Şeful Consiliului Concurenţei analizează de ce statul cheltuieşte prea mult pe medicamente scumpe
Raportul dintre volumul de medicamente ieftine şi cele scumpe a intrat în vizorul Consiliul Concurenţei (CC), instituţia ajungând la concluzia că este un domeniu în care "trebuie să fie mai activă" în perioada următoare.
Reprezentanţii CC afirmă că pe anumite clase terapeutice vânzările medicamentelor generice, adică a medicamentelor ieftine, reprezintă numai 10-20% şi că există diferenţe de preţ între cele două clase de produse de "până la 250%".
"Penetrarea medicamentelor generice (produse după ce expiră patentul unui medicament original la un preţ mai mic - n.red.) este surprinzător de scăzută. Avem preţuri de referinţă (într-o clasă terapeutică este cel mai mic preţ - n.red.), astfel că ne-am fi aşteptat ca medicamentele mai scumpe să fie înlocuite cu medicamente ieftine, ceea ce nu se întâmplă. Acest lucru arată o disfuncţionalitate a pieţei", a spus Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
El a făcut această declaraţie cu ocazia unei dezbateri publice organizate ieri de instituţie pe marginea unui raport despre piaţa de medicamente la care au participat reprezentanţi ai Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Ministerului Sănătăţii (MS), Agenţiei Naţionale a Medicamentului (ANM), producătorilor şi distribuitorilor de medicamente.
Chiriţoiu a precizat că la nivelul Europei există o preocupare pentru medicamentele generice, iar în România, dacă se vor găsi dovezi de înţelegeri între firme, "vom acţiona".
Printre factorii care afectează pătrunderea redusă a medicamentelor generice în piaţă, Consiliul Concurenţei menţionează promovarea intensă a medicamentelor inovative şi recomandă Ministerului Sănătăţii să elaboreze unele norme care să stabilească ce înseamnă "valoare simbolică" sau care "nu sunt costisitoare", sintagme care apar în legislaţia din domeniul promovării medicamentelor pe bază de reţetă.
Daniela Papacu, inspector al Consiliului Concurenţei, a precizat că în unele state europene, sumele pe care medicul le poate primi sub formă de cadouri de la companiile de medicamente nu pot fi mai mari de 5-100 euro, însă în România lipseşte o astfel de reglementare.
"Consiliul Concurenţei va acorda o atenţie deosebită acestui subiect (relaţia inovative - generice - n.red.) pentru a se asigura că intrarea genericelor nu este în niciun fel afectată de posibile practici anticoncurenţiale", se arată în prezentarea Consiliul Concurenţei.
Potrivit legislaţiei din România, preţul unui medicament generic este stabilit ca un anumit procent din preţul medicamentului original.