Oratoriul bizantin de Paşti la Sala Radio/ de Oltea Şerban-Pârâu
Autor:
Parau Oltea Serban
11.04.2011
Nu cred că simpla formulare a argumentelor care justifică pe deplin contactul cu un astfel de opus rezolvă de la sine dilema celor ce citesc aceste rânduri şi continuă să îşi manifeste preferinţa doar pentru genul cu adevărat clasic.
Rezervele sunt legitime
pentru cei care, melomani fiind, imaginea muzicii de sorginte
religioasă, mai ales cea din spaţiul ortodox autohton - fie că este
vorba despre conţinut şi/sau tematică - este asimilată unui limbaj
încifrat, ale cărui melisme sunt prea îndepărtate de gustul deja
format pentru limbajul tonal specific barocului şi clasicismului
occidental.
Nici oferta nu este foarte
amplă, în contextul acesteia Oratoriului Bizantin de Paşti
de Paul Constantinescu fiind o capodoperă absolută.
Trasând cu
rafinament şi o subtilă intuiţie evoluţia gustului european, Paul
Constantinescu a creat practic prin lucrări precum Oratoriului
Bizantin de Paşti o estetică muzicală care trasează o linie de
unificare a spaţiilor culturale din estul şi vestul Europei.
Demersul artistic este unic, fiind impregnat de latura personală a
compozitorului, lucrarea având şansa acum, la aproape şapte decenii
de la prima audiţie, să fie revelată publicului într-o distribuţie
tânără, purtătoare de calităţi culturale.
Ceea ce nu apare de la prima
vedere oricărui ascultător este modul în care această muzică aşază
latura misterioasă şi jocul fascinant de lumini şi umbre ale unei
mistici orientale, specifice Estului ortodox, în tiparele clar
delimitate de unghiurile ascuţite ale goticului vestic într-o
manieră personală. În versiunea pe care am ascultat-o recent la
Sala Radio, partitura a beneficiat de calităţile unei distribuţii
ce i-a cuprins pe Cristian Hodrea, Sidonia Nica, Pompeiu
Hărăşteanu, Valentina Naforniţă, Alina Bottez, Pataki Adorján şi
Iustinian Zetea, Corul Academic Radio pregătit de Dan Mihai Goia şi
Orchestra Naţională Radio beneficiind de conducerea muzicală a lui
Horia Andreescu, cel care semnează şi unica versiune discografică a
lucrării, apărută la Editura Casa Radio.
Audiţia unei lucrări precum
Oratoriul Bizantin de Paşti - Patimile şi Învierea Domnului
de Paul Constantinescu poate avea astfel efectul unei revelaţii
referitoare la faptul că spaţiul nostru cultural are încă mult de
spus în rolul său de placă turnantă între Est şi Vest, mai ales din
punct de vedere cultural. Ascultarea acestui tip de repertoriu în
sala de concert sau, de ce nu, pe disc ne poate face mai conştienţi
de faptul că suntem de fapt depozitarii unei mixturi de culturi
mult mai generoasă în calităţi decât se vede la televizor. Cu alte
cuvinte, prezenţa în sală la un astfel de concert, acum, în preajma
sărbătorilor pascale, are toate motivele de a fi receptată ca o
subtilă infuzie de optimism.
OLTEA ŞERBAN-PARAU
(n. 12 martie 1969) este muzicolog şi critic muzical, actualmente
redactorul-şef al postului public Radio România Cultural, după ce a
condus timp de 7 ani postul particular Radio Romantic. Semnează în
continuare rubrici săptămânale în Ziarul de Duminică şi
Adevărul literar. Activitatea ei publicistică cuprinde peste
2.000 de articole apărute în presa scrisă, majoritatea pe teme
muzicale, sute de emisiuni şi programe de radio şi numeroase
emisiuni şi apariţii TV. Este semnatara traducerii şi a articolelor
privind compozitorii români pentru Larousse - Dicţionar de mari
muzicieni, şi responsabilă cu secţiunea muzicală a
Dicţionarului enciclopedic. Este membră a Uniunii
Compozitorilor şi Muzicologilor din România. A fost distinsă cu mai
multe premii, printre care Premiul pentru Originalitatea Profilului
Radiofonic al Consiliului Naţional al Audiovizualului în 2002 şi
Premiul pentru Publicistică al Uniunii Compozitorilor şi
Muzicologilor din România în 2006.