Noi promisiuni: 500 mil. € atrase de la UE în 2011

Autor: Andreea Mioara Neferu 28.03.2011

Lipsa de profesionalism şi responsabilitate la nivelul administraţiei publice centrale şi locale au întârziat până acum absorbţia de fonduri europene, au concluzionat ieri participanţii la conferinţa "Cum va arăta infrastructura României în 2013 - ultimul an în care vor mai fi accesaţi bani de la UE?", organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Drees & Sommer.

Ei au arătat că principalul inamic al infrastructurii româneşti a fost conivenţa dintre autorităţi şi firmele private, care întârzie livrările.

Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, i-a acuzat încă o dată pe foştii miniştri de faptul că au tolerat o asemenea situaţie, însă rămâne de văzut dacă promisiunile pe care le face actualul şef al transporturilor se vor concretiza. Boagiu a spus că până la finalul acestui an Transporturile

şi-au propus o rată de absorbţie de circa 20%, adică circa 500 mil. euro (rata de absorbţie se calculează raportat la suma totală alocată pentru perioada 2007-2011 - n.red.).

Cele 500 mil. euro 2011 reprezintă însă doar 11% din totalul de fonduri europene pe infrastructură pe care România le are la dispoziţie între 2007 şi 2013. Boagiu a mai spus că, până la finalul lui 2012, fonduri europene de circa 2,6 mld. euro vor fi absorbite de Ministerul Transporturilor.

De la începutul anului, rata de absorbţie la nivelul Programului Operaţional Sectorial Transport s-a dublat, deşi rămâne în continuare extrem de scăzută: până în luna martie au fost atraşi doar 4% din totalul de 4,5 mld. euro, adică circa 110 milioane de euro.

Ministrul Anca Boagiu şi-a asumat încă o dată angajamentul ca până în 2013 România să aibă circa 800 de kilometri de autostrăzi, faţă de 314 în prezent.

Pe de altă parte, Tomasz Wisniewski, secretar pe probleme economice la Secţia Politico-Eco­nomică a Ambasadei Poloniei, a arătat că Polonia a atras până acum 10% din totalul de 20 mld. euro pe care îl are la dispoziţie în exerciţiul financiar 2007-2013. "Jumătate din sumele atrase au mers către drumuri. Polonia are în derulare în prezent cel mai mare program de infrastructură de până acum. Până şi realizarea a 50% din obiective ar fi suficientă pentru dezvoltarea optimă a infra­structurii poloneze", a declarat Wisniewski.

Marc Porath, managing director al Drees & Sommer România, companie specializată pe servicii de project management pentru proiecte imo­biliare şi de infrastructură, a spus că imple­mentarea unor chei de control în cadrul compa­niilor de construcţii este obligatorie.

Pe de altă parte, Derek McElearney, directorul departamentului de infrastructură al Drees& Sommer, a spus că actualele contracte FIDIC (ce cuprind condiţii contractuale emise de Federaţia Internaţională a Inginerilor Consultanţi - n.red.), utilizate şi de Ministerul Transporturilor, sunt avantajoase pentru că determină ce parte contractuală trebuie să suporte costurile legate de întârzieri sau costurile adiţionale.

La conferinţa "Cum va arăta infrastructura României în 2013 - ultimul an în care vor mai fi accesaţi bani de la UE?", organizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu Drees & Sommer, au participat Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, Marc Porath, managing director al Drees & Sommer România, Tomasz Wisniewski, secretar pe probleme economice la Secţia Politico-Economică a Ambasadei Poloniei, Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al ARACO, Laukemper Jurgen, head of management al Drees & Sommer Infra Consult und Entwicklungsmana­gement, Thomas Glawa, managing director al Neue Messe Stuttgart (centru expoziţional de 800 mil. euro), Markus Schmidt, director Drees & Sommer Infra Consult und Entwicklungsmana­gement, Klaus Dieter Wolz, managing director al WolzConsult Stuttgart, Derek McElearney, directorul departamentului de infrastructură din cadrul Drees & Sommer România şi Gheorghe Pătraşcu, arhitectul-şef al Capitalei.

Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii

Anca Boagiu a scos la licitaţie la finalul anului trecut 183 de kilometri de autostrăzi, cu o valoare de 1,4 mld. euro.

Tomasz Wisniewski, secretar pe probleme economice la Secţia Politico-Economică a Ambasadei Poloniei

Markus Schmidt, director Drees & Sommer Infra Consult und Entwicklungsmanagement

Gheorghe Pătraşcu, arhitect-şef al Capitalei, care va finaliza anul acesta unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură urbană din ultimii ani - Pasajul Basarab

Alexandru Dobre, preşedinte de onoare al Asociaţiei Române a Antreprenorilor din Construcţii, care cuprinde 1.300 de societăţi din industria construcţiilor

Thomas Glawa, managing director al Neue Messe, companie de stat ce a construit un centru expoziţional la Stuttgart, investiţie de circa 800 mil. euro

Mark Porath, managing director al Drees & Sommer România, companie specializată pe servicii de project management pentru proiecte imobiliare şi de infrastructură

Derek McElearney, directorul departamentului de infrastructură din cadrul Drees & Sommer România

Laukemper Jürgen, head of management în cadrul Drees & Sommer Infra Consult und Entwicklungsmanagement Gmbh

Klaus Dieter Wolz, Managing Director, WolzConsult, Stuttgart, companie de consultanţă care a lucrat cu Drees & Sommer la proiecte de miliarde de euro