Cât te costă să bei în fiecare zi alt vin franţuzesc direct de la o cramă din Franţa
Acesta este cupajul pentru care vin anual 14 milioane de turişti în regiunea viticolă Aquitaine, cunoscută în special pentru vinurile din capitala Bordeaux. Gustul acestui amestec obţinut îi face pe vizitatorii străini să lase 5,3 miliarde de euro anual în buzunarele francezilor.
14 milioane de turişti, din care 2,3 milioane vin pentru
vizitarea de podgorii
Regiunea franceză din sud-vestul Franţei, Aquitaine, a primit anul trecut 14 milioane de turişti, din care 2,3 milioane au venit special pentru tururile de podgorii. Doar Bordeaux, una dintre cele mai cunoscute zone viticole din lume şi cea mai mare din Franţa, cu aproape 120.000 de hectare cultivate cu viţă-de-vie, primeşte anual aproape 3 milioane de turişti, potrivit lui Brigitte Bloch, director la Comitetul Regional de Turism al regiunii franceze Aquitaine.
Amelie Falcy-Cruise, proprietara unei podgorii de 30 de hectare în Medoc, care produce 120.000 de sticle de vin anual, apreciază că o podgorie poate deveni şi mai interesantă când pe lângă degustarea şi prezentarea procesului de producţie a vinurilor oferă turiştilor şi alt fel de modalităţi de petrecere a timpului.
"Am creat mai multe seminarii dedicate clienţilor. Unul dintre acestea presupune gustarea unor brânzeturi, care se potrivesc cu anumite sortimente de vin. Un alt workshop este legat de crearea propriului sortiment de vin, iar altul este dedicat femeilor, cărora li se oferă sfaturi legate de înfrumuseţare", a spus ea.
În medie, un vizitator ce face turul unor podgorii cheltuieşte în jur de 100 de euro pe zi.
Pentru menţinerea turiştilor în zonă pentru o perioadă mai lungă de timp, francezii combină turismul viticol cu cel cultural şi de relaxare. După vizitarea podgoriilor, se organizează deplasări la castele şi alte monumente din zonă, dar şi excursii cu vaporul pe râul Garrone.
Dacă în Franţa turismul viticol atrage milioane de turişti anual, în România, care are o suprafaţă de aproape 200.000 de hectare cultivate cu viţă-de-vie, ocupând locul cinci în topul ţărilor viticole europene, această formă de turism nu este exploatată prea mult.
Pe piaţa locală sunt înregistraţi oficial circa 1.000 de producători de vin. România a produs anul trecut 4,9 milioane de hectolitri de vin, în scădere cu 26% faţă de anul 2009.
Vinurilor româneşti le lipseşte promovarea în
străinătate
Jean Valvis, care are 500 de hectare cultivate cu viţă-de-vie în România şi care produce anual 1 milion de litri de vin, susţine că vinurilor româneşti le lipseşte promovarea în străinătate.
"Franţa, Chile şi Africa de Sud au construit ceva împreună, promovând la nivel global reputaţia vinurilor pe care le produc. În România, asociaţiile profesionale nu au o strategie de promovare în străinătate. Săptămâna trecută am vorbit cu Valeriu Tabără (ministrul agriculturii) pentru a organiza o promovare a vinurilor", a spus Valvis.
El a mai declarat că pentru a atrage turişti într-o ţară de origine viticolă aceasta trebuie să asocieze vinurile cu agroturismul, cu pensiuni frumoase şi restaurante, unde se poate bea şi mânca. Mai mult, trebuie să se organizeze circuite culturale, pe lângă tururile de podgorii.
"Este nevoie de investiţii în infrastructură. Se pot face hărţi ale podgoriilor, având în vedere că în România sunt multe regiuni în care se produc vinuri. Sunt sigur că se vor face aceste hărţi, dar mă întreb oare în cât timp?"
Şi operatorii români din turism se plâng că lipsa de promovare a vinurilor româneşti în străinătate le îngreunează aducerea turiştilor străini pe podgoriile din ţară.
Alexandra Grigore, proprietara agenţiei de turtism First Class Int, prezentă la Târgul de turism pentru profesionişti organizat în Bordeaux, susţine că dacă s-ar organiza şi în România astfel de târguri, ar putea încheia mai uşor colaborări cu agenţii din străinătate. "Încerc să organizez pentru câţiva turişti germani un tur al podgoriilor din România, dar este foarte greu", a spus ea.
Într-un magazin cu o selecţie de 1.800 de vinuri, doar unu
din România
La 30 de minute de Bordeaux, de-a lungul străzii care duce spre prestigioasa zonă Medoc, se întinde o podgorie de 26 de hectare, care atrage atenţia printr-o structură de câţiva metri înălţime, un magazin construit din oţel şi sticlă, pe care scrie La Winerie.
Această proprietate aparţine lui Philippe Raox, care primeşte pe podgoria lui 100.000 de vizitatori anual.
Pe o suprafaţă de 1.000 de metri pătraţi, magazinul prezintă o selecţie de 1.800 de vinuri produse în Franţa, dar şi în alte ţări, ce se vând de la 5 euro până la 1.000 de euro.
Fiecare raft al magazinului atrage atenţia printr-un steag, care indică locul de producţie al vinului din sticlele expuse. Sub steagul României este prezentat doar un singur vin, Prinţul Ştirbei, care se vinde cu 21 de euro. "Clienţii care intră în magazin nu întreabă de vinuri româneşti, ci de cele din Franţa, Italia, Chile. Pe rafturi avem doar un brand românesc, pentru că alţi producători români nu ne-au făcut o solicitare pentru vânzarea vinurilor lor", spune Delphine You, responsabila de relaţia cu clienţii magazinului La Winerie.
Aproape 25.000 de sticle de vin se vând anual în acest magazin. Compania care administrează podgoria şi magazinul are afaceri de 12 milioane de euro.
Pentru a atrage clienţii în magazinul lor, francezii de la La Winerie promovează degustarea mai multor vinuri, în urma căreia realizează "wine sign-ul" fiecărui client pentru 16 euro, adică profilul de băutor de vin.
După degustarea unei selecţii de şase vinuri şi completarea unui chestionar online, fiecare împătimit al vinurilor primeşte o fişă cu profilul în care se încadrează ca şi băutor de vinuri.
Unul din patru locuitori lucrează în industria vinului
Frederic Lefebvre, secretar de stat care se ocupă de turism, dar şi alte sectoare din economie, apreciază că turismul din Bordeaux (240.000 locuitori) reprezintă un noroc pentru Franţa având în vedere că 3 milioane din cei 80 de milioane de vizitatori pe care Franţa îi primeşte anual sunt atraşi de acest oraş. Unul din patru locuitori ai oraşului lucrează în industria vinului. "Datorită faptului că noi (autorităţile - n.red.) am lucrat cu operatorii privaţi din turism am reuşit să aducem touroperatori din China, Brazilia, Rusia, Japonia şi alte ţări, care să promoveze Franţa în ţările lor. Numărul clienţilor internaţionali a crescut cu 16% anul trecut".Toţi jucătorii din industria turismului au muncit pentru modernizarea oraşelor, dezvoltarea infrastructurii regiunii dar şi pentru calificarea personalului din hoteluri pentru a atrage mai mulţi turişti, este de părere Alain Rousset, preşedinte al Comitetului Regional de Turism al regiunii Aquitaine.
1.100 euro de persoană, un tur
de cinci zile al podgoriilor
Sylvie Butler, directorul general al agenţiei de turism France a la Carte, care vinde tururi ce includ degustare de vinuri şi vizitare de podgorii, susţine că anul trecut agenţia de care se ocupă singură a obţinut o cifră de afaceri de 400.000 de euro şi un profit de 70.000 de euro.
"Un tur de cinci zile cu un autobuz privat, ce include vizitarea a două podgorii din Saint Emilion şi din Medoc, costă 1.155 de euro de persoană. Anul trecut am avut în special turişti din Australia şi Canada", a declarat ea. Sylvie Butler se aştepta ca la Târgul de turism profesionist Rendez Vous en France, ce s-a organizat pe 29-30 martie, să găsească mai multe agenţii de turism partenere în străinătate.
Şi Caroline Friou de la agenţia de turism Bordeaux 360 menţionează că turismul viticol din regiunea Aquitaine a adus prin agenţia la care lucrează aproape 1.500 de turişti din SUA, Brazilia, Japonia şi China anul trecut. Cel mai mic preţ pentru o astfel de excursie la această agenţie este de 400 de euro. La Rendez Vous en France 800 operatori din turism din afara Franţei au fost prezenţi, alături de cei 100 de operatori francezi din turism şi 665 experţi în turism. Aproape 19.000 de întâlniri de afaceri între operatorii din turism au avut loc în cadrul acestui târg.