Cine este românul care a vândut maşini de 5 miliarde de euro pentru BMW

Autor: Bogdan Alecu 03.04.2011

Thomas Ebner, 32 de ani, s-a născut la Timişoara, dar a plecat din România în urmă cu şaptesprezece ani şi a ajuns director de produs pentru BMW Seria 1, un model care se apropie de vânzări anuale de 5 mld. euro, potrivit estimărilor ZF.



Ebner lucrează acum la sediul central al BMW din München, iar din discuţia cu el nu ai zice că a plecat de atâţia ani din România. Vorbeşte limba română cursiv şi spune că revine în ţară de cel puţin trei-patru ori pe an. "Este vorba de familie, prieteni, de legături care s-au păstrat. Contactul cu România nu s-a rupt."

Thomas Ebner s-a născut la Timişoara în 1978 şi a plecat din ţară împreună cu familia în 1994. El are dublă cetăţenie, română şi germană. "Am plecat cu un an şi jumătate înainte să termin liceul în România, iar studiile le-am terminat atunci în Germania. După liceu am urmat Facultatea de Economie şi Tehnologie din Reutlingen, în apropiere de Stuttgart", a spus Thomas Ebner, product manager pentru Seria 1 în cadrul BMW AG.

Urmând cursurile unei facultăţi tehnice, aproape de sediile centrale ale Porsche şi Mercedes-Benz din Stuttgart, în primii ani a avut şi primele contacte cu industria auto. "Am urmat facultatea de economie şi tehnologie - production management. În timpul studiilor am lucrat la câţiva furnizori şi chiar la Porsche. Ulterior am lucrat inclusiv la BMW, dar nu în Germania, ci în Statele Unite", îşi aminteşte Thomas Ebner.

În Statele Unite a plecat în 2001. "Voiam neapărat să lucrez şi acolo, să văd care este piaţa şi mi s-a oferit această posibilitate. Acolo lucram la un proiect logistic al BMW. În SUA am stat aproape opt luni şi am lucrat pe partea de logistică de piese şi after-sales. Tot pe supply-chain management am lucrat şi când am revenit la München."

În cadrul BMW AG la München timi­şoreanul a început să lucreze permanent în 2003, la aproape zece ani de când a ajuns în Germania.

"Întâi am lucrat în planificarea pe termen lung a preţurilor şi volumelor pentru toate modelele. Am intrat ulterior şi în product management şi m-am dezvoltat pe mai multe direcţii. La un grup multinaţional, cum este BMW, cel mai bun lucru este că te poţi dezvolta multilateral. Departamentul de management de produs m-a interesat cel mai mult şi acolo am vrut să mă dezvolt."

Thomas Ebner este în prezent manager de produs pentru Seria 1 la nivel global, poziţie pe care o ocupă din primăvara lui 2008, când a fost lansat de altfel şi cabrioletul modelului.

La nivel european Seria 1 este cel de-al doilea cel mai bine vândut model din gama BMW după Seria 3. Astfel, anul trecut la nivel mondial BMW a vândut 196.000 de unităţi din cel mai mic model al său (Seria 1), în scădere cu aproape 10% faţă de 2009. Valoarea estimată a vân­zărilor pentru Seria 1 ajunge aproape de 5 miliarde de euro, potrivit estimărilor ZF.

"BMW Seria 1 a atras clienţi noi pentru marcă, au venit cei care până atunci nu-şi permiteau un BMW."

Unul dintre avantajele pe care recunoaşte că le-a avut, în afară de cunoştinţele legate de limbă, a fost faptul că s-a "format" în Germania.

"A fost greu şi atunci, la început. Probabil dacă vii deja la un job direct şi nu ai cunoştinţe legate de ţară, atunci s-ar putea să ai probleme mai mari. Eu nu am avut astfel de probleme de zi cu zi."

Acum, la aproape 17 ani de când a plecat, Thomas Ebner consideră că decizia de a pleca din România a fost una bună, dar nu este de părere că cineva care a studiat în România nu se poate angaja la o companie germană. "Pentru mine a fost bine, dar din punctul meu de vedere o astfel de decizie poate fi luată şi după ce termini studiile în România. Acum, desigur, consider că a fost un avantaj."

În prezent aproximativ 22.000 de studenţi români studiază în alte ţări, dintre care în jur de 12.000 aleg ţări precum Franţa, Germania sau Statele Unite, acestea fiind acum ţările în care taxele de şcolarizare au scăzut semnificativ pentru studenţii din ţările Uniunii Europene.

Românii la putere

Executivii români au început să câştige tot mai mult teren în industria auto locală. În condiţiile în care toate companiile străine care au intrat pe piaţa locală la început au venit cu proprii executivi, pe măsură ce acestea şi-au dezvoltat businessul au ales în ultima perioadă să înlocuiască expaţii cu executivi români.

Cea mai nouă modificare s-a realizat în toamna anului trecut la conducerea Renault Technologie Roumanie, cel de-al doilea centru tehnologic ca mărime al constructorului francez după cel de la Paris. Philippe Prevel a predat după mai bine de patru ani postul de director general lui Sorin Buşe, 50 de ani, care a ocupat până la 1 octombrie funcţia de director general adjunct şi care este unul dintre românii repatriaţi anul trecut de către Renault în România. Renault Technologie Roumanie a lansat în urmă cu mai bine de un an o campanie prin care urmărea să readucă în ţară mai multe zeci de ingineri români, care au lucrat anterior în cadrul unor grupuri auto.