O autoare cu 45 de milioane de cărţi vândute/ de Daniel Nicolescu

Autor: Daniel Nicolescu 19.04.2011

J.R.R. Tolkien şi J.K. Rowling, cu toate că figurează în topul celor mai vânduţi autori ai tuturor timpurilor, au cunoscut în ultimul timp o regresie semnificativă la nivel de vânzări planetar. Probabil vor reveni, precum eternii fraţi Grimm, pentru că şi unii şi alţii au vocaţia longseller-urilor, adică a cărţilor cu respiraţie lungă, universală, cu teme neperisabile şi personaje care, pe lângă faptul că sunt fascinante, au băut cu toatele din şipul care aduce tinereţea fără bătrâneţe.

În materie de "tendinţe", cum se zice prin revistele glossy, altele sunt însă starurile care au început să se bulucească spre sufletul cititorilor de azi, cu precădere adolescenţi. Stephenie Meyer a dezlănţuit nebunia vampirilor cu "Twilight", Charlaine Harris a vibrat aceeaşi coardă a strigoilor în "Southern vampires", Patricia Briggs a ţinut-o langa cu seria vampirică "Mercy Thompson" şi tot aşa Laurell K. Hamilton cu "Anita Blake"; li s-au alăturat J.R. Ward, Molly Harper şi mulţi, mulţi alţii. Autori care au vândut camioane de cărţi (de ordinul milioanelor de exemplare), funcţionând cu cisterne întregi de sânge. După valul vampiric, a urmat cel al îngerilor şi nefilimilor. La pupitru, între alţii: Becca Fitzpatrick ("Hush-Hush") şi Danielle Trussoni ("Angelologia").

Un alt filon straşnic, care, în mod ciudat, nu a ajuns încă la publicul românesc (răsfăţat de altfel, cu volume ale aproape tuturor autorilor de bestselller-uri înainte pomeniţi), dar a făcut ravagii pe alte meridiane este cel aventurilor preistorice (he-he, Rahan...). Vedetă absolută, regină pe viaţă a genului: Jean Auel. O venerabilă doamnă (n. în 1936), care, între 1980 şi 2011, a publicat seria "The Earth's Children" (şase volume), din care a vândut, ţineţi-vă bine, 45 de milioane de exemplare. Ultimul (dar chiar ultimul, pentru că doamna Auel a anunţat oficial că închide urna aventurilor), tocmai a apărut în rafturile librăriilor şi s-a bucurat de o explozie de traduceri cvasisimultane cu ediţia originală ("The Land of the Painted Cave", foto 1).

Ca să se amuze şi să uite de cariera ei de informaticiană în Portland, Oregon, cu 30 de ani în urmă, dna Auel (foto 2) începe să scrie o povestire care o pune în scenă pe o tânără Cro-Magnon atipică (adică mult mai evoluată intelectual decât fraţii ei tribali), pe nume Ayla. Succesul cărţii este răsunător. Spre deosebire de alţi exploratori literari ai genului, dna Auel înţelege să se documenteze riguros, aşa că îi deschide, fizic, drumurile lui Ayla, bătând Europa (spaţiul aventurilor/călătoriilor protagonistei sale) în lung şi-n lat, din Franţa până în Ucraina, cu o ultimă escală în Peninsula Iberică, unde şi-a potrivit paşii în cei ai neandertalienilor de acum 25.000 de ani.

În plus, experimentează metode preistorice de supravieţuire, ciopleşte silex, tăbăceşte piei, construieşte adăposturi din gheaţă sau din ramuri, pentru că, spune ea, "la început nu ştiam nimic despre preistorie, nu aveam niciun reper. Ca toată lumea, citisem la Guerre du Feu, a lui Rosny (J.H. Rosny cel Bătrân, a doua mare figură a SF-ului francez, după Jules Verne, n.n.)". Şi, după hipersuccesul celui de-al treilea volum, "The Mammoth Hunters" (cu un prim tiraj de 1 milion de exemplare) se apucă să facă crochiuri şi desene, îi interoghează pe specialişti şi reconstruieşte ştiinţific peisajele pleistocenului târziu.

La sfârşitul sagăi, Ayla a împlinit 27 de ani (adică, în termeni preistorici, aproape vârsta de-acum a lui Jean Auel) şi i-a împlinit atât de tare existenţa mamei ei spirituale, încât aceasta stă sincer să se-ntrebe (cu o voce cro-mignonă) ce-ar mai putea scrie. "Un roman cu subiect contemporan? Nici să nu vă gândiţi!"