Mărirea şi decăderea lui Damien Hirst/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu 31.03.2011

Damien Hirst a scris o nouă pagină în istoria vânzărilor la licitaţie. Asta se întâmpla în 15 şi 16 septembrie 2008, când excentricul personaj, by-passând galeriile, a trimis la Sotheby's, direct din atelier, 218 piese (lucrări în medii diferite). Care au fost digerate pe dată, de către o piaţă care nu dădea semne de regresie. Tot pe 15 septembrie se prăbuşea banca Lehman Brothers. Ciudată coincidenţă, nu?

Colecţia, intitulată "Beautiful Inside My Head Forever" a fost vândută, pe bucăţi, pentru suma totală de 111 milioane de lire sterline. Era prima oară când un artist de o asemenea talie vindea direct publicului, renunţând la serviciile galeriştilor sau dealerilor. O nuanţă interesantă: comisionul de vânzare cutumiar într-o galerie occidentală este, cu mici nuanţe, de 50% din preţul din vânzare. La respectiva şedinţă, Sotheby's a renunţat, probabil de dragul publicităţii sau al cine ştie căror promisiuni din partea artistului, să perceapă obişnuita taxă de licitaţie. Aşa încât suma a intrat direct în buzunarul lui Hirst. Nu integral, pentru că, se pare, în cele două seri londoneze de pomină s-au tras (potrivit "Sunday Times") nişte sfori costisitoare (licitări umflate de partenerii lui Hirst, între altele). Numai "The Golden Calf" ("Viţelul de aur", foto 2), a atins suma de 10,3 milioane de lire sterline. A urmat "The Kingdom" (foto 1, 3), un rechin-tigru suspendat în formaldehidă, vândut cu 9,6 milioane de lire sterline. Printre animale pe cale de dispariţie sigilate în răşini şi alte obiecte-sculpturi, s-au aflat şi multe picturi, reprezentând fluturi încrustaţi cu diamante, în asamblări gigantice ("Doorways to the Kingdom", foto 4) sau imagini de celule canceroase.

Între iulie 2008 şi iunie 2009, Hirst a provocat 29 de vânzări milionare. Intervalul este însă foarte denivelat, profund inegal: dacă în septembrie aveam de a face cu o vânzare din multe puncte de vedere istorică, din altele isterică, în perioada imediat următoare, adică până în decembrie 2008, lucrările rămase nevândute în licitaţii ale lui Damien Hirst au atins procentul de 55%. Ulterior, în cursul lui 2009, casele de licitaţii au început să devină mai reticente, urmând, dacă vreţi, scăderea de apetit a colecţionarilor şi investitorilor. În consecinţă, cataloagele lor au reţinut, în ultima perioadă menţionată, doar o treime din numărul de sculpturi şi un sfert din acela de picturi propuse anterior de Hirst.

În cele 12 luni care au urmat, declinul lui Hirst s-a înrăutăţit dramatic. Vedeta numărul 1 a pieţei de artă contemporane revenea la preţurile sale din 2004 şi izbutea, în perioada iulie 2009 - iunie 2010, O SINGURĂ vânzare peste un milion de euro. Iar volumul total generat de vânzările din opera sa nu depăşea 10,25 milioane de euro. Cu 100 de milioane mai puţin decât realizase într-o singură licitaţie în 2008.

Hirst, cel care a imaginat cel mai celebru craniu din lume (foto 5), după acela închipuit de Shakespeare (Yorrick's), are, acum, toate motivele să mediteze la "vanitas vanitatum".