Test Auto ZF: Honda Civic GT, personalitate niponă. Galerie FOTO

Autor: Bogdan Alecu 11.04.2011

Segmentul compact este unul dintre cele mai "clasice" de pe piaţa auto europeană. Clasic deoarece este printre cele mai mari dacă nu cel mai mare în anumite ţări, iar majoritatea mărcilor, inclusiv cele premium oferă modele compacte. Totodată, având în vedere numărul ridicat de alternative pe care le are un client atunci când vine vorba de achiziţia unui automobil din segmentul compact, înseamnă şi o competitivitate ridicată între constructori constructori.

Această competitivitate a dus la proiectarea actualei generaţii a Hondei Civic, lansate în 2006 şi cu un facelift în 2009. Având în vedere atât modelele japoneze precum Mazda3, sau europene precum VW Golf, Ford Focus sau Opel Astra, niponii au venit cu un design revoluţionar, atât de inovativ încât atunci când a venit vorba de un facelift modificările au fost minore în condiţiile în care şi ei au considerat că ar fi păcat să modifici un design atât de reuşit.

Prima impresie când vezi o Honda Civic GT este că a fost proiectată cel puţin din anul 2020. Linii ascuţite, curbe, capotă scurtă, hayon cu eleron integrat şi un interior demn de navă spaţială. Şi nu vorbim doar de liniile principale. Ci şi de detalii. Avem capac pentru rezervor cromat, evacuare dublă cu detaliu triunghiular şi imagine de OZN.

Spectacolul nipon se continuă şi la interior. Civic a trecut direct în deceniul următor şi a abandonat vitezometrul analogic pentru unul digital, amplasat deasupra turometrului pe nivelul al doilea. În continuarea sa avem un display pentru informaţiile de la sistemul de climatizare şi cel audio. Pentru computerul de bord există un alt display amplasat în centrul turometrului, controlat de un buton mare de pe volan.

Planşa de bord a lui Civic este printre cele mai ergonomice din segmentul său. Toate comenzile sunt amplasate în aşa fel încât să fie accesate cât mai uşor. Dacă în cazul ceasurilor de bord putem spune că şi designul a fost serios luat în calcul atunci când au fost proiectate, în cazul celorlalte a contat în primul rând funcţionalitatea. Toate butoanele sunt mari, de bună calitate şi uşor accesibile. Spre exemplu - pe volan avem pe braţul stâng comenzile pentru sistemul audio, pe cel drept pentru cruise control iar în partea de jos computerul de bord - un buton pentru informaţii şi unul de reset. În plus, atunci când pornim motorul, avem o cheie clasică pe care trebuie să o răsucim, după care pornirea propriu-zisă se realizează printr-un buton roşu din partea stângă a volanului.

Ceea ce surprinde în continuare este asimetria. În partea stângă avem o gură de ventilaţie rotundă şi butoanele pentru senzorii de parcare, sistemul de stabilitate şi controlul farurilor. În dreapta volanului sunt concentrate comenzile sistemului de climatizare cu butoane mari şi clare care sunt memorate aproape instantaneu. Mai în dreapta, aproape central este amplasat sistemul audio, în timp ce conectica acestuia - portul USB şi intrarea auxiliară sunt în torpedou. Sub sistemul audio avem un spaţiu de depozitare mascat de un capac rabatabil, urmat de un altul între scaune care de asemenea poate fi acoperit. În afară de multitudinea spaţiilor de depozitare Civic dispune şi de o cotieră foarte spaţioasă care include şi o priză de 12 volţi care poate fi utilizată la încărcarea telefonului mobil, în timp ce bricheta este "ocupată" cu un GPS sau un detector radar. Tot pentru a subliniat gradul ridicat de ergonomie avem şi un spaţiu mare de depozitare în portieră, care include şi un suport pentru o sticlă de 0,5 sau 0,75l - suport conceput în aşa fel încât aceasta să nu alunece indiferent de stilul de condus abordat.

Atmosfera sport este de asemenea un punct forte. Avem pedalier din aluminiu sport şi un mâner al cutiei de viteze diferit de tot ce există în segment - burduful clasic a fost eliminat şi s-a obţinut astfel un design mult mai dinamic cu un cost minim. Dar ceea ce contează cu adevărat este atmosfera din maşină. Scaunele sport cu o susţinere laterală foarte bună, volanul sport care oferă un feedback corect şi timoneria cutiei de viteze. Totul îţi oferă senzaţia că te afli nu într-o compactă ci într-un GT.

Cu toate că în general sportivitatea afectează confortul sau spaţiul interior, Civic dispune de un spaţiu pentru picioare corect pentru pasagerii spate şi un portbagaj de 485 de litri, unul dintre cele mai spaţioase din clasa sa. Aici singurul minus al maşinii este vizibilitatea spate afectată de eleronul integrat în hayon şi lipsa ştergătorului.

Având în vedere că discutăm de un model japonez, maşina testată era echipată cu un motor pe benzină de 1,8 litri cu tehnologie i-VTEC. Dacă europenii sunt celebri mai nou pentru dieselurile puternice şi economice şi pentru motoarele pe benzină învechite, în cazul niponilor întâlnim atât motoare diesel performante cât şi propulsoare pe benzină de ultimă generaţie.

Cu toate că are 1,8 litri, i-VTEC-ul oferă 140 CP şi o plajă de turaţii care urcă la 6.500 rpm fără a intra în zona roşie. Acest motor este unul cu dublă personalitate. Avem unul economic, care poate rula cu 50 km/h în treapta a şasea şi un consum infim - mai ales dacă se urmăresc ledurile ECO din dreapta vitezometrului sau unul sport. Odată ce a trecut pragul de 4.000 rpm Civic se transformă într-un bolid. Reacţii foarte prompte la fiecare apăsare a pedalei de acceleraţie şi un sunet inconfundabil care îţi dă fiori. De-a lungul testului consumul mediu afişat de computerul de bord a fost între 11 litri/100 km în traficul urban şi 6,5 litri în afară, aceste valori variind în funcţie de stilul de condus abordat dar şi de condiţiile de drum.

Suspensia maşinii este cum era de aşteptat să fie una sport. Nu este prea confortabilă pe denivelări, dar oferă maşinii o ţinută de drum exemplară.

Preţul unui Civic GT cu motor 1,8i şi transmisie manuală cu şase trepte este de aproape 20.500 de euro cu TVA inclus. Echiparea include patru geamuri electrice, şase airbaguri, sistem audio cu port USB şi auxiliar, climatizare, sistem de control al tracţiunii şi al stabilităţii, scaune încălzite şi jante din aliaj de 17 inchi.