Cât te costă să bei în fiecare zi alt vin franţuzesc direct de la o cramă din Franţa

Autor: Mirabela Tiron 12.04.2011
Se amestecă un tur de podgorii cu o şedinţă de degustare de vinuri, alături de foie gras şi brânzeturi tradiţionale. Se adaugă o vizită pe terenurile de golf din apropierea plantaţiilor de viţă-de-vie, dar şi un circuit la monumentele medievale, unde se degustă iar vinul de Bordeaux.


Acesta este cupajul pentru care vin anual 14 milioane de turişti în regiunea viticolă Aquitaine, cunoscută în special pentru vinurile din capitala Bordeaux. Gustul acestui amestec obţinut îi face pe vizitatorii străini să lase 5,3 miliarde de euro anual în buzunarele francezilor.

"S-au făcut mari eforturi pentru a se aduce turişti pe podgoriile din această re­giune. Fermele viticole sunt deschise pentru vizitatori, care se pot caza chiar în structurile de cazare special construite în mijlocul plantaţiilor de viţă-de-vie. După degustarea de vinuri, se organizează picnicuri şi excursii cu bicicleta sau cu maşina pe drumurile de lângă aceste plantaţii", explică Veronique Baggio, ghidul desemnat să prezinte zona Bordeaux, capitala regiunii Aquitaine.


14 milioane de turişti, din care 2,3 milioane vin pentru vizitarea de podgorii

Regiunea franceză din sud-vestul Franţei, Aquitaine, a primit anul trecut 14 milioane de turişti, din care 2,3 milioane au venit special pentru tururile de podgorii. Doar Bordeaux, una dintre cele mai cunoscute zone viticole din lume şi cea mai mare din Franţa, cu aproape 120.000 de hectare cultivate cu viţă-de-vie, primeşte anual aproape 3 milioane de turişti, potrivit lui Brigitte Bloch, director la Comitetul Regional de Turism al regiunii franceze Aquitaine.

Amelie Falcy-Cruise, proprietara unei podgorii de 30 de hectare în Medoc, care produce 120.000 de sticle de vin anual, apreciază că o podgorie poate deveni şi mai interesantă când pe lângă degustarea şi prezentarea procesului de producţie a vinurilor oferă turiştilor şi alt fel de modalităţi de petrecere a timpului.

"Am creat mai multe seminarii dedicate clienţilor. Unul dintre acestea presupune gustarea unor brânzeturi, care se potrivesc cu anumite sortimente de vin. Un alt workshop este legat de crearea propriului sortiment de vin, iar altul este dedicat femeilor, cărora li se oferă sfaturi legate de înfrumuseţare", a spus ea.

În medie, un vizitator ce face turul unor podgorii cheltuieşte în jur de 100 de euro pe zi.

Pentru menţinerea turiştilor în zonă pentru o perioadă mai lungă de timp, francezii com­bină turismul viticol cu cel cultural şi de rela­xare. După vizitarea podgoriilor, se orga­ni­zează deplasări la castele şi alte monumente din zonă, dar şi excursii cu vaporul pe râul Garrone.

Dacă în Franţa turismul viticol atrage milioane de turişti anual, în România, care are o suprafaţă de aproape 200.000 de hectare cultivate cu viţă-de-vie, ocupând locul cinci în topul ţărilor viticole europene, această formă de turism nu este exploatată prea mult.

Pe piaţa locală sunt înregistraţi oficial circa 1.000 de producători de vin. România a produs anul trecut 4,9 milioane de hectolitri de vin, în scădere cu 26% faţă de anul 2009.


Vinurilor româneşti le lipseşte promovarea în străinătate

Jean Valvis, care are 500 de hectare cultivate cu viţă-de-vie în România şi care pro­duce anual 1 milion de litri de vin, susţine că vinurilor româneşti le lipseşte promovarea în străinătate.

"Franţa, Chile şi Africa de Sud au construit ceva împreună, promovând la nivel global repu­taţia vinurilor pe care le produc. În Ro­mânia, asociaţiile profesionale nu au o strategie de promovare în străinătate. Săptămâna tre­cută am vorbit cu Valeriu Tabără (ministrul agriculturii) pentru a organiza o promovare a vinurilor", a spus Valvis.

El a mai declarat că pentru a atrage turişti într-o ţară de origine viticolă aceasta trebuie să asocieze vinurile cu agroturismul, cu pensiuni frumoase şi restaurante, unde se poate bea şi mânca. Mai mult, trebuie să se organizeze circuite culturale, pe lângă tururile de podgorii.

"Este nevoie de investiţii în infrastructură. Se pot face hărţi ale podgoriilor, având în vedere că în România sunt multe regiuni în care se produc vinuri. Sunt sigur că se vor face aceste hărţi, dar mă întreb oare în cât timp?"

Şi operatorii români din turism se plâng că lipsa de promovare a vinurilor româneşti în stră­inătate le îngre­unea­ză aducerea turiş­ti­lor stră­ini pe podgoriile din ţară.

Alexandra Grigore, proprietara agenţiei de turtism First Class Int, prezentă la Târgul de turism pentru pro­fe­sionişti organizat în Bor­deaux, susţine că dacă s-ar organiza şi în România astfel de târguri, ar putea încheia mai uşor cola­borări cu agenţii din străină­tate. "Încerc să or­ga­nizez pentru câţiva turişti germani un tur al podgoriilor din România, dar este foarte greu", a spus ea.


Într-un magazin cu o selecţie de 1.800 de vinuri, doar unu din România

La 30 de minute de Bordeaux, de-a lungul străzii care duce spre prestigioasa zonă Medoc, se întinde o podgorie de 26 de hectare, care atrage atenţia printr-o structură de câţiva metri înălţime, un magazin construit din oţel şi sticlă, pe care scrie La Winerie.

Această pro­prie­tate aparţine lui Philippe Raox, care primeşte pe pod­go­ria lui 100.000 de vizitatori anual.

Pe o suprafaţă de 1.000 de metri pă­traţi, magazinul pre­zintă o selecţie de 1.800 de vinuri pro­duse în Franţa, dar şi în alte ţări, ce se vând de la 5 euro până la 1.000 de euro.

Fiecare raft al magazinului atrage atenţia printr-un steag, care indică locul de producţie al vi­nului din sticlele ex­puse. Sub steagul României este pre­zen­tat doar un sin­gur vin, Prinţul Ştir­bei, care se vinde cu 21 de euro. "Clienţii care intră în magazin nu întreabă de vinuri româneşti, ci de cele din Franţa, Italia, Chile. Pe rafturi avem doar un brand ro­mânesc, pentru că alţi producători români nu ne-au făcut o solicitare pentru vânzarea vinu­rilor lor", spune Delphine You, respon­sabila de relaţia cu clienţii magazinului La Winerie.

Aproape 25.000 de sticle de vin se vând anual în acest magazin. Compania care administrează podgoria şi magazinul are afaceri de 12 milioane de euro.

Pentru a atrage clienţii în magazinul lor, fran­cezii de la La Winerie promovează degus­tarea mai multor vinuri, în urma căreia rea­li­zează "wine sign-ul" fiecărui client pentru 16 euro, adică profilul de băutor de vin.

După degustarea unei selecţii de şase vinuri şi completarea unui chestionar online, fiecare împătimit al vinurilor primeşte o fişă cu profilul în care se încadrează ca şi băutor de vinuri.

Unul din patru locuitori lucrează în industria vinului

Frederic Lefebvre, secretar de stat care se ocupă de turism, dar şi alte sectoare din economie, apreciază că turismul din Bordeaux (240.000 locuitori) reprezintă un noroc pentru Franţa având în vedere că 3 milioane din cei 80 de milioane de vizitatori pe care Franţa îi primeşte anual sunt atraşi de acest oraş. Unul din patru locuitori ai oraşului lucrează în industria vinului. "Datorită faptului că noi (autorităţile - n.red.) am lucrat cu operatorii privaţi din turism am reuşit să aducem touroperatori din China, Brazilia, Rusia, Japonia şi alte ţări, care să promoveze Franţa în ţările lor. Numărul clienţilor internaţionali a crescut cu 16% anul trecut".Toţi jucătorii din industria turismului au muncit pentru modernizarea oraşelor, dezvoltarea infrastructurii regiunii dar şi pentru calificarea personalului din hoteluri pentru a atrage mai mulţi turişti, este de părere Alain Rousset, preşedinte al Comitetului Regional de Turism al regiunii Aquitaine.


1.100 euro de persoană, un tur de cinci zile al podgoriilor

Sylvie Butler, directorul general al agenţiei de turism France a la Carte, care vinde tururi ce includ degustare de vinuri şi vizitare de podgorii, susţine că anul trecut agenţia de care se ocupă singură a obţinut o cifră de afaceri de 400.000 de euro şi un profit de 70.000 de euro.

"Un tur de cinci zile cu un autobuz privat, ce include vizitarea a două podgorii din Saint Emilion şi din Medoc, costă 1.155 de euro de persoană. Anul trecut am avut în special turişti din Australia şi Canada", a declarat ea. Sylvie Butler se aştepta ca la Târgul de turism profesionist Rendez Vous en France, ce s-a organizat pe 29-30 martie, să găsească mai multe agenţii de turism partenere în străinătate.

Şi Caroline Friou de la agenţia de turism Bordeaux 360 menţionează că turismul viticol din regiunea Aquitaine a adus prin agenţia la care lucrează aproape 1.500 de turişti din SUA, Brazilia, Japonia şi China anul trecut. Cel mai mic preţ pentru o astfel de excursie la această agenţie este de 400 de euro. La Rendez Vous en France 800 operatori din turism din afara Franţei au fost prezenţi, alături de cei 100 de operatori francezi din turism şi 665 experţi în turism. Aproape 19.000 de întâlniri de afaceri între operatorii din turism au avut loc în cadrul acestui târg.