Ce trebuie să ştii ca să te angajezi în aprilie: contabilitate, IT, marketing sau limbi străine

Autor: Adelina Mihai 03.04.2011

Analist suport tehnic, asistent taxe, business analyst sau specialist în marketing, bun cunoscător de limbi străine şi, preferabil, cu studii economice sau cu ceva experienţă în acest domeniu- acesta este profilul de candidat căutat de companiile care fac angajări în luna aprilie.

"Peste 2.250 de oportunităţi de carieră sunt adresate candidaţilor cu experienţă, proaspăt absolvenţilor, studenţilor şi masteranzilor, iar printre joburile disponibile în luna aprilie se numără atât poziţii de entry level, mid-level, cât şi senior. Numărul joburilor este relativ omogen distribuit între cele trei categorii de experienţă", a spus Delia Moreanu, PR Specialist în cadrul companiei de consultanţă în resurse umane Catalyst Solutions, care va organiza la finele acestei săptămâni târgul de joburi "Angajatori de Top" din Capitală.

La acest târg participă, în medie, câte 10.000 - 15.000 de persoane. Printre cele 90 de companii care îşi vor prezenta oferta de joburi se numără Genpact, BRD, BCR, Teamnet, Freescale, Ericsson, IBM, Michelin sau Google. Companiile caută candidaţi pentru următoarele poziţii : support analyst (Oracle), junior software developer, IT support technician, accounts payable/receivable, business analyst, senior advisor, auditor junior sau agent de servicii clienţi.

Pentru funcţia de auditor junior, de exemplu, firmele caută absolvenţi de facultăţi cu profil economic, care să fie membri sau studenţi în ACCA (Association of Chartered Certified Accountants, una dintre cele mai prestigioase calificări în domeniul financiar), să aibă cunoştinţe de contabilitate, să aibă experienţă de 1-2 ani în audit şi să cunoască limba engleză la nivel avansat.


Cele mai ieftine metode de recrutare

Companiile au început încă din 2009 să aleagă cele mai ieftine metode de recrutare, indiferent dacă postează anunţuri pentru joburi pentru manageri de top pe site-urile de recrutare, pe reţele de socializare sau în ziare.

Tot mai multe companii au ales în ultima perioadă să publice anunţuri de angajare pentru poziţii de top management (cum ar fi cea de country manager în cadrul Inditex, spaniolii deţinători ai brandului Zara, anunţat pe reţeaua de socializare LinkedIn), după ani în care plăteau zeci de mii de euro headhunterilor pentru aceste servicii. "Cea mai ieftină metodă de recrutare o reprezintă căutarea în propria bază de CV-uri, iar înainte de a-i chema la interviu să-i fie verificate recomandările. Taxele practicate de firmele de recrutare se situează între 1 şi 3 salarii brute ale celor pe care îi recrutează. În cazul unui middle manager, fee-ul este de două salarii brute ale candidatului plasat", este de părere Eliza Nechifor, marketing& communication coordinator în cadrul firmei de recrutare ManpowerGroup, care are şi activităţi de încheiere de muncă temporară. Ea a precizat totuşi că firmele de recrutare folosesc în proporţii foarte mici anunţurile postate pe site-urile de recrutare. ManpowerGroup România are în prezent o bază de date de 27.000 de candidaţi.

Preţurile pentru publicarea unui anunţ pe un site de recrutare încep de la 100 de euro, în timp ce tariful unui headhunter poate depăşi uneori 10.000 de euro pentru plasarea unui executiv. Mai există metoda anunţului în ziar, unde o apariţie a unui anunţ poate depăşi 1.000 de euro.

În cadrul târgului de joburi "Angajatori de top", preţul de închiriere a unui stand pe o suprafaţă de opt metri pătraţi în Sala Palatului din Capitală este de aproximativ 3.000 de euro, în acest tarif fiind incluse şi alte servicii, precum includerea companiei în campanii de marketing sau organizarea unor întâlniri dintre candidaţi şi reprezentanţii companiei în săli separate, unde se va face o prezentare a companiei, potrivit unor angajatori participanţi la târg în acest an.

"Costurile implicate în recrutare sunt împinse în jos de presiunea aplicată de disponibilitatea (sau inflaţia) de candidaţi pe care o creează şomajul. Teoretic, dacă aplică mulţi candidaţi, probabilitatea că vei reuşi să găseşti dintre cei mulţi unu sau doi candidati potriviţi cu ceea ce cauţi este mai mare. Este un principiu de gândire simplist, cumva rudimentar, care spune că - cu cât e baza de selecţie mai mare, cu atât selecţia a fost mai bine realizată. Lucrurile sunt mult mai complicate dacă vorbim despre poziţii de nivel senior", spune Rudolf Fedorovici, consultant în cadrul firmei de executive search Advice Human Resources. El a mai precizat că peste 70% din candidaţii pe care îi prezintă compania sa clienţilor nu au profil activ pe LinkedIn, iar circa 10% şi-au făcut la un moment dat un profil, dar nu îl folosesc.


Joburile în marketing, "vedetele" site-urilor de recrutare

Aproape unu din cinci joburi postate în prezent pe site-ul de recrutare eJobs este în domeniul marketing, angajatorii căutând peste 2.500 de candidaţi pentru poziţii în acest departament. Dintre acestea, 161 de joburi sunt pentru poziţii de manager sau "executive".

Specialiştii spun însă că cei care vor să aplice pentru o poziţie de management publicată pe site-urile de specialitate trebuie să fie atenţi la titulatura jobului, pentru că nu orice job de manager înseamnă de fapt un job în top managementul unei companii.

"Dacă pentru un anunţ pentru un general manager (să zicem cu un salariu de 2.000 de euro net pe lună, adică 36.000 euro anual brut) aplică 600 de candidaţi, e foarte probabil că vor există măcar 2-3 aplicaţii bune. Dacă omul pe care îl cauţi are 150.000 euro brut/an, tot 600 de candidaţi aplică, dar probabilitatea că vei avea 2-3 aplicaţii bune este mult scăzută", a mai spus Fedorovici, care primeşte între 25 şi 30% din salariul anual brut al unui candidat pe care îl plasează prin executive search.