Companiile, preţurile şi promovarea medicamentelor, analizate de Concurenţă

Autor: Ioana David 04.04.2011

Consiliul Concurenţei (CC) a finalizat un raport despre piaţa de medicamente în care analizează principalii jucători, atât din producţie, import, cât şi în distribuţie, dar şi concurenţa în această industrie.

De asemenea, raportul cuprinde analize comparative ale preţurilor medicamentelor din România şi mai multe state europene, precum şi recomandări în ceea ce priveşte promovarea în domeniul farmaceutic.

20 de companii au 78% din piaţă

"Deşi pe piaţa românească activează un număr important de actori, tendinţa acestei pieţe în ultimii ani a fost una de concentrare, primele 20 de companii controlând aproximativ 78% din piaţă. Această concentrare s-a datorat în principal operaţiunilor de fuziuni şi achiziţii realizate la nivel internaţional de companiile care activează pe piaţa farmaceutică, dintre care cele mai importante au fost achiziţia Zentiva de către Sanofi- Aventis, achiziţia Wyeth de către Pfizer şi achiziţia Solvay de către grupul Abbott", se arată în raportul publicat pe site-ul CC.

Analiza, care are în total 228 de pagini, ia în calcul şi cele mai vândute 50 de medicamente din România. Pentru segmentul de piaţă pe care fiecare produs activează, sunt făcute alte analize legate în principal de cota de piaţă şi numărul produselor, numărul de producători, valoarea pieţei, însă nu toate aceste date sunt făcute publice, pentru majo­ritatea fiind lăsat loc liber acolo unde ar fi trebuit să fie cifrele.

CC compară şi preţul medicamentelor care se eliberează pe bază de prescripţie din România cu cele din Austria, Cehia şi Ungaria. Pe piaţa locală, preţul medicamentelor se cal­cu­lează de către Ministerul Sănătăţii prin raportarea la pre­ţurile din alte state, iar apoi se fixează un nivel sub cel minim.

"Preţurile cu amănuntul practicate în Austria, în cazul celor 28 produse pentru care au existat date, sunt superioare pre­ţurilor practicate în România, diferenţa de preţ ajungând până la 146% în cazul medicamentului Plavix", se arată în ra­portul CC.

În general, cele mai multe preţuri din exemplele instituţiei sunt mai mici în România faţă de alte state, însă există şi câte­va excepţii, aşa cum se întâmplă în cazul Zyprexa (10 mg 28 de unităţi) care este mai ieftin în Ungaria. Totodată CC, compară sistemul listelor gratuite şi com­pensate din România cu cele din state precum Belgia sau Ungaria.

Clasamente pe pieţe

Atât pe piaţa producătorilor şi importatorilor, cât şi în distribuţie, analiza CC prezintă clasamentul celor mai mari jucători. În distribuţie spre exemplu, instituţia împarte companiile în patru clase, în funcţie de suprafaţa totală de depozitare. Distribuitori foarte mari, respectiv cei care au o suprafaţă totală de depozitare de peste 10.000 mp, sunt Mediplus Exim, Fildas Trading şi Relad Pharma Interna­ţional SRL.

"În perioada 2007 - 2009, din cei 29 de distribuitori angro de medicamente (CC a luat în calcul 29 de distribuitori - n.red.), 24 au înregistrat creşteri ale cifrelor de afaceri, în timp ce cinci dintre aceştia au înregistrat reduceri. În ceea ce pri­veşte situaţia profitului/pierderii din activitatea de distribuţie angro, se observă că, la nivelul anului 2009, din cei 29 de distribuitori, 19 au realizat profit din activitatea realizată, în timp ce 10 au înregistrat pierderi", se mai arată în analiza CC.


Ce scop are raportul

Acesta este al patrulea raport pe care CC îl face public după cel pe piaţa laptelui, cel pe retail (produse alimentare), pe piaţa imobiliară şi pe piaţa serviciilor de transport maritim.

Spre deosebire de investigaţiile care urmăresc presupuse înţelegeri, CC îşi propune ca prin acest raport să cunoască piaţa de medicamente, iar informaţiile prezentate vor fi dezbătute public astăzi.


Cadourile primite de medici, sub lupa Concurenţei

În legătură cu promovarea medicamentelor la medici, CC recomandă Ministerului Sănătăţii să elaboreze norme care să stabilească în ce constau cadourile cu o valoare "simbolică". Medicametele cu prescripţie nu se pot promova prin metode convenţionale (tv, presă, internet), astfel că în ultimii ani "armate" de reprezentanţi de vânzări ai companiilor farma îşi promovează produsele direct în cabinetele medicilor, în unele situaţii promovarea îmbrăcând şi invitaţii la congrese internaţionale de medicină pe cheltuiala companiilor farma. Sumele implicate în promovarea directă nu sunt făcute publice în România, însă la nivel internaţional lobby-ul giganţilor farma este printre cele mai puternice din economie.