Comunicaţiile, Finanţele şi Internele au dat drumul sistemului de plată online cu cardul a taxelor şi impozitelor
Contribuabilii din Târgu-Mureş şi sectoarele 2 şi 6 din Bucureşti îşi pot plăti începând de ieri online taxele, impozitele şi amenzile prin intermediul sistemului naţional ghiseul.ro (www.ghiseul.ro), care este administrat şi operat de Centrul Naţional de Management pentru Societatea Informaţională (CNMSI), instituţie aflată în subordinea Ministerului Comunicaţiilor.
"www.ghiseul.ro rezolvă dintr-odată mai multe probleme, atât ale cetăţenilor, cât şi ale administraţiilor locale, aducând un plus de confort, siguranţă şi rapiditate în ceea ce priveşte plata taxelor şi impozitelor. Cozile interminabile de la ghişee vor fi de domeniul trecutului", a declarat Valerian Vreme, ministrul comunicaţiilor în cadrul unei conferinţe.
Dacă în prezent doar administraţiile locale care au primari care fac parte din partidele care susţin Guvernul (PDL şi UNPR) sunt înscrise în Sistemul naţional electronic de plată online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar (SNEP), în viitor acesta va creşte, pentru că Guvernul a emis o hotărâre prin care impune această obligativitate.
"Sistemul este foarte uşor de implementat de către orice administraţie locală. Pentru aceasta, primăriile trebuie doar să se înroleze în sistem din proprie iniţiativă sau la solicitarea cetăţenilor pe care îi reprezintă", a afirmat Vreme.
Pentru efectuarea unei plăţi, cetăţeanul va accesa SNEP printr-un user şi o parolă, pe care le va primi de la administraţia locală, după care va avea acces la o listă cu datoriile pe care le are de achitat.
Prima plată prin intermediul ghiseul.ro a fost efectuată în cadrul conferinţei de presă de la Comunicaţii de o persoană din sectorul 2, care a achitat online impozitul pe locuinţă, în cuantum de 180 lei, cu un card emis sub sigla MasterCard.
"MasterCard şi băncile susţin autorităţile în acest proces. Pentru noi, această nouă soluţie de plată a taxelor şi a impozitelor cu cardul direct de la birou sau de acasă este foarte importantă pentru că putem demonstra beneficiile plăţilor cu cardul unui număr foarte mare de oameni, care economisesc astfel timp. Totodată, pentru autorităţi, beneficiile se referă la colectarea din timp a sumelor la buget, cu un impact pozitiv considerabil asupra proiectelor desfăşurate, eliminarea cozilor la ghişeele de plată şi, implicit, îmbunătăţirea relaţiilor dintre instituţiile publice şi cetăţeni. Datorită acestor avantaje, ne aşteptăm ca autorităţile să se înroleze în sistem şi să promoveze plata taxelor şi a impozitelor online, cu cardul bancar", a declarat Gabriel Ghiţă, Business Development Manager CEE în cadrul MasterCard Europe.
Întrebat dacă plata online a taxelor şi impozitelor implică costuri pentru cetăţeni, Vreme a spus că legislaţia prevede un comision maxim de 2% din valoarea transferului, dar nu mai mult de 30 de lei. "Spre exemplu, în Târgu-Mureş comisionul se ridică la 1,8%. Comisionul poate fi plătit de Primărie sau de cetăţean, după cum decide consiliul local", a spus ministrul.
"Primăria trebuie să facă legăturile la reţeaua Serviciului de Telecomunicaţii Speciale şi apoi într-o lună, o lună şi jumătate sistemul poate fi funcţional. Comisioanele nu pot fi mai mari de 2%. La Târgu-Mureş primăria va plăti comisioanele pentru a încuraja folosirea sistemului", a spus Dorin Florea, primarul (PDL) din Târgu-Mureş. El a refuzat să ofere detalii în legătură cu costul implemetării sistemului.
Vreme a mai spus că datele cu caracter personal ale cetăţenilor rămân confidenţiale, siguranţa plăţilor efectuate prin ghiseul.ro fiind confirmată de MasterCard şi Visa.
"Sistemul ghiseul.ro a fost pus la dispoziţie de Asociaţia pentru Plăţi Electronice din România (APERO). Practic, ministerul nu a fost implicat financiar în dezvoltarea şi punerea în funcţiune a sistemului", a spus ministrul.
"A fost un exerciţiu de colaborare între diverse instituţii. Trei ministere şi două servicii au lucrat pentru lansarea ghiseul.ro. Sistemul s-a realizat într-un timp foarte scurt având în vedere că în alte ţări acelaşi proiect a durat şi doi, trei ani", a declarat Adrian Apolzan, preşedintele Asociaţiei pentru Plăţi Electronice din România şi public affairs manager la ING Bank. "De ce s-a pornit cu plata cu cardul? Pentru că în România sunt peste 12 milioane de carduri, iar în mediul urban aceasta este, în mare parte, metoda standard de plată a salariilor. Până în prezent, din cele 320 de oraşe mari 13 administraţii locale au operaţionale sisteme de plată online prin internet", a adăugat el.
APERO este o asociaţie profesională neguvernamentală al cărei obiectiv este promovarea plăţilor electronice şi are ca membri cele mai importante bănci locale, procesatori de carduri şi furnizori de tehnologie IT.
OTE cere timp pentru Romtelecom
Grupul elen OTE a cerut statului român o nouă amânare, de 45 de zile, a termenului în care să prezinte un răspuns în legătură cu solicitarea de a face o ofertă pentru pachetul de 46% din Romtelecom, a declarat Valerian Vreme, ministrul comunicaţiilor. "OTE a angajat Citigroup, iar după ce acesta va prezenta evaluarea, grupul va prezenta oferta. Dacă este acceptabilă, batem palma, dacă nu, ieşim pe bursă." Conform contractului de privatizare, ministerul a solicitat OTE să prezinte până la finele anului trecut o ofertă de cumpărare a pachetului de acţiuni deţinut de stat la Romtelecom, termen decalat ulterior, la solicitarea grupului elen. Ministerul ar fi iniţiat primele proceduri pentru listare şi au avut loc discuţii cu reprezentanţii mai multor bănci de investiţii, printre care Citibank, Goldman Sachs şi Rothschild.
Când intră în sistem şi celelalte primării
Instituţiile publice care desfăşoară activităţi de încasare a taxelor şi impozitelor au obligaţia să se înregistreze în SNEP conform următorului calendar:
-
etapa 1 - 14 iulie 2011: înregistrarea municipiilor reşedinţă de judeţ şi a municipiilor/oraşelor cu populaţie mai mare de 150.000 de locuitori, în termen de 7 luni de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri (14 decembrie 2010);
-
etapa 2: înregistrarea municipiilor şi oraşelor cu populaţie de până la 150.000 de locuitori inclusiv, în termen de 5 luni de la finalizarea etapei 1, dar nu mai târziu de un an de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;
-
etapa 3: înregistrarea comunelor şi a instituţiilor publice nevizate de primele două etape, în termen de 6 luni de la încheierea etapei 2, dar nu mai târziu de 18 luni de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Sursa: Hotărârea de Guvern 1235 pe 2010
Cine e în spatele ghişeul.ro, ce se poate plăti şi unde
-
Sistemul naţional electronic de plată online cu cardul bancar a fost realizat prin colaborarea dintre ministerele Comunicaţiilor, Finanţelor şi Internelor, Asociaţiei pentru Plăţi Electronice din România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, Serviciul Român de Informaţii, MasterCard şi Visa.
-
În acest moment băncile înrolate în sistem sunt BRD - GSG, Transilvania, Garanti şi Raiffeisen.
-
Pe ghişeul.ro se pot plăti diferite taxe, de la cele pe maşini sau proprietăţi imobiliare până la taxe judiciare sau hoteliere.
-
Primăriile care deja acceptă plăţile online sunt cele din Târgu-Mureş şi din sectoarele 2 şi 6 din Bucureşti. Şi ICI Bucureşti acceptă plăţi online pentru vânzarea domeniilor .ro.
-
Sistemul poate fi utilizat pentru plăţi prin logarea cu un user şi o parolă primite de la administraţia locală, situaţie în care utilizatorul va avea acces la lista taxelor, impozitelor şi amenzilor pe care le are de plătit.
-
Sistemul obligă utilizatorul să facă plăţi în ordinea impusă de Finanţe: de exemplu o amendă va fi plătită înaintea impozitului pe casă. Sistemul poate fi utilizat pentru plăţi către primăriile înregistrate în sistem şi fără crearea unui cont, pentru plata unor taxe şi impozite.
Sursa: MCSI