Vânzările Carrefour, din nou pe minus în T1 după revenirea firavă din iarnă

Autor: Cristina Roşca 17.04.2011

Retailerul francez Carrefour, cea mai mare reţea de hipermar­ke­turi de pe piaţa locală, a avut în primele trei luni ale acestui an vânzări de 267 milioane de euro, cu 0,6% mai puţin (2 mil. euro) decât în pe­rioada similară a anului trecut, în condiţiile în care pe final de an 2010 încasările retailerului francez îşi reveniseră uşor.

Astfel, în perioada octombrie-decembrie 2010 vânzările francezilor în România au ajuns la 327 mil. euro, în creştere cu 0,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2009. În termeni com­parabili se observa însă şi atunci un declin de 4,3%. Trimestrul patru este de regulă cel mai bun pentru retaileri, vânzările fiind impul­sio­nate de apetitul crescut al consumatorilor în perioada sărbătorilor de iarnă.

În prima parte a acestui an, declinul vân­zărilor pe piaţa locală ajunge la 4,1% faţă de primul trimestru din 2010, dacă sunt analizate rezultatele în termeni comparabili, cu acelaşi număr de magazine ca în martie 2010. Expansiunea grupului francez în Româ­nia a im­pulsionat vânzările cu 6,1%, în timp ce cursul valutar a avut un impact negativ de 2,6%. La un curs de schimb constant, vân­zările au crescut cu 2%. Declinul din România vine în contextul în care vânzările la nivel european au fost de asemenea în scădere, cu 3,7%, singurele ţări unde s-au înregistrat creşteri fiind Turcia (1,2%) şi Franţa (1,8%).

Anul trecut per ansamblu a fost un an mai slab pentru Carrefour - care mai deţine şi o reţea de supermarketuri - faţă de 2009, în con­diţiile în care afacerile au scăzut cu 0,4%, până la 1,13 mld. euro. 2010 a fost astfel al doilea an de la intrarea pe piaţă a Carrefour. În 2010, când vânzările totale au fost pe un trend des­cendent, deşi declinul s-a temperat de la o scă­dere de 4,7% în 2009 faţă de 2008 la doar 0,4% anul trecut.

Cu toate că în România consumul a scăzut anul trecut cu 5,3% potrivit INSSE, francezii au continuat să vină cu bani în extinderea ma­ga­zinelor pe piaţa locală, în special pe seg­mentul supermarketurilor, astfel că grupul avea la finalul anului trecut 55 de magazine, cu 15 mai multe faţă de 2008 (două hipermar­keturi şi 13 supermarketuri).

Trendul negativ al consumului a continuat şi în acest an, în primele două luni declinul depăşind 5%, potrivit INSSE. Carrefour a mizat totuşi pe extindere şi în primele trei luni ale anului, inaugurând trei supermarketuri, a căror investiţie se ridică, potrivit calculelor ZF, la 4,5 mil. euro. Pentru acest an mai este anunţată deschiderea altor două hiper­mar­keturi în Bucureşti şi Botoşani şi continuarea ex­pansiunii pe segmentul supermarketurilor, fără a fi precizat un număr de unităţi ce ur­mează a fi inaugurate.

Pe de altă parte, pentru eficientizarea reţelei, în 2009 francezii au închis hipermar­ke­tul din proiectul Armonia Brăila, pentru ca un an mai târziu să fie închise şi trei super­marketuri, în Hunedoara, Baia Mare şi Turda.

Carrefour a obţinut la nivel mondial în pri­mele trei luni ale acestui an vânzări de 24,7 mi­liarde de euro, în creştere cu 3,9%. Europa - exceptând Franţa - a fost singurul continent unde vânzările au scăzut, în Asia şi America Latină avansul fiind în fiecare caz de peste 15%.

Schimbare de şef

Patrice Lespagnol, 52 de ani, cel care a condus în ultimii trei ani operaţiunile din România ale gigantului francez Carrefour, a preluat conducerea subsidiarei din Grecia, urmând a fi înlocuit de către Francois-Melchior De Polignac. Lui Lespagnol i-a fost încredinţată o afacere de aproape 2,7 mld. euro, cât reprezintă vânzările Carrefour pe pieţele din Grecia şi Cipru (cele două ţări sunt analizate împreună în raportul financiar anual al Carrefour), ţări în care francezii au 521 de magazine, dintre care 256 de magazine de proximitate, 227 de supermarketuri şi 38 de hipermarketuri.