Cum reuşeşte şeful Loteriei să facă profit din dorinţa românilor de a se îmbogăţi peste noapte
Autor:
Anca Barbulescu
14.04.2011
Până în 2013, Gheorghe Benea are în mână una dintre cele mai
mari fabrici de bani din economie: Loteria Română, o afacere de
sute de milioane de euro anual.
Din biroul aflat la etajul şase al clădirii în care se află sediul central al Companiei Naţionale Loteria Română, la intersecţia unor străduţe înguste, în apropiere de Piaţa Unirii, Gheorghe Benea nu vede pe fereastră altceva decât blocuri şi maşini parcate înghesuit şi haotic.
Ar fi de aşteptat să fie cu totul altfel, dar omul care are pe
mână una dintre cele mai puternice fabrici de cash din economia
românească nu pare să fie foarte deranjat de acest lucru. Pentru
că, de obicei, nici n-are prea multă vreme să admire peisajul,
scrie revista BUSINESS Magazin în numărul din această
săptămână.
Când a preluat poziţia de preşedinte al companiei de stat, la
început de 2009, înlocuind-o pe Liliana Mincă, Benea visa să
conducă Loteria ca pe o firmă privată.
"S-a dovedit a nu fi chiar
atât de simplu", spune acum managerul în vârstă de 57 de ani într-o
discuţie cu BUSINESS Magazin. Însă nu pentru că ar fi mai greu de
coordonat decât orice altă companie, ci pentru că orice pas
presupune multă birocraţie, iar mişcarea angrenajelor pentru o
decizie cât de mică este atât de greoaie încât timpul până la
realizare poate ajunge să se măsoare în luni, dacă nu chiar ani. Un
timp pe care Benea nu pare foarte dispus să-l accepte, pe de-o
parte pentru că uneori este mai fezabil să renunţi la un proiect
decât să aştepţi să fie pus în aplicare, iar pe de altă parte
pentru că mandatul său se încheie peste doi ani şi planurile pe
care le are pentru Loterie încap cu greu în acest interval: "În
momentul în care vorbeşti de un brand naţional, te aştepţi ca
lucrurile să meargă ca unse. Dar vorba «în afară e vopsit gardul şi
înăuntru leopardul» se potriveşte în multe privinţe".
N-a fost simplu nici din punct de vedere financiar. După 21 de
ani în diverse poziţii de conducere în fabrici de celuloză şi
hârtie din ţară, Gheorghe Benea a fost forţat să-şi schimbe punctul
de vedere asupra obiectivelor economice ale unei companii. Orice
afacere se concentrează pe maximizarea profiturilor, însă, pentru
Loteria Română, mai importante s-au dovedit a fi veniturile care
ajung la jucători sub formă de premii sau la stat prin contribuţii
la buget, chiar şi cu preţul diminuării profitului, la nevoie.
"Recunosc, mi-am nuanţat destul de mult opinia şi obiectivele pe
care le aveam la început", spune Benea, mai ales acum, în contextul
crizei.
Să conduci una dintre companiile cu cei mai mulţi bani lichizi
din economie, o adevărată maşinărie de cash într-o piaţă în care
patru firme din cinci au probleme din acest punct de vedere, nu
este însă deloc puţin lucru. În fond, expresia "cash is king" este
cât se poate de adevărată, iar mulţi manageri şi antreprenori sunt
dispuşi la aproape orice pentru a asigura lichidităţi, de la
restructurări, schimbări în portofoliul de produse sau diminuare a
costurilor şi până la adaptarea strategiei în ansamblu la noile
condiţii de piaţă.
"Loteria stă pe mulţi bani lichizi şi nu are probleme din
acest punct de vedere. Este aşadar o sursă importantă de cash
pentru bugetul de stat şi susţinută prin măsuri corespunzătoare",
spune Benea, la prima vedere un om modest, dar cu legături în lumea
politică (a fost membru PSD şi actual PDL), care nu caută să
epateze nici prin ţinută şi nici prin biroul care, în afară de
dimensiuni, nu trădează cu nimic poziţia pe care o deţine în cea
mai râvnită afacere a statului român. De altfel, un singur obiect
lasă de înţeles cu ce anume se ocupă managerul, o bilă de loterie
cu numărul 17, ziua sa de naştere şi un număr care până acum
i-a purtat noroc, pe care a primit-o cadou în preajma
aniversării şi care şi-a găsit de atunci loc pe biroul său.
Ce-i drept, n-a fost ferită de criză nici Loteria, cu toate că
se spune că, în vremuri dificile din punct de vedere economic, cel
mai bine o duc jocurile de noroc şi băuturile alcoolice. Problemele
au început abia anul trecut, când mediul privat era deja puternic
afectat de probleme financiare, dar când apăreau şi primele semne
de revenire. "2009 a fost un an de vârf pentru companie, iar 2010 a
adus într-adevăr venituri mai mici, însă, printr-o politică
prudentă de cheltuieli, profiturile s-au menţinut la un nivel
constant", spune preşedintele Companiei Naţionale Loteria
Română.
Creşteri şi scăderi
În monedă naţională, compania a avut în 2009 cel mai frumos
bilanţ contabil din ultima perioadă, cu încasări de 1,4 miliarde de
lei, în creştere cu aproape 15% faţă de anul precedent şi un profit
net de 150 de milioane de lei care s-a majorat faţă de 2008 cu
aproape 32%.
În euro însă, lucrurile n-au mai arătat la fel de bine, având
în vedere minusul de aproape zece milioane de euro din cifra de
afaceri, până la 336,7 milioane de euro; profitul mai mare cu
aproape 15 procente raportat la moneda europeană, de 35,6 milioane
de euro, a fost suficient să compenseze.
În ansamblu, anul trecut a fost unul destul de prost pentru
jocurile loteristice. S-a făcut simţită destul de mult scăderea
puterii de cumpărare, precum şi scăderea consumului pe fondul
banilor mai puţini la salariu, al precauţiei vizavi de cheltuieli
şi al eforturilor de a economisi cât de puţin pentru vremuri chiar
mai grele.
Loteria Română a tras linie cu o cifră de afaceri în minus
indiferent de moneda luată în calcul, mai exact de 1,1 miliarde de
lei (262,2 mil. euro). Scădere care s-a resimţit nu numai în cadrul
companiei, ci şi în economie, pentru că o bună parte din această
sumă merge către bugetul de stat, ceea ce a însemnat prin urmare şi
aici încasări mai mici faţă de anul precedent. Mai precis, suma în
cauză a fost de 116 milioane de lei (27,6 milioane de euro), de
patru ori mai mult decât cele 31 de milioane de lei (7,3 milioane
de euro) pe care le reţine compania drept sursă de finanţare a
activităţii, ceea ce reprezintă mai puţin de 15% din totalul
plăţilor pe care le face anual - la buget şi pentru finanţarea
obiectivelor stabilite prin lege, dar şi a proiectelor culturale
sau sportive. "Dincolo de venituri, inclusiv un profit mai mare
înseamnă în final sume în creştere alocate la bugetul de stat şi
folosite drept investiţii în diverse activităţi din piaţă", explică
Gheorghe Benea. Conform legii, două procente din toate încasările
companiei merg către Fondul Cultural Naţional, instituţie publică
aflată în subordinea Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional, iar din profitul contabil rămas după deducerea
impozitului pe profit al Loterieri Române, cel puţin 60% se
repartizează pentru finanţarea construcţiei de locuinţe pentru
tineret şi săli de sport.
Profitabilitatea în sine nu este însă o problemă pentru
companie, mai ales având în vedere marja de peste 30 de procente,
peste nivelul mediu din multe sectoare ale economiei, ci tocmai
veniturile pe care Benea are în plan să le crească concomitent cu
marja de profit estimată să ajungă anul acesta la peste 35%. "Ar
trebui să încheiem anul cu un avans al încasărilor", spune
preşedintele fără a preciza totuşi dacă revenirea va fi cel puţin
la nivelul lui 2009.
De unde va veni creşterea?
O variantă ar fi atragerea unui număr mai mare de jucători
spre produsele existente ale companiei.
Cea mai sigură metodă ar fi premii mai mari, dar aici se
formează un soi de cerc vicios - premiile nu pot fi mai consistente
dacă nu există jucători mai mulţi şi implicit venituri în creştere,
iar jucătorii nu vor fi atraşi spre astfel de jocuri de noroc câtă
vreme potenţialul de câştig este mai redus decât înainte sau în
alte ţări europene. Anul trecut premiile au însemnat 61% din
veniturile Loteriei Române, în pondere mai mare faţă de media de
55% din anii precedenţi, creştere doar procentuală însă, având în
vedere încasările mai mici. Mai exact, anul trecut au fost plătite
premii totale de 176 de milioane de euro, în timp ce în 2009 suma
ajungea la peste 190 de milioane de euro.
"Calculul final e cât se poate de simplu: cu cât sunt mai mari
veniturile, cu atât cresc şi sumele puse la bătaie drept premii",
rezumă Benea, cu explicaţia că Loteria Română este obligată să
acorde premii anuale ca procent din venituri, de 70% în cazul
videoloteriei (aparatele de jocuri de noroc) sau de 40-50% pentru
jocurile loteristice. Cu toate acestea, calculul depinde de
apetenţa consumatorilor pentru jocurile de noroc. La extragerile 6
din 49, potenţialul de joc al românilor este estimat la circa 14
milioane de variante, dar săptămânal se joacă ceva mai puţin de
două milioane. Potenţialul este plauzibil raportat la numărul de
români care ar putea juca la loterie, ţări precum Bulgaria sau
Ungaria fiind cel mai bun exemplu. Acolo un număr mai mic de
locuitori cumpără mai multe variante la un joc loteristic similar.
La noi acest potenţial este nevalorificat, în parte şi pentru că
românii nu au cultura unor asemenea jocuri de noroc.
Jocurile de tip loto înseamnă acum doar 40% din venituri, cea
mai mare pondere aparţinând videoloteriei (58%), în timp ce restul
revine lozurilor, pariurilor şi loteriei pasive.
Birocraţia încurcă şi firmele de stat
Unul dintre pariurile Loteriei Românie este introducerea unei
loterii internaţionale, EuroLoto, în primă fază ca rezultat al unei
colaborări cu loteria din Spania, coautoare a renumitei
EuroMillions.
"Am avansat destul de repede cu pregătirile tehnice şi
economice, însă ne-am încurcat în partea birocratică legată de
fiscalizare", spune Benea. Prima extragere europeană ar fi
trebuit să aibă loc cu ocazia sărbătorilor de Paşte din acest an,
dar mai plauzibil pare să fie acum finalul anului. Aşteptările sunt
însă foarte mari pentru EuroLoto. Dat fiind că premiul minim este
de cinci milioane de euro, sumă care la extragerile 6 din 49 se
acumulează după mai multe luni fără câştigător, românii ar trebui
să fie îndemnaţi să cumpere mai des bilete la loto. "Poturile pot
ajunge şi la 45 de milioane de euro, pe când în România cel mai
mare premiu de până acum s-a situat sub 12 milioane de euro", spune
Dragoş Bădiţă, şeful de marketing al Companiei Naţionale Loteria
Română.
Pe termen mai lung, planurile ar fi ca loteria internaţională
să fie extinsă şi în alte ţări europene, primele pe listă fiind
cele vecine - Moldova, Ungaria sau Bulgaria - urmate apoi de ţări
cu loterii naţionale de anvergură, precum Italia. Nu în ultimul
rând, o soluţie pentru creştere ar putea fi dată inclusiv de
extinderea prezenţei în piaţă. În alte ţări europene există în
medie o agenţie loto la fiecare 1.100 de locuitori, dar în România
raportul este mai degrabă de unu la 11.000.
Citiţi materialul complet în revista Business Magazin - www.businessmagazin.ro