii, în special producătorilor interni, şi constructorilor. O scădere a TVA-ului în construcţii ar însemna cea mai eficientă măsură de susţinere a acestui sector. Atunci când autorităţile vor ţine cont de realitatea pieţei din România, de nevoile reale ale agenţilor economici pentru a creşte şi a crea plus-valoare, economia românească ar putea să revină pe creştere", spune preşedintele asociaţiei.

Duşu a adăugat că piaţa construcţiilor ar putea creşte şi printr-o creditare mai ieftină, stabilitate economică şi implicit a locurilor de muncă.

Reprezentantul companiei Xella susţine că producătorii sunt afectaţi atât de măsurile economice "luate în pripă", cât şi de diminuarea resurselor financiare ale populaţiei. "Din punctul nostru de vedere, este nevoie în primul rând de voinţă politică, îmbunătăţirea condiţiilor de creditare şi implicit încurajarea consumului, de investiţii în infrastructură şi de recâştigarea încrederii investitorilor în economie", a spus Dragne.