Legislaţia inaplicabilă sau depăşită, punctul nevralgic în parteneriatul public-privat şi piaţa achiziţiilor publice

Autor: Iulian Anghel 12.04.2011

Legislaţia în domeniul achiziţiilor publice are încă lipsuri, deşi a fost modificată de nenumărate ori. Este nevoie ca Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) să fie extins.

Legea parteneriatului public-privat adoptată anul trecut este nefuncţională. Există încă complicităţi între instituţiile sta­tului care fac achiziţii şi companiile private şi de aici apar nu doar pierderile financiare ale statului, ci şi întreaga neîncredere în corectitudinea licitaţiilor, chiar dacă ele sunt corecte - acestea au fost câteva dintre concluziile seminarului "Eficienţa în achiziţii publice - o piaţă de 20 mld. euro anual. Cum poate fi scos din anonimat parteneriatul public-privat", organizat ieri de Ziarul Financiar în parteneriat cu Popovici Niţu & Asociaţii şi compania Octagon Contracting & Engi­neering.

Ce trebuie modificat în legea achiziţiilor publice - o piaţă de 20 mld. euro anual - cum funcţionează legea parteneriatului public-privat dorită de oamenii de afaceri, dar blocată pe undeva pe la Bruxelles, de ce nu se fac rapoarte zilnice privind cheltuielile statului, de ce nu sunt publicate ele pe internet, de ce statul, cel mai mare cumpărător, nu-şi foloseşte această putere făcând achiziţii în mod centralizat şi câştigând astfel - pentru că obţii întotdeauna un preţ mai bun când cumperi mai mult? Acestea au fost câteva dintre întrebările la care invitaţii ZF au încercat să răspundă.

Cristina Trăilă, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Moni­torizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP), prezentă la eveniment, a admis că sistemul de achiziţii publice are multe lipsuri provo­cate de cadrul instituţional incomplet, este grevat de prea multe instituţii, iar legile au fost modificate de prea multe ori.

Însă ea a anunţat că vor fi luate măsuri în continuare pentru o mai bună funcţionare. Între acestea se numără elaborarea unor norme care ar urma să standardizeze ce­rinţele de calificare şi documentaţia de atribuire a unui contract de achiziţie publică. Odată standardizate aceste cerinţe, ele nu vor mai putea fi contestate de competitorii înscrişi la licitaţie pentru obţinerea con­tractului de achiziţie publică, lucru care va conduce la stoparea avalanşelor de con­testaţii care întârzie încheierea unor con­tracte de achiziţie publică.

Numărul de contestaţii ale licitaţiilor de achiziţie publică venite din partea opera­torilor economici a crescut de la an la an, ajungând, în 2010, la 8.000, adică 15% din numărul total al procedurilor iniţiate în SEAP, de 61.000.

Ce spune despre asta Bogdan Lehel Lorand, şeful CNSC? Lorand crede că anul acesta numărul contestaţiilor se va stabiliza la aproximativ 7.000. "Nu ne putem aştepta ca problemele să dispară peste noapte. Sunt anumite reflexe care au rămas. Nu doar autorităţile sunt de vină, toate sunt făcute în complicitate cu ope­ratorii economici", a arătat el.

Alexandros Ignatiadis, director general al companiei Octagon Contracting & Engi­nee­ring, a susţinut că legislaţia se modifică prea des ("după ritmul de upgradare suntem mai avansaţi decât Microsoft"), arătând că cea mai mare problemă este lipsa asumării răspunderii din partea reprezentanţilor statului şi a unui sistem de evaluare şi penalizare.

Alin Ivan, membru al Asociaţiei Spe­cialiştilor în Achiziţii Publice din România (ASAPRO), a evidenţiat neîncrederea şi suspiciunea care înconjoară sistemul achiziţiilor publice, arătând că, în multe cazuri, autorităţile contractante sunt tratate incorect de către firmele interesate să participe la licitaţii şi asta pentru că nu cred în corectitudinea licitaţiilor.

Unul dintre subiectele dezbătute a fost ineficienţa legii privind parteneriatele de tip public-privat. Legea a fost adoptată anul trecut şi se află acum la Bruxelles care vrea să vadă dacă este în acord cu reglementările europene. Bruxellesul este nemulţumit de lege, în vreme ce specialiştii prezenţi la seminarul ZF au susţinut că ea este chiar nefuncţională.

Florian Niţu, managing partener al Popo­vici Niţu & Asociaţii, specialist pe achiziţii pu­bli­ce, a afirmat că este inaplicabilă pentru că este extrem de schematică, foloseşte noţiuni noi şi gre­şite, nu foloseşte termeni consecvenţi, drept ur­mare, spune el, nu poţi folosi parteneriarul public-privat dacă nici măcar nu îi înţelegi noţiunile.

"O lege a parteneriarului public privat trebuie să privească proiecte complexe, de pildă construcţia unui aeroport", a arătat el.

Mihai Ianciu, vicepreşedinte al UTI, a opinat că parteneriatul public-privat este greu de aplicat inclusiv din cauza atmosferei din zona publică. Contează foarte mult climatul de business şi declaraţiile publice. Când faci declaraţii contradictorii este greu să atragi finanţare, a arătat el.

Liviu Drăgan, CEO al TotalSoft, a pledat pentru extinderea achiziţiilor publice în SEAP, arătând însă că pentru asta este nevoie de finanţare care acum nu există.

CRISTINA TRĂILĂ, preşedinta Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP)

BOGDAN LEHEL LORAND, preşedintele Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC)

ALEXANDROS IGNATIADIS, director general al Octogon Contracting & Engineering

FLORIAN NIŢU, managing partener al Popovici Niţu & Asociaţii

LIVIU DRĂGAN, CEO al TotalSoft

MIHAI IANCU, vicepreşedinte al UTI

LAURENŢIU PLOSCEANU, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor în Construcţii