Cernavodă - Medgidia nu e gata în 2011. Cine e vinovat?

Ziarul Financiar 27.03.2011

Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, a anunţat că ar putea rezilia contractul pentru tronsonul Cernavodă-Medgidia, încheiat cu compania franceză Colas, iar anul acesta se va ajunge la mare pe autostradă, dar pe "rute ocolitoare" între Cernavodă şi Medgidia.

Ce s-a întâmplat şi cum a ajuns actualul ministru să promită din septembrie până în februarie că tronsonul Cernavodă - Constanţa va fi gata în acest an, iar în martie şi-a dat seama că nu mai poate fi gata în 2011?

Constructorul tronsonului de auto­-stradă Cernavodă - Medgidia, compania franceză Colas, susţine că în prezent nu poate lucra decât pe o secţiune de 5 kilometri din cei aproape 20 ai acestei autostrăzi. Compania Colas invocă drept motive pentru imposibilitatea de a continua lucrările faptul că beneficiarul auto­străzii, Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), nu i-a pus dispoziţie toate terenurile necesare pentru continuarea construcţiei, dar şi faptul că respectiva instituţie nu a oferit un răspuns cu privire la propunerile tehnice şi financiare ale francezilor.

"Colas lucrează în prezent în cadrul acestui proiect, dar exclusiv pe un segment de 5 kilometri ai autostrăzii între Cernavodă şi Medgidia. Aceasta este singura secţiune stipulată în contract pentru care terenul necesar a fost pus la dispoziţia noastră de CNADNR. Este important de subliniat faptul că acest teren ne-a fost predat cu o întârziere de un an, în iulie 2010", spun francezii.

Pentru restul de peste 14 kilometri din acest tronson, Colas a fost împiedicată să lucreze întrucât "nu a primit niciun răspuns din partea CNADNR cu privire la propunerile tehnice şi financiare pentru noul plan (de construcţie - n. red.) realizat după ce au fost descoperite situri arheologice în 2009, fapt ce ne-a pus în imposibilitatea de a lucra în func­ţie de planurile originale".

Reprezentantul Colas nu a comentat asupra declaraţiei lui Boagiu cu privire la posibilitatea rezilierii contractului. De asemenea, nu a precizat în ce stadiu se află lucrările sau când ar urma să fie finalizat acest drum.

În ultimii zece ani, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a avut la dispoziţie peste 23 de miliarde de euro, dacă este luat în considerare şi bugetul aprobat pe 2011. Unde s-au dus aceşti bani însă?

România nu a finalizat în ultimul deceniu decât circa 200 de kilometri de autostrăzi, iar în prezent are un total de 314 şi alte promisiuni că în 2011 va mai avea încă 83.