Care sunt paşii pe care trebuie să-i faceţi pentru a deveni PFA

Autor: Livadariu Andreea 20.04.2011

Vreţi să deveniţi Persoană Fizică Autorizată? Pentru aceasta trebuie să vă înregistraţi la Oficiul Registrului Comerţului Teritorial (ORCT) din raza sediului profesional pe care vreti să îl deschideţi. Adrese pentru oficii teritoriale ale Registrului Comerţului aici: http://www.onrc.ro/romana/retea.php#onrc

Scopul înregistrării este obţinerea unui certificat de înregistrare care va conţine codul unic de înregistrare (CUI) emis de ONRC (Oficiul Naţional al Registrului Comerţului) şi codul de identificare fiscală (CIF) emis de Administraţia Financiară din cadrul ANAF. Acest certificat de înregistrare este un document care vă permite să vă desfăşuraţi activitatea economică în calitate de persoană fizică autorizată.

Care sunt paşii pe care trebuie să-i faceţi pentru a deveni persoană fizică autorizată?

Pasul cel mai important pentru a deveni PFA este înregistrarea la ORCT (pasul 5), însă acest lucru presupune întocmirea unui dosar cu o serie de acte (pasul 4). Vedeţi aici actele necesare: http://www.onrc.ro/documente/ghid/1_pfa.pdf

Cererile tip le puteţi descărca de aici: http://www.onrc.ro/formulare/formular_asoc_proprietari.pdf sau le puteţi obţine gratuit de la sediul ORCT, Biroul de informaţii.

ATENŢIE! Înainte de a vă depune la ORCT dosarul cu actele necesare, trebuie să faceţi alţi trei paşi (paşii

1-3) prin care veţi obţine 3 documente fără de care dosarul dumneavoastră va fi incomplet.

Pasul 1: obţinerea acceptului asociaţiei de locatari (dacă este cazul).

În cazul în care vă veţi stabili sediul profesional într-un imobil care are destinaţia de locuinţă, trebuie să obţineţi acordul asociaţiei de proprietari pentru a putea stabili sediul PFA în acest imobil.

Descărcaţi un formular (11-10-160) de aici: http://www.onrc.ro/formulare/formular_asoc_proprietari.pdf

Trebuie să solicitaţi semnăturile vecinilor direcţi (de la etajul superior, de la cel inferior, precum şi de la vecinii cu care aveţi perete comun). Dacă vecinii dumneavoastră şi-au dat acordul, formularul mai trebuie ştampilat şi semnat de administratorul de bloc.

Concluzie: un drum (asociaţia de proprietari).

Pasul 2: Legalizare la notariat a actului prin care dovediţi că aveţi dreptul de a folosi sediul în care vă veţi desfăşura activitatea ca PFA.

Mergeţi la notariat şi faceţi o copie legalizată a actului prin care dovediţi că aveţi dreptul de a folosi sediul viitoarei PFA. Actul care trebuie legalizat poate fi:

- un extras de carte funciară nu mai veche de 30 de zile

- un contract de vânzare-cumpărare sau contract de donaţie

- un certificat de moştenitor, o hoatărâre judecătorească definitivă privind proprietatea

- un contract de subînchiriere, o declaraţie de luare în spaţiu etc.

Vă costă 6 lei o pagină (spre exemplu, dacă actul dumneavoastră are 3 pagini, veţi plăti 18 lei), iar copia legalizată o obţineţi pe loc.

Concluzie: un drum, un ghişeu.

Pasul 3: verificarea şi rezervarea firmei la sediul ORCT.

"Firma" este de fapt numele PFA, pe care trebuie să-l alegeţi după modelul "nume prenume" sau "nume iniţială prenume". Spre exemplu: "Ionescu Alexandru PFA" sau "Ionescu A. PFA".

Acest pas nu depinde de paşii anteriori. Îi puteţi face în orice ordine doriţi.

Sugestie: pentru a salva timpul alocat procedurii de înregistrare ca persoană fizică autorizată este de preferat să parcurgeţi paşii în ordinea indicată. Spre exemplu, acest pas constă în verificarea şi rezervarea firmei şi durează maximum 30 de minute. Dacă aveţi documentele de la paşii 1 şi 2, paşii 3, 4 şi 5 pot fi uniţi, întrucât se desfăşoară la ORCT.

Descărcaţi un formular de aici:

http://www.onrc.ro/formulare/anexa2_cerere_verificare_disponibilitate_pf_v1.pdf

Formularul nu se poate depune online. Mergeţi şi depuneţi formularul la ORCT de pe lângă Tribunalul Bucureşti sau la ORCT de pe lângă tribunalul din reşedinţa de judeţ în care veţi avea sediul profesional. Pentru Bucureşti, adresa: Intrarea Sectorului nr. 1, sect. 3 (Piaţa Muncii, lângă Biserica "Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena", Bariera Vergului). Pentru provincie vedeţi adrese aici: http://www.onrc.ro/romana/retea.php#onrc.

Ghişeu: depuneţi formularul şi achitaţi o taxă de 16 lei. În cazul în care numele nu este deja folosit, primiţi o dovadă în 30 de minute. În concluzie, pentru verificarea şi rezervarea firmei trebuie să staţi de două ori la coadă: o dată pentru a achita taxa şi a depune formularul şi o dată pentru a obţine hârtia cu firma dumneavoastră (adică "dovada").

Dacă numele dumneavoastră este folosit, alegeţi un alt nume şi repetaţi procedura.

Concluzie: un drum, un ghişeu la care staţi de două ori la coadă.

Pasul 4: până acum aveţi trei acte: copia legalizată (pasul 1), acceptul asociaţiei de locatari (pasul 2), dovada verificării şi rezervării firmei (pasul 3). Alcătuiţi un dosar în care includeţi:

1. O cerere de înregistrare completată cu datele dumneavoastră personale.

Formular aici http://www.onrc.ro/formulare/anexa_a_cerere_inregistrare_pf_v4.pdf

2. Dovada verificării şi rezervării firmei, eliberată de ORCT (pasul 3).

3. Carte de identitate sau paşaport (copie xerox semnată de dumneavoastră).

4. Copia legalizată a documentului care arată că aveţi dreptul de a folosi sediul (pasul 1).

5. Acceptul asociaţiei de locatari (pasul 2).

6. Specimenul dumneavoastră de semnătură, în original.

Formular aici http://www.onrc.ro/formulare/principale/anexa7.pdf

7. O declaraţie tip pe proprie răspundere care să ateste îndeplinirea condiţiilor legale de funcţionare prevăzute de legislaţia specială din domeniul sanitar, sanitar-veterinar, protecţiei mediului şi protecţiei muncii. Formular aici: http://www.onrc.ro/formulare/declaratie_art15alin1litb_model2_v4.pdf

8. Documentele care atestă pregătirea profesională sau experienţa profesională (copii xerox cu semnătura dumneavoastră) - pot fi:

- diplomă de studii

- certificat de absolvire a unei instituţii de învăţământ

- atestat de calificare profesională, recunoaştere a calificării dobândite în străinătate etc.

ATENŢIE! La dosar veţi avea nevoie şi de informaţiile din cazierul fiscal, însă de obţinerea acestora se va ocupa ORCT, doar să aveţi grijă să bifaţi punctul 7.5 din cererea pentru înregistrare.

Pasul 5: puteţi opta să depuneţi personal dosarul la sediul ORCT sau prin corespondenţă.

În cazul în care optaţi să mergeţi personal la ORCT, trebuie să parcurgeţi următorii paşi:

1. Obţineţi dovada verificării firmei.

2. În cazul în care aveţi neclarităţi în privinţa completării formularelor, vă puteţi adresa "Biroului de asistenţă" sau ghişeului "Informaţii". (Pentru Bucureşti, clădirea ORCT, etaj 1).

3. Depuneţi dosarul (alcătuit conform paşilor 1-4) la ghişeul 23 sau 24, unde un funcţionar va verifica dacă lipsesc acte. Dacă dosarul este complet, vi se va întocmi o notă de calcul (aproximativ 250 lei). Vi se dă înapoi dosarul.

4. Achitaţi taxa socotită prin nota de calcul la ghişeul numit "Registratură intrări". Aici vi se va elibera chitanţa (pe care o veţi adăuga la dosar) şi un bon pe care aveţi trecută data la care veţi afla dacă vi

s-a admis dosarul în vederea înregistrării în Registrul Comerţului ca persoană fizică autorizată.

5. Mergeţi din nou la ghişeul unde vi s-a eliberat nota de calcul şi depuneţi dosarul.

Concluzie: paşii 3 şi 5 (care pot fi făcuţi în aceeaşi zi): un drum, 6 cozi la ghişee.

În cazul în care optaţi să depuneţi dosarul prin corespondenţă (la adresele indicate la pasul 3), trebuie să ştiţi că procedura durează mai mult decât dacă vă prezentaţi personal.

REZULTATE PROCEDURĂ - 3 variante

1. Dacă documentaţia este incompletă, vi se emite o rezoluţie de modificare prin care vi se va restitui dosarul. Veţi avea termen 15 zile (cu posibilitatea de prelungire) pentru completarea dosarului şi repetarea pasului 5.

2. Dacă documentaţia este completă, ORCT va emite rezoluţia de admitere a dosarului prin care va dispune motivat înmatricularea în Registrul Comerţului, autorizarea funcţionării şi va trimite dosarul administraţiei financiare pentru luarea în evidenţă fiscală.

În urma înregistrării PFA se va elibera un certificat de înregistrare, care conţine codul unic de înregistrare (C.U.I.) şi codul de identificare fiscală (C.I.F.), - care atestă înregistrarea în Registrul Comerţului, autorizarea funcţionării şi luarea în evidenţă fiscală - şi rezoluţia de la Tribunalul de pe lângă Oficiul Registrului Comerţului. Acesta poate fi trimis prin e-mail sau poştă ori îl puteţi ridica de la biroul eliberări de la sediul ORCT, în funcţie de cum aţi optat în cererea de înregistrare completată la pasul 4.1.

3. Dacă direcţia ONRC va emite o rezoluţie de respingere a cererii de înmatriculare în registrul comerţului, împotriva rezoluţiei veţi putea formula în termen de 15 zile de la comunicare o plângere la judecătoria din raza sediului social.

Dacă instanţa de judecată admite plângerea dumneavoastră, va dispune prin hotărâre înmatricularea în Registrul Comerţului şi autorizarea funcţionării.