Test Auto ZF: Honda Jazz facelift, japoneza de oraş - GALERIE FOTO

Autor: Bogdan Alecu 18.04.2011

Brandul nipon Honda este cunoscut în primul rând pe piaţa locală prin modelul compact Civic, după care prin SUV-ul CR-V şi limuzina Accord, mai puţin cu Jazz, modelul de clasă mică al constructorului japonez.

La nivelul primelor două luni ale acestui an, Honda a vândut pe piaţa locală doar două modele Jazz, dintr-un total de aproape 120 de autoturisme, într-un segment în care în ianuarie şi februarie s-au vândut peste 1.700 de maşini. Singura diferenţă este că Jazz concurează în segmentul superior al clasei mici, având disponibilă o singură motorizare de 1,4 litri pe benzină care dezvoltă 100 CP, în condiţiile în care majoritatea clienţilor acestui segment se orientează către motoare de 1,2-1,3 litri cel mult pentru a obţine un preţ cât mai mic de achiziţie. Spre comparaţie, un model Honda Jazz porneşte de la 14.235 de euro cu TVA inclus, în timp ce Volkswagen Polo, cel mai bine vândut model de clasă mică are un preţ de bază de aproape 11.228 de euro cu TVA în versiunea cu cinci uşi, dar cu motor pe benzină de 1,2 litri şi 60 CP.

Odată cu Salonul auto de la Geneva din acest an, Jazz a beneficiat de câteva modificări în ceea ce priveşte designul exterior dar şi cel interior.

În habitaclu regăsim acum multe butoane şi manete preluate de la Civic sau Accord. Spre exemplu volanul este preluat aproape integral de la Civic, la fel şi sistemul audio în timp ce manetele sunt similare cu cele de la Accord.

Primele două lucruri care le observi după ce ai luat loc la volan este suprafaţa vitrată de mari dimensiuni, care oferă o vizibilitate bună indiferent de unghi şi numărul ridicat al spaţiilor de depozitare. Spre exemplu o sticlă de 0,5l sau 0,75l poate fi amplasată şi în portieră, şi în dreptul gurilor laterale de ventilaţie sau în faţa schimbătorului de viteze.

La fel ca şi Civic, şi la Jazz întâlnim un grad ridicat al ergonomiei. Spre exemplu, sistemul audio dispune de un port USB cu un prelungitor integrat, astfel încât cel de la volan să poate conecta mai uşor un stick USB.

În ceea ce priveşte motorizările, Jazz oferă una singură - 1,4 i-VTEC pe benzină care dezvoltă 100 CP şi 127 Nm. Pe piaţa europeană Jazz dispune de o motorizare pe benzină şi mai mică, de 1,2 litri şi 90 CP şi de una hibridă.

Ca şi în cazul lui Civic testat săptămâna trecută, motorul de pe Jazz este unul cu dublă personalitate. Poate fi economic, atunci când se schimbă treptele până în 2.000 rpm şi se urmăreşte indicatorul de urcare sau coborâre în treapta de viteză, dar şi sportiv atunci când se depăşeşte pragul de 4.000 rpm.

Motorul este unul aproape perfect pentru oraş. Şi nu doar performanţelor dinamice care asigură un demaraj rapid la semafor, ci şi un consum scăzut. Spre exemplu , în Capitală chiar şi în trafic aglomerat consumul nu a depăşit nivelul de 8 litri/100 km, iar într-unul mai lejer chiar şi 7 litri/100 km.

Motorul este cuplat, cum era de aşteptat, la o cutie de viteze manuală cu cinci trepte uşor manevrabilă şi cu o bună timonerie.

Cu toate că vorbim acum de un automobil de oraş, am apreciat mult şi poziţia înaltă exact cât trebuie la volan, care oferă o bună vizibilitate, dar şi forma ergonomică a scaunelor care nu dă dureri de spate după mai multe ore. Tot la categoria plusuri intră şi tapiţeria maşinii, plăcută la atingere.

La capitolul minusuri ar intra anumite materiale din habitaclu, fabricate dintr-un plastic mai ieftin, dar care nu deranjează mai deloc.

Un "artificiu" interesant îl mai găsim însă în spate. Datorită sistemului utilizat pentru bancheta spate, spătarul poate fi rabatat asimetric şi se poate obţine o suprafaţă plată în continuarea portbagajului sau, se poate ridica şezutul pentru a crea un spaţiu înalt între scaunele faţă şi spătarul banchetei. La toate acestea se adaugă şi portbagajul de 335 de litri, suficient de mare pentru a fi încadrat chiar în segmentul compact.

Honda Jazz 1.4 Comfort - Date tehnice

Propulsie: L4, 1.339 cmc, tracţiune faţă, transmisie manuală cu cinci rapoarte, 100 CP, 127 Nm.

Performanţe: 0-100 km/h 11,4 secunde, viteză maximă 182 km/h, consum mediu 5,5 l/100 km, emisii CO2 126 g/km.

Preţ: 14.855 euro cu TVA.