Fiasco la Liga de fotbal: doar 3 pachete din 9 au fost vândute

Autori: Adrian Seceleanu , Ştefan Vrabie 04.04.2011

În locul unui spectacol tensionat, în care giganţii RCS&RDS şi Romtelecom să arunce în joc zeci şi zeci de milioane de euro, iar Alexandru Oprea şi Ovidiu Ghiman să facă paradă cu mutări surpriză sau competiţii nebuneşti prin care să mărească încasările cluburilor, licitaţia pentru drepturile de televizare ale meciurilor din Liga I de fotbal s-a dovedit a fi un eşec de răsunet, consumat în mai puţin de cinci minute.

Participanţii au cumpărat, coincidenţă sau nu, doar atâtea pachete cât era necesar pentru ca licitaţia să nu fie anulată, adică trei din nouă, iar Romtelecom şi RCS&RDS au penalizat preţurile şi formula de împărţire a drepturilor de difuzare de către LPF, refuzând să liciteze pentru cinci dintre cele şapte pachete pe care le puteau cumpăra.

RCS&RDS şi Romtelecom au concurat doar pentru primul pachet, care a fost adjudecat de firma controlată de Zoltan Teszari după un pas de 300.000 de euro. RCS&RDS va plăti 13,2 mil. euro, plus TVA. Al doilea pachet a fost adjudecat de Romtelecom la preţul standard, de 12,9 mil. euro (plus TVA), în condiţiile în care compania nu a avut niciun concurent.

Ulterior, timp de un minut şi opt secunde, sub privirile impasibile ale lui Alexandru Oprea şi Ovidiu Ghiman, Dumitru Dragomir a vorbit singur: nimeni nu a mai licitat pentru pachetele 3,4,5,6 şi 7, adică minimum 64,5 mil. euro (fără TVA). Pachetul 8 a fost luat de Antena 1 la 10,5 mil. euro (plus TVA), iar pachetul 9 a rămas şi el în aer pentru că televiziunea publică nu a mai participat, considerând preţul prea mare. În urma acestui rezultat, doar trei meciuri pe etapă vor fi transmise la televizor. Astfel, LPF va încasa de la cele trei companii 36,6 mil. euro (plus TVA), faţă de 85 mil. euro, cât obţinuse în urmă cu trei ani de la RCS&RDS şi Antena 1.

"V-aţi înţeles bine, ne-aţi tras-o de data aceasta, dar cine râde la urmă râde mai bine", a exclamat Dragomir.

LPF urmează să decidă cum va proceda cu drepturile de difuzare care nu au fost vândute, în calcul fiind luate mai multe variante, inclusiv comasarea lor într-un singur pachet, care să devină astfel atractiv. LPF a anunţat după licitaţie că TVR va achiziţiona totuşi pachetul 9, dar informaţia nu a fost confirmată.

"Nu ştiu ce va hotărî Adunarea Generală, drumul e lung. E clar că vor să scadă din preţul pachetelor, dânşii sunt cu banii, noi suntem cu produsul. E normal şi ce fac ei, şi ce facem noi", a spus Dragomir. De ce au refuzat RCS şi Romtelecom, nu­măr­ul unu şi doi pe piaţa de servicii TV, să mar­şeze la licitaţia LPF? Una dintre cele mai mari nemul­ţu­miri a fost cum s-au împărţit pachetele de op­ţiuni, respectiv în 9 pachete care conţin dreptul de a difuza meciuri aproape egale în importanţă.

Pentru a avea exclusivitate, o companie ar fi trebuit să ia toate pachetele. A doua nemulţumire majoră - faptul că LPF urma să decidă înaintea fiecărei etape care e cel mai tare meci.

Operatorii s-au plâns că în această situaţie ar fi posibil ca un meci de tipul Stea­ua - Dinamo, care atrage întotdeauna cel mai mare interes din partea publicului, să nu fie considerat cel mai tare meci de LPF. În plus, după doi ani de scăderi ale veniturilor pe fondul recesiunii, companiile telecom au acuzat şi faptul că LPF nu şi-a scăzut pretenţiile financiare.

"Considerăm că 4,3 milioane de euro pe sezon, adică un meci pe săptă­mâ­nă, este oricum o sumă considerabilă în comparaţie cu veniturile pe care piaţa românească le poate asigura acum", au spus reprezentanţii Romtelecom.