Cine mai vrea sigur concediu neîntrerupt de 15 zile lucrătoare să se grăbească cu cererea până pe 30 aprilie

Autor: Adelina Mihai 03.04.2011

Noul Cod al muncii limitează la 10 zile lucrătoare perioada de concediu neîn­trerupt pe care îl pot solicita salariaţii. Până în prezent, angajaţii puteau solicita angajatorului o perioadă de concediu neîntrerupt de cel puţin 15 zile lucrătoare.

Angajaţii care vor să-şi mai ia anul acesta concediu neîntrerupt de 15 zile, fără a risca un refuz din partea angajatorului, mai au la dispoziţie 27 de zile în care îşi pot depune cererea de concediu, pe 30 aprilie intrând în vigoare noul Cod al muncii.

Care sunt însă primele griji ale directorilor de HR începând cu data de 30 aprilie? Informarea manage­mentului şi a angajaţilor despre noile modificări aduse la legislaţia muncii, precum şi includerea în regulamentul intern al companiei a criteriilor şi procedurilor de evaluare profesională a salariaţilor ar trebui să fie primele preocupări ale directorilor de HR pe 30 aprilie. De asemenea, criteriile de evaluare şi performanţă a angajaţilor trebuie adăugate şi în fişa postului a fiecărui salariat, dacă nu existau până în prezent.

"Consider că din punctul de vedere al activităţilor angajaţilor din departamentul de resurse umane nu există modificări majore, pentru că relaţia dintre angajator şi angajat este gestionată de angajat şi de managerul direct. HR-ul va face în continuare ceea ce făcea şi până acum, numai că vor exista modificări la nivelul termenelor pentru care se semnează unele contracte sau acte adiţionale", susţine Adrian Lupulescu, Eastern Europe HR Manager al Freescale Semiconductor România, filiala unuia dintre cei mai mari producători mondiali de semiconductori, care a angajat peste 200 de ingineri pe piaţa locală.

Cu toate acestea, e posibil ca unele modificări aduse la noua legislaţie să nu reducă birocraţia, deşi reprezentanţii Consiliului Investitorilor Străini (CIS) - cei care au elaborat proiectul de modificare a Codului muncii - spun că noile schimbări vor reduce birocraţia şi vor crea aproximativ 90.000 de noi locuri de muncă.

Un exemplu în acest sens îl reprezintă, de exemplu, modificările aduse la fişa postului (în cazul unei promovări sau al mutării unui angajat în alt departament), pentru care este nevoie de încheierea unor acte adiţionale.

"Este posibil ca angajatul să-mi refuze modificările aduse la fişa postului şi să nu-mi semneze completările privind criteriile de performanţă, de exemplu. Ce fac în această situaţie? Cum evit birocraţia atunci când trebuie să mut 100 de angajaţi dintr-un departament în altul şi trebuie să închei 100 de acte adiţionale? Unele prevederi din noua legislaţie nu s-au abordat în detaliu", spune directorul de resurse umane al unei multinaţionale din sectorul financiar cu peste 900 de salariaţi.

Noul Cod al muncii, pentru care Guvernul şi-a angajat răspunderea în Parlament, intră în vigoare din 30 aprilie, fiind publicat joi în Monitorul Oficial, după ce legea a fost promulgată de preşedintele Traian Băsescu.

Ce schimbări imediate trebuie să aplice managerii de HR

Ce schimbări pe termen mediu vor avea loc în activităţile departamentului de HR după intrarea în vigoare a noului Cod al muncii