Nu avem destule magazine - stocul spaţiilor de retail din România raportat la numărul de locuitori,de 4 ori sub media europeană

Ziarul Financiar 13.04.2011

Dezvoltarea de centre comerciale în Europa va viza în 2011 şi 2012 mai ales state din centrul şi estul continentului, unde sunt puţine astfel de imobile, iar România mai poate absorbi aproape 800.000 mp de spaţii noi, stocul la 1.000 de locuitori fiind de patru ori sub media europeană, potrivit DTZ.

"În România, stocul de retail modern la mia de locuitori se situa la nivelul de 64 mp la finele anului 2010, aproape de patru ori sub media europeană, 238 mp. O analiză realizată de DTZ Echinox în trimestrul al treilea din 2010 estimează că piaţa românească mai poate absorbi 784.000 mp de spaţii moderne de retail până la saturaţie, luând în calcul stocul la zi, veniturile medii ale populaţiei, rata şomajului, nivelul consumului şi statisticile principalelor ţări din regiune. Dacă în ţările din CEE, având media salariului mediu net de 618 euro - media stocului la 1.000 locuitori este de 204 mp, în România (unde salariul mediu net este de aproximativ 50% din cel înregistrat în ţările comparabile) atunci şi nivelul de saturaţie al pieţei spaţiilor moderne de retail va fi înregistrat în momentul atingerii unui nivel de 100 mp la 1.000 locuitori", a declarat într-un comunicat Bogdan Sergentu, Head of Valuations and Consulting la DTZ Echinox.

Potrivit datelor companiei de consultanţă imobiliară, stocul modern din România totaliza în ultimul trimestru al anului trecut 1,38 milioane mp.

DTZ Research previzionează în 2011 şi 2012 un interes crescut din partea investitorilor faţă de oportunităţile de creştere a valorii investiţiilor, pe pieţele de centre comerciale mai mari şi mature din Europa, conform unui studiu recent - Property Times European Shopping Centre.