6 constructori români şi 11 străini vor face 183 km de autostrăzi

Autor: Andreea Mioara Neferu 12.04.2011

Şase constructori români şi unsprezece străini au fost declaraţi ieri câştigători ai celor nouă loturi de autostrăzi de pe ruta Nădlac-Sibiu, pe care Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) le-a scos la licitaţie la finalul anului trecut.

Constructorii câştigători au depus oferte cu o valoare cumulată de circa 1 miliard de euro, deşi CNADNR estimase că cele nouă loturi de autostrăzi vor costa mai mult, adică 1,4 mld. euro. Cu alte cuvinte, cei 183 de kilometri de autostrăzi vor costa, în medie, 5,4 milioane de euro fiecare.

Printre câştigători se numără şi unele dintre cele mai mari companii locale de construcţii, care au reuşit să aibă afaceri cumulate de sute de milioane de euro chiar şi pe timp de criză: Romstrade, controlată de omul de afaceri Nelu Iordache, Spedition UMB şi Tehnostrade (ambele companii fiind deţinute de Dorinel Umbrărescu), Straco Grup (Alexandru şi Traian Horpos) sau Euroconstruct Trading '98 (Dan Besciu şi Sorin Vulpescu).

Piaţa construcţiilor a înregistrat în anii 2009 şi 2010 un declin cumulat de 40%, iar investiţiile Transporturilor în infrastructură au fost considerate de mulţi dintre reprezentanţii constructorilor gura de oxigen de care aveau nevoie pentru a-şi revigora businessurile.

Cei 183 de kilometri de autostrăzi sunt incluşi în Coridorul IV paneuropean şi vor beneficia de finanţare europeană în proporţie de 85%, restul fiind contribuţie a guvernului român. "Ofertanţii au la dispoziţie zece zile pentru a contesta rezultatele licitaţiilor", au transmis reprezentanţi ai CNADNR.


Niciuna dintre companiile româneşti nu a câştigat însă licitaţiile pe cont propriu, dar nici nu a participat astfel, fiind nevoite să intre în consorţii cu constructori străini pentru a-şi spori şansele.

Pe de altă parte, companiile străine au concurat şi singure, austriecii de la Alpine şi de la Strabag adjudecându-şi fiecare câte un contract de 93 milioane de euro, respectiv 134 milioane de euro fără TVA. De altfel, Strabag a câştigat anul trecut cele mai mari două contracte de şosele atribuite de stat, cu o valoare cumulată de 270 milioane de euro fără TVA. La aceste proiecte însă, austriecii au participat în consorţiu cu firme româneşti. Construcţia autostrăzii Deva-Orăştie, considerată cea mai "consistentă" licitaţie de infrastructură de anul trecut, va fi realizată pentru 180 milioane de euro fără TVA de către Strabag alături de Straco Grup, companie românească controlată de Alexandru şi Traian Horpos.

De altfel, Straco reuşeşte să stabilească o premieră pentru firmele româneşti de profil, în condiţiile în care CNADNR a anunţat ieri că a câştigat alături de italienii de la Studio Corona cel de-al doilea lot al autostrăzii Orăştie-Sibiu, cu o lungime de 19,7 kilometri şi un cost de 91,8 milioane de euro.

Italienii de la Tirrena Scavi, Societa Italiana per Condotte d'Acqua şi Cossi Construzioni vor construi în consorţiu două loturi de autostrăzi, cu o lungime totală de 53 de kilometri, pentru 270 de milioane de euro. De altfel, cele trei firme italieneşti se apropie cel mai mult de renumitele standarde de cost ale Ministerului Transporturilor, în condiţiile în care vor construi lotul 2, de 25,6 kilometri, de pe autostrada Timişoara-Lugoj pentru 4,1 milioane de euro pe kilometru.

În urmă cu o lună, consultanţii din construcţii susţineau că, în condiţiile competiţiei acerbe pentru cele patru autostrăzi din vestul ţării, preţurile cu care vor veni constructorii la licitaţie vor fi cu cel puţin 10-15% mai mici decât cele estimate de CNADNR. Constructorii câştigători au venit însă cu preţuri cu aproape o treime mai mici.

Licitaţiile pentru cele patru autostrăzi din vestul ţării (Nădlac - Arad, Timişoara - Lugoj, Lugoj - Deva, Orăştie - Sibiu) au atras interesul a peste 100 de companii, care s-au grupat în general în consorţii, depunând în total 64 de oferte.

Numărul intenţiilor de participare pentru contractele estimate la 1,4 mld. euro a fost de patru mai mare decât în cazul licitaţiilor trecute. Companiile au depus oferte în consorţii de 2-3 companii, însă în unele cazuri numărul a ajuns chiar şi la 6.

Până în prezent construcţiile de autostradă au fost câştigate în cea mai mare parte de constructori străini. Pe de altă parte, constructorii autohtoni şi-au adjudecat o serie de contracte de întreţinere sau reabilitare de autostrăzi în ultimii ani. Spre exemplu, tot Straco Grup, în consorţiu însă cu Delta ACM 93 (controlat de Floarea Diaconu) şi Romstrade, a câştigat anul trecut contractul pentru întreţinerea autostrăzii Bucureşti - Piteşti şi a centurii Piteşti în valoare de 23,6 milioane de euro.

Anunţul privind câştigătorii celor 183 de kilometri de autostradă vine la doar o zi de la rezilierea contractului pentru tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia, construit de francezii de la Colas, după ce compania a cerut suplimentarea valorii contractului iniţial de 224 milioane de euro cu 16 milioane de euro.