Cu încasări de 14,5 mil. € doar din provincie, retailerul JYSK intră în Capitală

Autor: Anca Barbulescu 03.04.2011

Retailerul danez de mobilă şi decoraţiuni interioare JYSK România a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 14,5 milioane de euro, în creştere cu 14% faţă de 2009 şi aşteaptă şi pentru acest an un avans de 10-12%. Cu 13 magazine exclusiv în provincie, compania atacă acum piaţa bucureşteană, estimând până la şapte magazine în Capitală în următorii ani.

Compania daneză adusă în România în sistem de franciză de către Nordic Investment Fund Retail deschide săp­tămâna aceasta primul magazin din Bucureşti, în Militari Shopping Center, reţeaua ajungând astfel la 14 magazine. Investiţia în spaţiul de 1.600 de metri pătraţi în care vor fi vândute peste 5.000 de produse pentru casă se ridică la un milion de euro.

Primul magazin deschis a fost în Oradea, iar reţea­ua a fost completată cu puncte în Arad, Baia Mare, Constanţa, Cluj, Deva, Galaţi, Piteşti, Satu Mare, Suceava, Târ­gu-Mu­reş şi Ti­mi­şoara, Oradea fi­ind singurul oraş unde compania deţine două magazine.

"Pentru Capitală ne aşteptăm la vânzări duble pe metru pătrat faţă de media din ţară", spune Alexandru Bratu, country managerul JYSK.

Modelul de business axat până acum strict pe extinderea în provincie este justificat prin faptul că există o oarecare temere legată de Bucureşti ca piaţă, mulţi retaileri preferând oraşe mai mici pentru început.

"Teorie greşită din punctul meu de vedere", continuă Bratu. Astfel, reţea­ua de magazine din Capitală ar putea ajunge în următorii câţiva ani la şapte puncte, parte a strategiei de extindere a companiei care vizează un număr total de 30 de magazine noi în următorii cinci ani. "Alături de Canada şi Bulgaria, pentru România există cele mai mari planuri de dezvoltare", susţine Bratu.

Loc pe piaţă există însă suficient deşi competiţia cu nume precum IKEA sau kika nu este deloc uşoară. În ţări baltice precum Letonia, Lituania sau Estonia, unde JYSK are deja opera­ţi­uni, la o populaţie de aproximativ 7 milioane de locuitori, compania deţine 25 de magazine şi a raportat pentru 2009 afaceri de 18,9 de milioane de euro, 16 milioane de euro, respectiv 12,4 de milioane de euro.

În schimb, în România şi Bulgaria, pieţe care cumu­lează 28 de milioane de locuitori, numărul magazinelor este deo­cam­dată de doar 16.

În 2009, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 12,8 de milioane de euro şi pierderi de 2,4 de milioane de euro, conform datelor disponibile la Ministerul Finan­ţe­lor. "Profitabilitatea a avut de suferit şi anul trecut, în principal din cauza creşterii pon­derii vân­zări­lor în segmentul de ofer­te, a creşterii transportului maritim, dar şi a creşterii preţurilor practicate de producătorii asiatici."

Pentru 2011 cifra de afaceri este estimată să se majoreze cu 10-12% faţă de anul trecut, urmând să ajungă la cel puţin 16 milioane de euro. Noul magazin din Bucureşti va fi responsabil de cea mai mare parte a acestui avans, însă Bratu se aşteaptă la creşteri inclusiv pentru unele magazine în parte, în contextul unei pieţe în scădere.

În magazinele JYSK România intră în cea mai mare parte femei cu venituri medii, iar printre cel mai bine vândute produse se numără decoraţiunile şi cosmeticele spa pe bază de săruri minerale de la Marea Moartă.