„Se încinge berea“: Heineken câştigă teren pe o piaţă care scade

Autor: Ioana David 06.04.2011

Heineken România, produ­că­torul brandurilor Golden Brau, Ciuc şi Bucegi, a anunţat o creştere de 7% a cifrei de afaceri în 2010, la 1,2 miliarde de lei brut (267 milioane de euro), în timp ce vo­lu­mele vândute s-au majorat cu 6% faţă de 2009.

"În 2010, Heineken România a înre­gis­trat o creştere de 7 procente a cifrei de afaceri com­parativ cu 2009, în ciuda trendului des­cendent al pieţei de bere din România", a spus Jan Derck van Kar­nebeek, managing director al Heine­ken România.

Pe de altă parte, cifra de afaceri netă a companiei a fost de 934 milioane de lei (222 milioane de euro), diferenţa dintre vânzările brute şi cele nete fiind reprezentată de acciză.

Evoluţia producătorului s-a bazat pe brandurile Ciuc Premium şi Bucegi, iar din aprilie compania va importa şi alte branduri internaţionale din portofoliul grupului, în număr de opt: Amstel, Birra Moretti, Krusovice, Foster's, Murphy's, Strongbow, Sol şi Desperados.


O piaţă în scădere

Heineken este al doilea berar care anunţă evoluţia cifrei de afaceri anul trecut după United Romanian Breweries Be­reprod (URBB), îmbuteliatorul Tuborg şi Carlsberg, care a spus că a înregistrat un avans de 3% al cifrei de afaceri şi de 7% al volumelor. În 2009 URBB a avut o cifră de afaceri netă de 343,4 milioane de lei (82 milioane de euro).

Un alt jucător important pe piaţa berii, Romaqua, care are în portofoliu mărcile Albacher şi Dorfer, a anunţat că vânzările au avut un plus de 10% în 2010, fără a comunica însă valoarea acestora.

Atât Heineken, URBB, Romaqua, cât şi Bergenbier sau Ursus, companie care în 2009 a ocupat prima poziţie în topul celor mai mari jucători din industria berii, fac parte din Asociaţia Berarii României, care a anunţat o scădere cu 4,4% a volumelor vândute de reprezentanţii săi anul trecut. Totodată întreaga piaţă de bere (incluzând şi micii producători) s-a redus cu 3,5% în volum.

Nici Ursus şi nici Bergenbier nu şi-au anunţat rezultatele pe 2010.


Cine este cel mai mare berar?

Cu Heineken pe creştere şi fără a cunoaşte vânzările Ursus, este deocamdată greu de estimat cum a arătat la finalul anului 2010 topul celor mai mari companii din această piaţă. Ultimele informaţii legate de vânzările Ursus Breweries sunt aferente perioadei octombrie-decembrie 2010, când vânzările au stagnat.

Intervalul pentru care s-a făcut raportarea corespunde trimestrului trei al anului financiar al companiei, respectiv aprilie 2010 - martie 2011.

Tendinţa de stabilizare a vânzărilor Ursus Breweries pe final de an vine după ce în perioada aprilie-septembrie 2010, primul semestru al anului financiar al companiei, scăderea a fost de 11 procente faţă de exerciţiul anterior.

Contactaţi de ZF, reprezentanţii Ursus au spus că vor face publice rezultatele aferete anului financiar în a doua jumătate a lunii mai.

În 2009, cifra de afaceri a Ursus Breweries a stagnat în lei şi a înregistrat o scădere de peste 12% în euro, la 1,2 miliarde de lei (284,2 milioane de euro), potrivit datelor Registrului Comerţului, ultimele disponibile.

În acelaşi an, cifra de afaceri a Heineken a crescut cu 8% în lei şi a scăzut cu 6% în euro, potrivit datelor Registrului Comer­ţului.