Întârzierea programului „Rabla“ readuce piaţa auto pe minus

Autor: Bogdan Alecu 14.04.2011
Casarea maşinilor mai vechi de zece ani a demarat la finele lunii martie, dar rezultatele programului încă nu se văd în vânzări.


Vânzările de autovehicule de pe piaţa locală au înregistrat un declin de aproape şase pro­cente în primul trimestru al acestui an, la aproape 17.900 de unităţi, po­tri­vit statisticilor jucătorilor din piaţa auto.

Scăderea din primul trimestru vine în contextul în care în martie vânzările de autovehicule au înregistrat un declin de peste 30%, la 7.200 de unităţi.

Diferenţa de peste 30 de procente între luna martie din acest an şi cea de anul trecut se datorează în principal amânării pro­gra­mului "Rabla" care acum a demarat pe 18 martie, în timp ce anul trecut a pornit la finele lunii fe­bruarie.

"Anul acesta programul de casare a înce­put mai greu. Ceea ce împiedică acum este piaţa "gri" a voucherelor. Cei care casează ma­şinile şi tranzacţionează tichetele valorice le ţin pentru a obţine un preţ cât mai mare", spune Alin Tapalagă, şeful Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche România, cel mai mare jucător de pe piaţa de profil. Ta­pa­lagă a subliniat că cei care au casat maşini sau deţin vouchere au mărit preţurile acestora de la 1.200 de lei anul trecut până la peste 1.700 de lei.

Declaraţiile şefului Porsche Inter Auto sunt susţinute de statisticile Administraţiei Fondului pentru Mediu.

La aproape trei săptămâni de la de­ma­ra­rea programului din acest an s-au casat peste 16.100 de rable, dar încă niciun dosar nu a fost aprobat de AFM şi implicit nicio maşină nu s-a livrat încă în cadrul pro­gramului.

Pe fondul întârzierii programului "Rabla" jucătorii din auto estimau la înce­putul lunii trecute un declin de aproape 50% comparativ cu perioada similară a anului trecut şi un volum de aproximativ 4.000-4.500 de autoturisme, volum similar lunii februarie. Piaţa a revenit pe un trend ascendent, dar numai faţă de lunile anterioare. Vânzările de maşini la nivelul lunii martie a atins un nivel de aproximativ 6.100 de autoturisme, cu 35 de procente sub nivelul lunii martie din 2010, dar în creştere cu apro­xi­mativ 50 de procente faţă de luna februarie.

"Vânzările din martie au fost bune, atât în ceea ce priveşte Porsche Inter Auto, cât şi piaţa totală, volumele fiind peste cele înregistrate în primele două luni, cu toate că încă nu demarase programul de casare", a spus Tapalagă.

Mai mult, companiile au susţinut piaţa auto din primul trimestru nu numai prin achiziţiile de autoturisme, ci şi prin cele de utilitare, care la nivelul lunii trecute au trecut de 1.100 de unităţi.

Potrivit lui Fabrice Cambolive, ad­mi­nis­tra­torul unic al Renault Nissan Ro­mânia, scă­derea mai mică a vânzărilor de auto­vehicule la nivelul lunii martie a fost posibilă în principal ca urmare a dina­mis­mului vânzărilor de vehi­cule utilitare.