Ministrul mediului spune că anul acesta vom putea casa cel puţin 130.000 de rable

Autor: Bogdan Alecu 18.04.2011

Volumul de maşini mai vechi de zece ani ce vor putea fi casate în acest an în cadrul programului "Rabla" va urca la peste 130.000 de unităţi, faţă de 60.000 cât sunt aprobate în prezent pentru 2011.

"Programul «Rabla» a fost spectaculos anul trecut datorită sistemului cu vouchere. Anul acesta sunt semne că vor putea fi casate alte 130.000 de maşini vechi", spune ministrul mediului Laszlo Borbely (UDMR).

În condiţiile în care pentru fiecare maşină nou achiziţionată sunt utilizate trei tichete Remat cu o valoare nominală de 3.800 de lei, anul acesta numai în cadrul programului vor putea fi cumpărate aproape 43.000 de maşini. Altfel spus, aproape unu din trei autoturisme noi ce se aşteaptă să fie vândute anul acesta va fi prin programul de casare. Volmul ar fi urma să fie unul în scădere în condiţiile în care anul trecut s-au casat aproape 190.000 de rable, lucru care a permis achiziţia a 63.000 de maşini noi - 60% din piaţa auto­turismelor.

În ceea ce priveşte taxa de poluare, potrivit ministrului mediului, sunt şanse mici ca ea să fie modificată în condiţiile în care ea a fost redactată în colaborare cu Comisia Euro­peană, în timp ce decizia Curţii Europene de Justiţie (CEJ) din urmă cu două săptămâni, care pune sub semnul întrebării legalitatea taxei, face referire la o ordonanţă de urgenţă din 2008.

"Avem o taxă de poluare tocmai pentru a împiedica maşinile poluante să intre în ţară. Avem decizia Curţii Europene de Justiţie, dar nu vom renunţa la taxa de poluare deoarece decizia se referă la vechea ordonanţă din 2008. Noi am finalizat proiectul taxei actuale din luna decembrie împreună cu Comisia Europeană. În două săptămâni vom vedea dacă va fi cazul să modificăm sau nu ordonanţa actuală", a spus Borbely.

Potrivit ministrului mediului, Justiţia are deja pe rol procese intentate cu privire la vechea taxă care se vor derula mai departe. "Cine nu e mulţumit poate apela la justiţe", a spus Laszlo Borbely, care a subliniat că nu va exista o campanie de returnare a taxei achitate în 2008.

Ministrul mediului va demara o campanie de susţinere a maşinilor electrice, atât prin programul "Rabla", care va permite utilizarea a până la şase vouchere, adică o primă de casare de 5.400 de euro. În cazul celor care nu doresc să participe la programul de casare, ministerul prin fondul de mediu va oferi un bonus de 25% din valoarea maşinii electrice, dar nu mai mult de 5.000 de euro.

"Programul «Rabla» pentru maşini electrice va intra în funcţiune odată cu momentul în care va fi aprobată ordonanţa de urgenţă. Astfel, acestea vor putea fi achiziţionate chiar mai devreme de toamna acestui an - depinde de oferta de pe piaţă. Vom avea programe pilot în câteva instituţii unde vom demonstra că astfel de proiecte sunt viabile. Dacă oamenii văd că au facilităţi sunt receptivi şi există un interes ridicat pentru astfel de maşini", a spus Borbely.

În prezent pe piaţa locală doar Mitsubishi şi Citroën comercializează maşini electrice, iMiEV şi C-Zero, care au un preţ de aproxi­mativ 36.000 de euro, în timp ce Renault România va lansa Fluence ZE şi utilitara Kangoo ZE în toamna acestui an.

"Vom da exemplu şi vom avea la minister maşini electrice. Vom găsi modalităţi de finanţare prin fondul de mediu şi nu din bugetul statului. Avem 15 mari oraşe în România foarte poluante. Poţi să faci centuri, să creezi alternative, dar cel mai sănătos ar fi să susţii astfel de maşini", a spus Borbely.

Ministrul va propune în sedinţa de miercuri a Guvernului oferirea de bonusuri pentru achiziţia de maşini electrice.

"Vom propune în şedinţa de guvern de miercuri să finalizăm ordonanţa prin care să acordăm facilităţi pentru maşinile electrice. Momentan discutăm numărul voucherelor până la maximum şase vouchere în cadrul programului «Rabla». Evident nu vom uita nici maşinile hibrid, dar care vor beneficia de un număr mai redus de vouchere", a spus Laszlo Borbely.

Potrivit Comisiei Europene, până în 2030 trebuie redus la jumătate numărul de maşini care funcţionează pe benzină sau motorină. Fiecare comunitate locală trebuie să elimine maşinile clasice din centrele oraşelor, iar până în 2050 ar urma să fie eliminate complet aceste maşini din marile oraşe.