Contemporanii, ascunşi printre “vechituri”/ de Remus Andrei Ion
Autor:
Remus Andrei Ion
18.04.2011
Nicio licitaţie fără Nicolae Grigorescu! Artmark adună şi
separă, pune titluri şi adaugă noi nume de artişti pe piaţă.
Porneşte însă tot de la Grigorescu, ca să ajungă la Graur şi
Iuliana. Avem o licitaţie de "Postmodernism şi Contemporană", dar
ea este la pachet cu cea de "Art Nouveau şi Romantism". Şi atunci
ce e de promovat? Câlţia, Piliuţă, Pacea, Chirnoagă (de mii de
euro), cu înaintaşii glorioşi Grigorescu, Ressu, Vermont, Aman,
Ştefan Popescu (la vârfuri de cote care se joacă deja pe la suta de
mii de euro) sau Aurel Vlad, Marian Zidaru, Alexandru Ghildush, Ion
Pacea, Aurel Cojan, Gh. Vânătoru, Ion Bitzan, Spiru Chintilă plus
Ecaterina Vrană, Iuliana Vâlsan, Francisc Chiuariu. În această
acoladă peste generaţii există şi Ion Grigorescu, experimentalistul
prin excelenţă, cu litografia din 1975 "Autoportret fumând", plus
un "Peisaj expresionist" al lui Horia Bernea... care se vinde în
licitaţia de postimpresionism.
Artmark dedică licitaţii speciale, Goldart vine la fiecare
două săptămâni cu artişti contemporani, Alis merge doar pe nume
deja consacrate, Sălişteanu, Brădean, Chintilă, Nedel, tot bilunar.
Mai e de menţionat şi aventura Monavissa, de a promova o licitaţie
exclusivă Wanda Sachelarie Vladimirescu, aşa cum alte case nu au
încercat decât la nivelul unor minicolecţii prezentate ca secţiune
aparte dintr-o mare licitaţie (Negreni la Goldart, de
exemplu).
Marea lipsă a tuturor tentativelor de a vinde contempornai
este că le lipseşte "povestea", artiştii tineri nu ajung decât
foarte greu personaje ale peisajului artistic, de obicei abia după
ce se bucură de o anume receptare pe plan internaţional.
Cataloagele licitaţiilor sunt prea sărace în informaţii, în texte
critice despre artiştii tineri. Ei sunt reprezentaţi doar de
lucrări şi de evaluarea pe care o primeşte fiecare lucrare. Acum,
partea interesantă este că Artmark vrea deja să liciteze de la
1.000 de euro în sus şi bine face! Goldart deja are vânzări
constante: Iustinian Scărlătescu (n. 1977), Nud, foto-gelatină
lichidă şi ulei/ hârtie manuală/ pânză, semnat etc... de exemplu.
Dar Ion Grigorescu şi a sa litografie care a rupt ritmul artei prin
anii 70 nu are informaţii. Nici pictura Ecaterinei Vrană, "Mă mut",
ulei, creion şi, atenţie!, apă minerală pe pânză...
Cum s-ar vedea acum picturile în ulei cu nisip de pe vremuri
ale lui Ştefan Pelmuş? Dar experimentele coloristice, de materiale,
forme şi întâmplări ale lui Forin Ciubotaru, Bernea, Gabrea, Neagu
pe vremea când îşi spuneau Galus? Ce ar fi rămas din opera lui Paul
Neagu dacă nu ajungea în Marea Britanie, de Aurel Cojan dacă nu
picta până la urmă pe malurile Senei? Există o serie de lucrări
care coloristic se adună spre acelaşi peisaj estetic: Vânătoru,
Pacea, Mirea şi "Natură statică cu mere", "Case roz", "Noapte de
vară"... Le privim şi cum le aşezăm printre cote şi indici de
piaţă? Sau ar fi mai uşor de ales în primul rând după cum ne
plac?!?
Nu prea ştim să explicăm, să prezentăm, să povestim arta.
Pentru o lucrare a lui Brâncuşi se scoate câte un catalog separat,
dedicat, cu istoria lucrării, personajele cu care a interacţionat,
fotografii istorice, orice informaţie care poate să ridice, să
impună respectiva creaţie. La noi, şi o pagină de internet cu date
biografice pare de cele mai multe ori un efort major de promovare.
Artiştii contemporani există, nu se vând cu zeci sau sute de mii de
euro, din păcate, nu aduc comisione radicale, dar nici nu strică
vreo afacere, nu anulează dobânzile la conturile din bancă...
Artiştii trebuie să lucreze şi asta şi fac. Să experimenteze de
dragul artei, iar cei care îşi asumă postura de negustori de artă
au şi obligaţia de a-i promova cum se cuvine. Fără excese, dar
constant. Dacă se vinde un Nicolae Grigorescu, toată lumea sare şi
anunţă un posibil nou record. Dar faptul că se vinde Bernea (din
seria neconvenţională), Ionică Grigorescu - inovator şi acut
instigator la experiment -, Ecaterina Vrană, Aurel Vlad, Roman
Tolici şi toată pleiada de artişti care ajung de fapt în expoziţii
şi licitaţii chiar şi prin lume devine doar anunţ pentru prieteni
şi cunoscuţi. Un eveniment în lumea atelierelor. Ei bine, cred că,
de fapt, fără instigarea colecţionarilor, fără promovare de drag şi
nu pentru comision, fără să lăsăm undeva deoparte bariera
comercială, arta nu se va impune! Trebuie suflet în primul rând,
pasiune, chimie şi apoi vor veni şi paralele.