Compania de Drumuri a cerut constructorilor penalităţi de circa 40 de milioane de euro
Compania de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a solicitat, în poerioada septembrie 2010 - martie 2011, penalităţi de circa 40 milioane euro de la nouă companii din România şi din străinătate, precum Colas - Franţa, FCC Construccion - Spania şi Astaldi - Italia, pentru diverse nereguli.
Cele mai mari penalităţi, însumând 16,08 milioane euro, a primit Colas, care urma să construiască tronsonul de autostradă Cernavodă-Medgidia. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) impută companiei franceze netransmiterea programului de lucru, oprirea lucrărilor de către Inspectoratul de Stat în Construcţii, neîndeplinirea obligaţiilor de a expropria terenuri, întârzieri la proiectarea variantei alternative a traseului şi la obţinerea autorizaţiei de construcţie, a anunţat Ministerul Transporturilor, printr-un comunicat.
Din cauza acestor nereguli, Ministerul Transporturilor a reziliat contractul cu compania franceză.
Consorţiul FCC Construccion-Astaldi, care realizează centura
Constanţa, a fost notificat să plătească 12,38 milioane euro,
pentru relocarea utilităţilor, care necesită terenuri
suplimentare.
FCC a mai primit o notificare, în consorţiu cu firma germană Porr
Technobau, de 1,59 milioane euro, pentru întârzieri în finalizarea
proiectului tehnic şi în execuţia lucrărilor conform programului de
lucrări aprobat la centura Arad.
Asocierea Egis Route - Egis BCEOM, care lucrează la sectorul de
autostradă Timişoara-Arad, a fost notificată că trebuie să
plătească 8,23 milioane euro pentru erori în elaborarea detaliilor
de execuţie, modificare proiect fără acceptul CNADNR, lipsa
identificării utilităţilor la nivel documentaţii licitaţie, erori
în elaborarea documentaţiilor cadastrale (suplimentare valoare
servicii juridice şi valoare suprafeţe terenuri) şi pentru atacarea
asigurării profesionale.
Totodată, CNADNR susţine că Astaldi, care modernizează drumul
naţional dintre Arad şi Oradea (DN 79), a primit un avans pe care
nu l-a putut justifica prin lucrări executate până la sfârşitul
anului 2009 şi astfel a fost somată să achite penalităţi de 1,5
milioane euro.
Alt exemplu este asocierea Carena-Tunele Braşov, care nu a finalizat la timp modernizarea podului de pe DN 12 la Straja, penalităţile cerute fiind în sumă de 13.458 euro.
Celelalte firme sancţionate, prin penalităţi de câteva zeci de mii de euro, sunt Egis România şi WSP Suedia.
Ministerul face referire şi la o sumă de 2,15 milioane euro câştigată în arbitraj împotriva firmei Secol, pentru contractul de reabilitare a DN65 şi unele proiecte finanţate de BIRD.