Sorin Oprescu vehiculează un nou termen pentru deschiderea circulaţiei pe pasajul Basarab: iunie 2011

Autor: Andreea Mioara Neferu 19.04.2011

Primarul general al Capitalei Sorin Oprescu a anunţat că Pasajul Basarab, unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură urbană din România, cu un cost de peste 150 mil. euro, va fi deschis în luna iunie, acesta fiind al treilea termen de finalizare anunţat pentru anul acesta, după ce primarul a adus în discuţie, de-a lungul timpului, mai întâi luna martie a lui 2011, iar ulterior luna aprilie.



Întrebat de ZF de ce întârzie cu aproape două luni inaugurarea pasajului, Oprescu, prezent la forumul "Infrastructura inte­ligentă în Europa de Sud-Est 2011", orga­nizat de Forum Invest, a răspuns pe un ton apăsat: "Nu întârzie, domnişoară!", fără a oferi însă alte explicaţii cu privire la decalarea ter­menului de deschidere a circulaţiei pe pasaj.

La finalul lunii martie, Oprescu a făcut o vizită la pasajul Basarab, însoţit de Gheorghe Măr­mureanu, directorul Institutului Naţional de Fizica Pământului, anunţând că deschiderea circulaţiei va mai întârzia, pentru că se vor monta senzori seismici recomandaţi de proiectant (ca modalitate de prevenţie şi de reducerea a numărului de victime în cazul unui cutremur), precum şi pentru montarea staţiei RATB de pe pod şi a liniilor de tramvai. La acea dată însă, Oprescu s-a ferit să vehiculeze un nou termen de inaugurare a pasajului. Constructorii pasajului, italienii de la Astaldi şi spaniolii de la FCC Construccion, spun că mai au nevoie de 45 de zile pentru a monta staţia de tramvai şi pentru a realiza probele.

"Noi l-am informat pe domnul Oprescu când a făcut la începutul lui aprilie o vizită la pasaj că, după ce se finalizează activităţile de pretensionare (a podului hobanat -n.red.), mai avem nevoie de 45 de zile pentru a monta staţia de tramvai şi pentru a face probele la tramvai. Noi am crezut iniţial că putem da drumul la traficul rutier şi fără a finaliza partea de tramvai, dar din discuţiile cu proiectantul lucrării, acesta nu a acceptat acest lucru. Verificarea finală nu se poate face decât dacă toate elementele de pe pod sunt prezente în momentul verificării", a declarat pentru ZF Gri­gorie Verenciuc, director executiv al proiectului, reprezentant din partea companiei Astaldi. Pe de altă parte, Verenciuc a dat asigurări că începutul lui iunie este un termen fezabil pentru deschiderea circulaţiei.

În prima parte a lui aprilie, circulaţia pe sub podul Basarab a fost redeschisă, după cinci ani în care în zonă traficul a fost restricţionat din cauza lucrărilor.

Pasajul Basarab va întregi inelul principal de circulaţie al Capitalei în partea de nord-vest, în condiţiile în care va realiza legătura rutieră, dar şi de tramvai între bulevardul Nicolae Titulescu , Şoseaua Orhideelor, podul Grozăveşti, bule­vardul Vasile Milea şi, respectiv, şoseaua Gro­zăveşti.

Proiectul este construit într-o zonă a Capitalei unde există o concentrare mare de clădiri rezidenţiale şi comerciale, fiind intens tranzitată de vehicule de toate tipurile.

Pe acest pasaj ar urma să circule zilnic aproape 100.000 de maşini, respectiv 10% din parcul auto al Bucureştiului, potrivit estimărilor constructorilor.

Bucureştenii din sudul şi vestul oraşului, care traversează zilnic oraşul spre Piaţa Victoriei şi nordul Capitalei, mai au de aşteptat, în concluzie, până la începutul lui iunie, până vor avea acces pe pod. Deocamdată formează cozi de zeci de maşini în fiecare dimineaţă pe podul Grant şi înainte de intersecţia de la Răzoare, iar seara pe sensul de întoarcere către casă.

Acestea sunt singurele căi de acces prin care poate fi făcută conexiunea dintre Drumul Ta­berei, spre exemplu, şi Piaţa Victoriei, în condiţiile în care Gara de Nord nu mai poate fi considerată în nordul oraşului, ci în centrul Bucureştiului, astfel că şoferii au în prezent fie opţiunea de a traversa singurul pod peste calea ferată, cel din dreptul stadionului echipei Rapid, fie să ocolească zecile de linii de tren de după Gară.

Pasajul Basarab în cifre

Inaugurare amânată cu peste doi ani

Termenul iniţial de finalizare a pasajului Basarab era februarie 2009, însă acesta a fost amânat în repetate rânduri.

În urmă cu fix un an Oprescu declara că pasajul Basarab avea să fie gata în noiembrie 2010, dar spre finalul anului trecut a anunţat că cel mai probabil în martie 2011 bucureştenii vor putea circula pe acesta. Ulterior, a decalat cu încă o lună termenul, până în aprilie.

Considerat unul dintre cele mai ambiţioase proiecte urbane din România la capitolul infrastructură, ideea construirii pasajului Basarab a fost creionată încă din perioada în care Traian Băsescu era primar general al Capitalei.

După ce a fost ales în funcţia de şef al statului, Băsescu a lăsat municipalităţii, în 2004, un proiect pentru care obţinuse finanţare de la Banca Europeană de Investiţii, dar care fusese blocat timp de patru ani.

Banii au fost pierduţi ulterior, iar contractul propriu-zis pentru realizarea pasajului a fost semnat abia în 2006.