A menţinut veniturile cu investiţii de 60 de milioane de euro

Autor: Cristina Rosca 13.04.2011

Patrice Lespagnol, 52 de ani, cel care a condus în ultimii trei ani operaţiunile din România ale gigantului francez Carrefour, a preluat conducerea subsidiarei din Grecia, urmând a fi înlocuit de către François-Melchior De Polignac.

Lui Lespagnol i-a fost încredinţată o afacere de aproape 2,7 mld. euro, cât reprezintă vânzările Carrefour pe pieţele din Grecia şi Cipru (cele două ţări sunt analizate împreună în raportul financiar anual al Carrefour), ţări în care francezii au 521 de magazine, dintre care 256 de magazine de proximitate, 227 de supermarketuri şi 38 de hipermarketuri.

Ce a realizat Lespagnol pe piaţa locală? Lespagnol a preluat funcţia de director executiv al Carrefour România în aprilie 2008, când economia era încă în perioada de boom.

Anul 2008 a fost totodată cel mai bun an pentru Carrefour România, în condiţiile în care cifra de afaceri a fost de 1,19 mld. euro, în creştere faţă de 866 mil. euro în anul anterior, cu un total de 40 de magazine.

La scurt timp după venirea lui Lespagnol economia româneas­că a intrat în recesiune, consumul a început să scadă, iar veniturile Carrefour au intrat pe o pantă descendentă. Totuşi, francezul a continuat extinderea reţelei, dar s-a axat în primul rând pe segmentul de supermarketuri, astfel că la sfârşitul mandatului lasă o reţea de 58 de unităţi. O altă măsură luată de Lespagnol a fost renunţarea anul trecut la brandul Carrefour Express în favoarea Carrefour Market, sub care sunt operate acum toate supermarketurile grupului.

Carrefour a ajuns la o reţea de 35 de supermarketuri în prezent în România, faţă de circa 19 la finalul lui 2008, iar în aceeaşi perioadă retailerul francez a deschis şi două hipermarketuri, ajungând la un total de 23 de uni­tăţi, în urma unor investiţii estimate la circa 60 de milioane de euro.

Acesta a fost preţul plătit pentru a menţine vânzările companiei la un nivel apropiat, scăderea afacerilor de anul trecut fiind de doar 0,4%.

Pe de altă parte, pentru eficientizarea reţelei în 2009 francezii au închis hipermarketul din proiectul Armonia Brăila, pentru ca un an mai târziu să fie închise şi trei supermarketuri, în Hunedoara, Baia Mare şi Turda.

Pentru acest an Carrefour a anunţat deschiderea a două hipermarketuri - în Botoşani şi Bucureşti - şi continuarea procesului de expansiune pe segmentul supermarketurilor, fără a preciza numă­rul de magazine care urmează a fi inaugurate.

Cel care se va ocupa de extinderea Carrefour în România va fi François-Melchior De Polignac, în vârstă de 38 de ani, care a preluat funcţia de director executiv Carrefour România.

El preia astfel businessul de 1,13 mld. euro al retailerului francez în România şi va trebui totodată să coordoneze lansarea pe piaţa locală a unui nou format de magazin.

Patrice Lespagnol