BCR le oferă marje de dobândă mai mici clienţilor cu care are procese

Autor: Razvan Voican 18.04.2011

BCR, cea mai mare bancă de pe piaţă, negociază în prezent stingerea litigiilor cu clienţi persoane fizice care au ca obiect contracte de creditare şi aflate pe rol la tribunal, propunând modificarea clauzei de dobândă prin aplicarea unor marje mai mici, de exemplu de 5,5% peste EURIBOR la şase luni, în funcţie de mai multe criterii.

În plus, dacă împrumutatul acceptă "Actul adiţional de înţelegere amiabilă", banca nu mai pretinde cheltuieli de judecată generate de litigii care au fost pe rol până la semnarea actului sau sunt în prezent pe rolul instanţelor de judecată.

"Negociem stingerea litigiilor cu clienţii şi continuarea relaţiilor de afaceri cu avantaje de ambele părţi. Banca renunţă la a solicita cheltuieli de judecată în cazul acceptării ofertelor transmise", afirmă reprezentanţii BCR.

Anterior, în instanţă, banca ceruse unui grup de clienţi cheltuieli de judecată de 100.000 de lei.

Oficialii BCR precizează că ofertele financiare propuse clienţilor cu care s-a ajuns la proces diferă în funcţie de mai multe criterii, printre care: tipul creditului deţinut, moneda sau istoricul de plăţi al clientului.

De cealaltă parte, clientul care acceptă înţelegerea se obligă să nu divulge termenii actului adiţional.

În oferta comercială curentă de refinanţare BCR practică o marjă de 5,4 puncte procentuale peste indicatorul EURIBOR la şase luni la creditele de nevoi personale în euro cu ipotecă pentru clienţii fără istoric cu banca (4,9% pentru cei cu istoric).

La o marjă de 5,5 puncte precum cea propusă unor clienţi în demersul de stingere amiabilă a litigiilor ar rezulta o dobândă nominală cu puţin peste 7% pe an, faţă de niveluri anterioare de peste 10%.

Indicatorii de referinţă pentru calculul dobânzilor (ROBOR sau EURIBOR la 6 luni) ar urma să fie actualizaţi la 20 martie şi 20 septembrie.

BCR a fost una dintre băncile cele mai expuse la litigii cu clienţii pe fondul apariţiei Ordonanţei 50 de anul trecut, în condiţiile în care a practicat mult timp varianta dobânzii interne de referinţă şi are şi un portofoliu mare de clienţi, cu costurile de imagine aferente. De asemenea, banca a ales să denunţe actele adiţionale generate de ordonanţă şi care fuseseră considerate ca acceptate tacit de către clienţi. Pe lângă soluţionarea amiabilă a litigiilor, banca invocă dorinţa de a fi astfel preîntâmpinate alte dispute decurgând din contractele de credit, fiind vizate cele încheiate până pe 23 iunie 2010.

Propunerile de înţelegere amiabilă expiră la sfârşitul lunii aprilie dacă împrumutatul nu depune la instanţă cererea de renunţare la litigiu care de altfel este anexată de bancă la propunerea de modificare a contractului de credit.