Şi reducerile au preţul lor: românii au plătit 3 mil. euro pentru vouchere în doar trei luni

Autor: Anca Barbulescu 17.04.2011

De la începutul anului, românii au cheltuit trei milioane de euro pe site-urile care vând cupoane de reduceri, scrie revista BUSINESS Magazin, în numărul de săptămâna aceasta.



Intrarea la finalul anului trecut pe piaţa din România a Groupon, cea mai mare companie care vinde cupoane de reduceri din lume, n-a făcut decât să deschidă şi mai mult apetitul consumatorilor pentru astfel de oferte.

Pe scurt, criza, veniturile mai mici şi dorinţa oamenilor de a economisi pentru vremuri şi mai grele au dus la apariţia unei pieţe noi, care a prins elan de la bun început şi a dat speranţe multor afaceri mici din ţară că există şanse să se întoarcă încasările şi clienţii de altădată.

Românii au cheltuit aproape trei milioane de euro pe astfel de site-uri care vând cupoane de reduceri în primele trei luni din acest an. Numai în martie, sumele alocate în această direcţie s-au ridicat la 1,13 milioane de euro, în creştere cu 62,9% faţă de luna precedentă, când nivelul a fost de 0,71 de milioane de euro, potrivit unui raport realizat de Byte Flux, o agenţie de web şi dezvoltare software care a lansat la începutul acestui an agregatorul de oferte disponibile pe mai bine de 40 de surse de cupoane Redutti.ro.

În acest ritm, piaţa ar urma să încheie 2011 la o valoare de cel puţin 12 milioane de euro, însă mai plauzibilă pare o estimare spre 15 milioane de euro, în condiţi­ile în care perioada sărbătorilor de Paşte şi de Crăciun aduce în mod tradiţional afaceri în creştere pentru comercianţi, iar cupoanele de reduceri sunt deja folosite drept cadouri pentru persoane apropiate.

Site-uri precum Groupon, FunDeal sau Zumzi publică zilnic una sau mai multe oferte cu reduceri de cel puţin 50% faţă de preţul obişnuit practicat de furnizorii de servicii, diminuare convenită cu aceştia din urmă după negociere. Din preţ, vânzătorul de cupoane reţine un comision care înseamnă practic câştigul, iar restul merge la furnizor. De regulă, comisionul se învârte în jurul a 30-40 de procente din total, ceea ce înseamnă, de cele mai multe ori, că furnizorul serviciilor nu îşi acoperă nici măcar costurile. Câştigul în cazul din urmă vine din simplul fapt că firma atrage o bază de clienţi şi mizează pe fidelizarea lor, lucru care încă nu prea se întâmplă. Abordarea ar trebui să fie însă cu totul alta, lucru care explică de ce ofertele actuale sunt în multe cazuri prost gândite. Logica ar fi ca ele să acopere momente moarte ale afacerii, ore sau zile în care clienţii nu vin şi nu un interval de câteva luni în care consumatorii pot alege când să beneficieze de serviciu.

Deocamdată, companiile care acceptă să publice oferte pe site-uri precum Groupon se gândesc mai degrabă să atragă cât mai mulţi clienţi. Prin urmare, reducerile sunt împinse cât se poate în extrema de sus, iar preţurile pentru servicii de altfel costisitoare ajung la valori modice de câţiva lei. Spre exemplu, unul dintre cele mai vândute cupoane din acest an a fost un abonament la o sală de fitness care a costat un leu pentru opt şedinţe. Lesne de intuit faptul că aproape 3.000 de consumatori, câţi au cumpărat cuponul de reducere, au ajuns să se calce la propriu pe picioare pe perioada valabilităţii ofertei.

În total, numai în luna martie au fost vândute aproape 120.000 de cupoane pentru puţin peste 1.300 de oferte, adică în medie 90 de clienţi pentru fiecare ofertă şi un preţ de aproximativ 40 de lei pentru fiecare cupon. Cele mai multe dintre aceste oferte sunt pentru servicii de îngrijire personală, dovadă şi cheltuielile de peste 343.000 de euro pentru astfel de cupoane numai luna trecută, urmate de servicii medicale, cu o cotă de 30,5% din vânzările totale de cupoane şi excursiile în ţară şi în străinătate, care au cumulat în martie vânzări de 150.000 de euro, potrivit statisticilor agenţiei Byte Flux.

Oferta cu cele mai mari încasări, spre exem­plu, a fost un implant dentar cu coroană ceramică pentru care consumatorii au plătit 657 de lei în loc de 3.130 de lei, încasările totale prin FunDeal.ro, site-ul care a publicat oferta, ridicându-se la peste 76.000 de euro.

Iar pe locul al doilea în clasamentul cupoanelor cu cele mai ridicate încasări a fost o corecţie cu laser a miopiei sau astigmatismului; oferta în valoare de 2.050 de lei, la jumătate faţă de preţul practicat de clinică, a fost cumpărată de 129 de persoane, însumând aproape 63.000 de euro.

În sine, creşterea pieţei de cupoane de reduceri este perfect justificată. Mii de consumatori sau, mai bine zis, consumatoare petrec zi de zi cel puţin zece minute pe astfel de site-uri în căutarea unor oferte.

De multe ori ajung chiar să cumpere cupoane pentru servicii de care altfel n-ar fi avut nevoie, lucru de care profită din plin vânzătorii de cupoane, care promovează valoarea economiilor pe care le poate face un consumator prin achiziţia de cupoane, distrăgând atenţia de la nevoia reală pentru respectivul produs sau serviciu.

Mai exact, a fost vorba despre 3,4 milioane de euro luna trecută, adică nici mai mult, nici mai puţin decât triplu faţă de sumele cheltuite.