Peste jumătate din managerii români îşi plătesc singuri MBA-ul. Cum să faci rost de bani

Autori: Adelina Mihai , Alina Pahoncia 12.04.2011
  • Finanţarea programelor de educaţie executivă rămâne principala provocare pentru cei care vor să urmeze un MBA, în condiţiile în care angajatorii sunt mai precauţi în alocarea bugetelor, iar creşterile salariale nu mai vin atât de uşor ca înainte de criză
  • Băncile au început să lanseze împrumuturi destinate finanţării unui MBA, semn că piaţa se maturizează după modelul din Vest, unde şcolile de top au parteneriate cu instituţiile de credit pentru a-şi sprijini financiar studenţii.


Şase din cele 15 programe de MBA care activează pe piaţa locală acordă burse în valoare totală de 150.000 de euro în acest an, care pot să acopere integral sau mai bine de jumătate din costurile programului. University of Sheffield, spre exemplu, acordă două burse de studiu care acoperă integral costurile EMBA-ului, de 14.950 de euro.

Cea mai complexă ofertă o are Maastricht School of Mana­gement, care oferă şapte tipuri de burse, una adresându-se stu­denţilor care lucrează în mediul public sau în organizaţii non-profit şi care este de 9.300 de euro, respectiv 50% din costurile totale ale programului de EMBA. Şcoala acordă patru burse de acest tip.

Ce bănci dau credite

Cel puţin trei bănci prezente pe piaţa locală - Bank of Cyprus, UniCredit Ţiriac Bank şi Bank Leumi - oferă credite pentru studenţii care vor să urmeze un program de MBA, iar împrumuturile sunt, în general, mai rentabile decât creditele pentru nevoi personale. Una dintre băncile care au lansat recent un credit pentru MBA este Bank Leumi, care acordă celor care vor să urmeze un MBA un împrumut de până la 5.000 de euro, fără a le solicita garanţii imobiliare.

"Am lansat acest pachet pentru că am observat diminuarea tendinţei companiilor angajatoare de a mai plăti cheltuielile aferente unui program MBA pentru salariaţii proprii, situaţie destul de obişnuită în prima fază a lansării programelor în România", explică decizia băncii Manfred Rauchwerger, senior vicepreşedinte executiv în cadrul Bank Leumi România. În prezent, banca este în discuţii pentru încheierea de parte­neriate cu şcolile de afaceri, pentru a facilita accesul stu­denţilor la aceste credite.

Bank of Cyprus, care are parteneriate cu şcolile de afaceri The Open University Business School/CODECS şi City University of Seattle/In­ter­collegeIBS, acordă finanţări care pot acoperi integral cos­turile programului de MBA, pentru o perioadă cuprinsă între 2 şi 10 ani, la o dobândă variabilă de 15% la creditele în euro.

UniCredit Ţiriac Bank, care acordă credite studenţilor la MBA de până la 8.000 de euro pentru o perioadă de maximum 7 ani, are un parteneriat cu şcoala de afaceri Maastricht School of Management şi oferă o dobândă variabilă la creditele în euro de 12,2%.

Modelul practicat de decenii în cadrul şcolilor de afaceri cu tradiţie nu a ajuns decât recent în România, când au apărut primele oferte de finanţare din partea băncilor special destinate studenţilor de MBA.

Elena Neculai, 25 de ani, absolventă a programului de MBA oferit pe piaţa locală de City University of Seattle în parteneriat cu IntercollegeIBS România, spune că în 2008, atunci când a început programul, nu ştia că există bănci care acordă credite pentru studenţii la MBA. Ea a plătit 7.500 de euro pentru cele 15 module din cadrul programului.

"Am achitat costurile programului din fonduri proprii, în principal cu ajutorul părinţilor. Nici nu ştiam la vremea respectivă că există bănci care oferă credite pentru MBA", spune Elena Neculai, care în prezent este relationship manager pentru IMM-uri pentru Banca Românească, în cadrul căreia lucrează încă din anul II de facultate.

Absolventă a Facultăţii de administrare a afacerilor în limba engleză din cadrul Academiei de Studii Economice, Elena Neculai spune că MBA-ul a reprezentat pentru ea o continuare a studiilor din facultate şi că este o variantă mult mai bună decât un program de masterat obişnuit. "După absolvirea programului de MBA, am fost promovată de pe poziţia de ofiţer bancar pe poziţia de relationship manager pentru divizia de IMM-uri, pe un salariu cu 20% mai mare."