Stefanel renunţă la magazinul de pe Calea Victoriei, primul simbol al capitalismului de după ’90. Contractul de închiriere încheiat în 1991 pe 20 de ani a expirat

Autor: Cristina Roşca 12.04.2011

Stefanel, primul magazin de fashion deschis în România după Revoluţie, se va muta în mai de pe Calea Victoriei. Se încheie astfel o epocă în retailul de îmbrăcăminte.



Stefanel, primul brand străin care a pariat pe România la începutul anilor '90, va închide în luna mai a acestui an magazinul de pe Calea Victoriei, inaugurat în 1991 în urma unui contract de închiriere pe 20 de ani semnat cu firma Universal, controlată in­direct în prezent de oamenii de afaceri Puiu Popoviciu şi Radu Dimofte.

În momentul intrării pe piaţa locală a brandului Stefanel, niciun alt brand de modă străin nu îşi făcuse curaj să se uite măcar către România. A fost nevoie de 15-20 de ani pentru ca nume precum Zara sau H&M să intre pe piaţa locală. Ultimul intrat, brandul suedez H&M, venit la distanţă de două decenii faţă de Stefanel, marchează începutul unei noi ere. Dacă în '91 Stefanel devenea simbolul capitalismului românesc, în 2011 H&M marchează începutul erei hainelor ieftine, a volumelor mari de vânzări şi a supremaţiei mallurilor.

"Magazinul în care îşi desfăşoară activitatea brandul Stefanel va fi închis în luna mai 2011 ca urmare a încetării dreptului de utilizare a imobilului situat în Bucureşti, Calea Victoriei, nr. 81-83, sector 1. SC Universal SA a încheiat un contract de închiriere pentru acest spaţiu începând cu luna iunie 2011", au spus reprezentanţii Universal, proprietarul spaţiului, care nu au dat însă detalii despre noul chiriaş. Potrivit unor surse din piaţă, locul magazinului Stefanel va fi luat de retailerul britanic de lux Burberry, care va fi adus în sistem de franciză de fondul de investiţii Global Eye.

Reprezentanţii Stefanel confirmă închiderea magazinului şi anunţă relocarea acestuia, însă nu dau detalii despre noul spaţiu unde acesta va fi amplasat.

Cu zece magazine în prezent, Stefanel are vânzări anuale în jurul a 5,5 milioane de euro în România, adică o medie de 550.000 de euro/magazin, de câteva ori mai mică decât a unui brand de volum precum H&M, unde vânzările trec de 3 milioane de euro/unitate. Cu toate acestea, clientul Stefanel lasă în medie 2.000 de euro pe sezon pe produse cum­părate din magazin, în timp ce bonul mediu de casă cuprinde cel puţin 3 produse.

"Îmi pare rău că se închide magazinul Stefanel de pe Calea Victoriei. Acesta este un brand care a crescut ca imagine în timp", spune Cristina Bâtlan, acţionar în cadrul producătorului de pantofi şi genţi Musette.