Vânzările Carrefour, din nou pe minus în T1 după revenirea firavă din iarnă
Retailerul francez Carrefour, cea mai mare reţea de hipermarketuri de pe piaţa locală, a avut în primele trei luni ale acestui an vânzări de 267 milioane de euro, cu 0,6% mai puţin (2 mil. euro) decât în perioada similară a anului trecut, în condiţiile în care pe final de an 2010 încasările retailerului francez îşi reveniseră uşor.
În prima parte a acestui an, declinul vânzărilor pe piaţa locală ajunge la 4,1% faţă de primul trimestru din 2010, dacă sunt analizate rezultatele în termeni comparabili, cu acelaşi număr de magazine ca în martie 2010. Expansiunea grupului francez în România a impulsionat vânzările cu 6,1%, în timp ce cursul valutar a avut un impact negativ de 2,6%. La un curs de schimb constant, vânzările au crescut cu 2%. Declinul din România vine în contextul în care vânzările la nivel european au fost de asemenea în scădere, cu 3,7%, singurele ţări unde s-au înregistrat creşteri fiind Turcia (1,2%) şi Franţa (1,8%).
Anul trecut per ansamblu a fost un an mai slab pentru Carrefour - care mai deţine şi o reţea de supermarketuri - faţă de 2009, în condiţiile în care afacerile au scăzut cu 0,4%, până la 1,13 mld. euro. 2010 a fost astfel al doilea an de la intrarea pe piaţă a Carrefour. În 2010, când vânzările totale au fost pe un trend descendent, deşi declinul s-a temperat de la o scădere de 4,7% în 2009 faţă de 2008 la doar 0,4% anul trecut.
Cu toate că în România consumul a scăzut anul trecut cu 5,3% potrivit INSSE, francezii au continuat să vină cu bani în extinderea magazinelor pe piaţa locală, în special pe segmentul supermarketurilor, astfel că grupul avea la finalul anului trecut 55 de magazine, cu 15 mai multe faţă de 2008 (două hipermarketuri şi 13 supermarketuri).
Trendul negativ al consumului a continuat şi în acest an, în primele două luni declinul depăşind 5%, potrivit INSSE. Carrefour a mizat totuşi pe extindere şi în primele trei luni ale anului, inaugurând trei supermarketuri, a căror investiţie se ridică, potrivit calculelor ZF, la 4,5 mil. euro. Pentru acest an mai este anunţată deschiderea altor două hipermarketuri în Bucureşti şi Botoşani şi continuarea expansiunii pe segmentul supermarketurilor, fără a fi precizat un număr de unităţi ce urmează a fi inaugurate.
Pe de altă parte, pentru eficientizarea reţelei, în 2009 francezii au închis hipermarketul din proiectul Armonia Brăila, pentru ca un an mai târziu să fie închise şi trei supermarketuri, în Hunedoara, Baia Mare şi Turda.
Carrefour a obţinut la nivel mondial în primele trei luni ale
acestui an vânzări de 24,7 miliarde de euro, în creştere cu 3,9%.
Europa - exceptând Franţa - a fost singurul continent unde
vânzările au scăzut, în Asia şi America Latină avansul fiind în
fiecare caz de peste 15%.
Schimbare de şef
Patrice Lespagnol, 52 de ani, cel care a condus în ultimii trei ani operaţiunile din România ale gigantului francez Carrefour, a preluat conducerea subsidiarei din Grecia, urmând a fi înlocuit de către Francois-Melchior De Polignac. Lui Lespagnol i-a fost încredinţată o afacere de aproape 2,7 mld. euro, cât reprezintă vânzările Carrefour pe pieţele din Grecia şi Cipru (cele două ţări sunt analizate împreună în raportul financiar anual al Carrefour), ţări în care francezii au 521 de magazine, dintre care 256 de magazine de proximitate, 227 de supermarketuri şi 38 de hipermarketuri.