Bruno Andreşoiu: “Bucureştiul trăieşte în registrul spectaculosului mărunt” (I)/ de Daniel Nicolescu
Autor:
Daniel Nicolescu
19.04.2011
Bruno Andreşoiu s-a născut la 19 ianuarie 1972. Este arhitect din 1996 şi editor de publicaţii de arhitectură din 2001, în calitate de partener al firmelor igloo media, igloo design şi igloo architecture.
Din mai 2006, este vicepreşedinte, responsabil de imagine şi
comunicare al Ordinului Arhitecţilor din România, filiala
teritorială Bucureşti. Începand cu 2007 este Comisar al Anualei de
Arhitectură Bucureşti, care se desfăşoară în a doua jumătate a
lunii mai. Din mai 2006, este membru în Consiliul Naţional al
Ordinului Arhitecţilor din România.
Din septembrie 2007 este membru fondator al Asociaţiei Spaţiu
Urban Bucureşti, care gestionează desfăşurarea proiectului de
revitalizare urbană "TUB".
În iulie 2008 a fost comisar al expoziţiei Ordinului
Arhitecţilor din România din cadrul Congresului UIA de la Torino,
Italia.
igloomedia
Din 2001 editează revista lunară igloo habitat &
arhitectura (revistă premiată la Anuala de Arhitectură ediţiile
2003 şi 2005);
Între 2005 si aprilie 2009 a fost senior editor al revistei de
cultura urbana re:PUBLIK. Între mai 2004 şi septembrie 2005
a fost senior editor la revistei D.sign, supliment lunar al
Ziarului Financiar editat de Publimedia;
Începând cu 2003 editează albumele "Anuala de Arhitectura
Bucureşti", iar din 2005, colecţia "Arhitecturi văzute prin
Igloo" - album ce grupează tematic subiecte apărute în revista
igloo.
Din noiembrie 2005 editează "Buletinul informativ al OAR
Bucuresti", publicaţie bilunară şi a fost coorganizator al
Anualelor de Arhitectura - Bucureşti ediţiile 2005 şi 2006.
În 2005, a realizat expoziţia şi a iniţiat campania deschisă
"Arhitectura merita o şansă";
Din mai 2006 editează primul "Ziar de arhitectura
IGLOO" - publicaţieanuală gratuită de informare largă în
domeniul arhitecturii, distribuită în cadrul Anualei de Arhitectura
Bucuresti.
Coordonează, prefaţează şi dezvoltă albumele din colecţiile
igloomedia: igloopatrimoniu (Cule, Hateg, Kombinat,
Kastello, Stuf), iglooprofil (Alvaro Siza, Dorin Stefan,
Liviu Ciulei), igloobest (Case din România 1 si 2,
Interioare, Birouri din România), igloopocket (Hot
Restaurants 1 şi 2, Hot Cafes, Hot Bars & Clubs),
iglooguide (Bucureşti. Locuri alese),
igloostudent.
În noiembrie 2008, odată cu lansarea volumului Stuf. Case
tradiţionale din Delta Dunării, organizează expoziţia
Tradiţional înseamnă modern, o colecţie de proiecte de
arhitectură modern tradiţională localizată în Delta Dunării.
Preşedintele nostru al tuturor, al arhitecţilor şi
nearhitecţilor români, Traian Băsescu, bântuit probabil de o
metaforă ceţoasă, recomanda unui grup de oameni de afaceri străini
să vadă România din elicopter. Vorbind despre Bucureşti, arhitectul
Bruno Andreşoiu spune: "Pentru mine, perspectiva aeriană e singura
reală, singura capabilă să ordoneze superior un spaţiu discontinuu,
altminteri inevitabil supus limitelor mărunte ale câmpului vizual
blocat de bariere de tot felul. Numai de sus poţi cuprinde secţiuni
semnificative de oraş, numai de sus poţi scăpa de sclavia limitării
de perspectivă, numai de sus poţi înţelege". Hai să punem lucrurile
la punct. Pe cine credităm cu copyright-ul? Lăsând gluma la o
parte, Bucureştiul tău (ştiu că "Bucureştiul ascuns" e o operă
colectivă, dar marca ta e suficient de pregnantă, de la prefaţă la
poze, încât să mă simt îndrituit să spun "Bucureştiul tău"), cel
din album, e un oraş fotografiat şi în cadre "macro". Deci? De unde
vorbeşte elocvent oraşul? De sus, sau de la 10 centimetri?
Sau...
Nu ştiu dacă elocvenţa unui oraş e o chestiune de altitudine.
Orice înălţime poate fi, până la urmă, premiza unei comunicări
elocvente. Ceea ce am încercat eu să marchez cu acel prim capitol
este diferenţă uriaşa dintre percepţia uzuală, cotidiană, de la
nivelul străzii şi cea din punctele înalte pe care oraşul ţi le
pune la dispoziţie. Văzut de jos şi văzut de sus, Bucureştiul
(orice oraş) poate fi, la limită, două oraşe diferite.
Există, cred, o fascinaţie căreia puţini i se pot sustrage -
şi eu nu fac excepţie - a privirii de sus, a perspectivei
descendenţe, a poziţionării deasupra. Nu prea cunosc oameni care să
nu se lase furaţi, măcar câteva clipe, de contemplativitati
benigne, atunci când au ocazia unei perspective de la înălţime.
Asta pe de o parte. Pe de altă parte, într-un sens mai puţin
concret, e întotdeauna nevoie să te înalţi pentru a înţelege (sau
te înalţi înţelegând), şi cred că lucrul e aplicabil şi oraşului.
Şi era, în mintea mea, necesar şi cărţii acesteia.
Dincolo de aceste consideraţii, Bucureştiul este infinit
fascinant văzut de sus. Gesturile urbane majore au o altă
amplitudine de-aici, de sus se pot descifra mult mai uşor schemele
aplicate. De foarte sus, istoria modelelor urbane, cu toate
impicatiile lor atât în ţesutul construit cât şi, cu un minim efort
speculativ, în planul ideilor, devine foarte limpede. Apoi, doză de
aproximativ, de relativism, de neascultare care însoţeşte orice
gest al romanului de câmpie este parcă vizibilă cu mai mare
claritate de la înălţime, în special în tramă stradala
tradiţională. Aici, până la detaliul infim, Bucureştiul trăieşte în
registrul spectaculosului mărunt, dacă mă pot exprimă aşa.
Există, în comentariile tale, un amestec de nostalgie, de
iubire tristă pentru oraş, de gânduri severe şi de vituperări
împotriva viruşilor urbani. Toate laolaltă, contradictorii şi
sprijinindu-se simultan, ţes în fond imaginea, de râsu' plânsu', a
unei fiinţe urbane (încă) vii. Simt, totuşi, nevoia câtorva puncte
pe "i". Care crezi că e cea mai toxică intervenţie din ultimii 20
de ani pe epiderma oraşului? Ce tendinţă urbanistică crezi că ar
trebui să prevaleze pe termen scurt?
Înainte de a răspune la întrebările directe, ar trebui să
spun că remarcă iniţială este cât se poate de corectă, căci albumul
acesta este în fapt rezultatul unui efort de împăcare personală cu
oraşul în care locuiesc. Am decis să facem cartea când am simţit că
dezgustul riscă să contrabalanseze plăcerea de a fiinţă pe-aici.
Aşa că amestecul de stări care se simţ cu siguranţă în abordare se
datorează efortului de a redescoperi, lucid, amănunte cu sens,
lucruri pentru care merită să continui să fii într-un teritoriu şi
într-un timp al neiubirii.
Cred că cel mai toxic lucru care i s-a întâmplat Bucureştiului
în ultimii ani nu este o intervenţie anume - am pierdut pentru o
vreme posibilităţile (nu şi gustul) gesturilor majore - ci mai
degrabă o absenţa. Absenţa gesturilor cu sens, absenţa unor
proiecte care să depăşească prin anvergură rezolvarea unor probleme
imediate, absenţa unui discurs care să redea importantă oraşului că
spaţiu superior organizat, că lume. Cam tot ce s-a întâmplat cât de
cât vizibil în ultimii ani poartă pecetea acestor lipsuri.
Zeci de ani s-a practicat fără limite urbanismul derogatoriu,
în care tot cetăţeanul putea să-şi facă propriul PUZ, rescriind
adică regulile oraşului după propriul interes. Această practică are
două niveluri de nocivitate, cel direct, al rezultatului concret
disproporţionat, creator de servituţi când nu de probleme
insurmontabile, dar şi unul ceva mai subtil, care mutilează decisiv
relaţia noastră cu oraşul. Acesta din urmă are că efect pierderea
prestigiului oraşului că spaţiu ordonat, că structură de a cărei
bună funcţionare trebuie să se ocupe specialiştii, că entitate
suprapersonala ce nu poate fi suspusă bunului plac al oricui.
Anulându-i prestigiul ne condamnăm pe noi la dispreţ, sau cel puţin
la lipsă de iubire. Ori, nu poţi avea o relaţie decentă cu un
lucru/ o persoană pe care o dispreţuieşti, căreia îi refuzi şansa
personalităţii distincte şi valoroase. Practică ultimilor ani a
împărţit actorii urbani în vătafi şi victime.
Desigur, asistăm acum la derularea intervenţiei majore de pe
Buzesti, Berzei etc, care a aprins spiritele şi a scos armatele în
stradă. Personal, nu cred că această este însă lucrul cel mai rău
care ni se putea întâmplă, dar este cu siguranţă consecinţă
lipsurilor pe care le-am menţionat mai sus.
Cât despre tendinţele urbanistice, pentru a nu naviga în
oceanul utopiilor, aş zice că justă observarea a specificului local
(me refer la mentalităţi, legi, administraţie, nu la arhitectură)
şi corectă negociere cu acesta e singură opţiune. Punând, evident,
orăşeanul viu şi real în centrul preocupărilor şi nu vremelnicele
sale obsesii mărunte sau accesorii tehnice, dintre care automobilul
este numai cel mai vizibil şi nociv.
Mă întorc la vederea de sus, la ochirea demiurgică,
atotcuprinzătoare şi, în ultimă instanţă, utopică pe care o
propuneai. Ce ai face, de acolo de sus, ca să sfinţeşti locul?
Ce-ai muta, ce-ai şterge, ce-ai adăuga, ce-ai corecta?
Aş extinde inteligent oraşul, că principală formă de protecţie
a centrului şi a lucrurilor valoroase pe care încă le adăposteşte.
Mi-aş bate capul să trasez mai întâi artere şi vene şi oase şi abia
apoi aş pune carne între ele. Aş încerca să evit densificarile
absurde, justificate prin modele cu care nu avem nici o legătură şi
din utilizarea cărora oraşul nu câştiga mare lucru. Aş reconverti
clădirile vechi cu potenţial în loc să le transform în terenuri de
vânătoare pentru copoii imobiliari. Şi aş demola, fără scrupule,
câteva clădiri în care nesimţirea este nedisimulată şi de-a dreptul
sfidătoare.